Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

قال النبي صلى الله عليه و سلم: "إن خيارکم أحسنکم قضاء" (متفق عليه)

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "بهترين شما کسي است که به بهترين وجه قرضش را ادا کند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نماز > حکم نماز با خف و نعال

شماره مقاله : 8484              تعداد مشاهده : 321             تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389

عبادت در دين توقيفى است، يعنى هر عبادتى بايد با دليل از قرآن و سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم انجام گيرد، پس اگر كسى ادعاى مشروعيت عبادتى را داشته باشد بايد دليل خود را از قرآن و يا سنت بيان دارد، و از آنجاييكه حديث صحيح در كفش پوشيدن هنگام نماز از پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است لذا ادعاى اين برادران درست ميباشد، زيرا در حديث صحيح از پيامبر صلى الله عليه و سلم از حديث ابو سعيد وارد شده است كه: پيامبر صلى الله عليه و سلم پيشنماز ما شد در حاليكه نعالش را بپا داشت، سپس (هنگام نماز) نعالش را از پا بيرون آورد، پس مردم نيز نعالشان را بيرون آوردند، سپس هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و سلم سلام نماز را داد، مردم به او گفتند: اى پيامبر خدا، ديديم كه نعالتان را بيرون آورديد و ما نيز نعالمان را بيرون آورديم، پس پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "جبريل آمد و به من خبر داد كه در نعالم نجاست ميباشد و من آنرا بيرون آوردم، پس اگر كسى از شما به مسجد بيايد بايد نگاه كند كه اگر نجاستى در نعالش باشد آنرا پاك كند، و با خاك ميشود (آن نجاست را) پاك كرد" (روايت ابو داوود رقم 650)، و در حديث صحيح ديگر آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "با يهود مخالفت ورزيد، با خف و نعال نماز را بر پاى داريد" (روايت ابوداوود رقم 652)، يعنى از آنجاييكه يهود هنگام نمازهايشان نعالشان را از پا بيرن ميآورند پس شما با آنها مخالفت ورزيد و با خف و نعال (و يا كفش) نماز بخوانيد، خف شبيه جوراب با ضخامت بيشتر ميباشد كه در آنزمان ميپوشيده اند. ولى شرط نماز خواندن با نعال و يا كفش اينست كه تميز و طاهر و خالى از هر گونه نجاست و كثافت باشد، و اگر در مسجد فرش انداخته باشند در اينصورت بايد نعال خود را بيرون بيآورد تا فرش كثيف نشود.

لذا با اين احاديث معلوم ميشود كه نماز خواندن با نعال و يا كفش جائز ميباشد، بلكه از سنتهاى پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز بشمار ميرود.


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال مالك بن دينار رحمه الله: «ما ينبغي للمؤمن أن تكون بطنه أكبر همه، وأن تكون شهوته هي الغالبة عليه» "جامع العلوم والحكم " (ص : 443). مالک بن دینار رحمه الله «شایسته مسلمان نیست که شکمش بزرگترین هم و غمش باشد! هرچند که شهوت و اشتهای او بر وی غلبه کند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16962
دیروز : 3293
بازدید کل: 8252307

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010