Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: : " الساعي على الأرملة والمسكين كالمجاهد في سبيل الله " (متفق عليه)، يعنى: " سعى كردن در خدمت زن بيوه و مسكين، مانند مجاهد در راه خداست".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اعجاز قرآن و سنت>اعجاز قرآن و سنت > آیا هستی معجزه نیست؟

شماره مقاله : 8208              تعداد مشاهده : 306             تاریخ افزودن مقاله : 15/9/1389

آیا هستی معجزه نیست؟
 
اشیاء عادی و غیرعادی و آنچه را که از طریق عقل به وجود آنها پی می‌بریم، و یا اشیایی را که برخی مردم آن را غیرقابل درک می‌پندارند، تماماً و به طور یکسان در تحت سیطره قدرت الهی قرار دارند، خداوند هر آنچه بخواهد به وقوع ‌پیوندد، همچنانکه در قرآن می‌فرماید :
?قلنا ینارُ کُونی بَرداً و سلاماً علی ابراهیم ?(انبیاء : 69)
«به آتش دستور دادیم که سرد و سالم شو بر ابراهیم»
آتش جز به اراده خداوند نمی‌سوزاند، هر گاه خداوند بخواهد که بسوزاند، می‌سوزاند و چنانچه او نخواهد، نمی‌سوزاند، و آب با خواست خداوند به صورت سیّال و مایع می‌باشد، و هر گاه خداوند بخواهد جامد و سخت ‌گردد چنان خواهد شد؛ دقت کنید به آنچه که خداوند با موسی انجام داده است و می‌فرماید :
{ فلمّا تَسرعاً الجمعان قال أصحبُ موسی إنّا لمدرکون* قال کلاّ إنّ معی ربّی سیهدین* فأوحینا إلی موسی اَن اضرب بعصاک البحر فانفلق فکان کلُّ فرقٍ کالطَود العظیم [1]}(شعرا : 63)
«با عصایت بر دریا بزن سپس دریا راه خشکی گردد، چرا خداوند خرق عادت می‌نماید؟ چون اگر چیزی را نتیجه سببی دانستی، و چنین پنداشتی که آن سبب آفریده آن شیء است، به شرک دچار شده‌اید، و شما غافل از اینکه خداوند خود آفریننده شیء می‌باشد، و این سبب با نتیجه هماهنگ شده است، و این باور و عقیده درست می‌باشد، ولیکن آنکه در آتش [قوه] احراق ایجاد می‌نماید، و با چشم فرو بستن انتقال از مکانی به مکان دیگر را می‌آفریند، خداوند می‌باشد».
پس هرگاه خداوند آفریدگار زنان و مکان بخواهد قادر خواهد بود که شرط زمان و مکان را تعطیل و ابطال نماید، و حکم اسراء و معراج همچون حکم هر معجزه دیگری است، که در قرآن وارد شده است.
نکتة دیگر، اینکه اشیاء عادی و غیرعادی هر دو معجزه می‌باشند، به گاوی که به شما شیر می‌دهد، بنگرید که اگر تمام مردم، و دانشمندان شیمی آلی در جهان با هم اجتماع نمایند و دست به دست هم دهند، هرگز نخواهند توانست که از این گیاه سبز شیری بسازند که حاوی خواص شیر و مواد غذایی ما در آن فراهم شود، پس آیا گاو معجزه نیست؟ آیا آفرینش انسان معجزه نیست؟ آیا رویاندن گیاه معجزه نیست؟ آیا بارش باران معجزه نیست؟ و شما در حیطه میلیون‌ها معجزه واقع شده‌اید، و از آنها آگاه نیستید. آیا هستی معجزه نیست؟
هستی معجزه است، این کودک خردسال از آب ناچیزی آفریده شده است، از نطفة ناچیزی که با چشم دیده نمی‌گردد، چهارصد میلیون نطفه از مرد رها می‌گردد، و هر کدام دارای سر، گردن و دم می‌باشند و گسترش می‌یابند، و در رأس آن ماده‌ای است که با پوست نازکی پوشانده شده است، و چون با تخمدان برخورد نماید پاره گردد. و این ماده در ذوب نمودن جدار تخمدان و دخول به آن دارای نقش می‌باشد، و نطفه به تخمدان وارد گشته، و در طریق رفتن به رحم، بدون افزایش حجم به تعداد فراوانی تقسیم گردد. پس آفرینش انسان نیز معجزه است.
بعد از اینکه انسان پا به عرصه دنیا گذارد، در مغز او صد و چهل میلیارد سلول وابسته وجود دارد، و هم‌چنین وجود در وی، اعصاب، استخوان، قلب، شریان‌ها، معده، ریه، روده، شنوایی، بینایی، لبان، زبان، عضلات، اعضاء، مو، پوست، منفذهای زیر پوست، غده‌های چربی و عرق ریز – این آفریده کوچک معجزه است، آفرینش این کودک از نطفه و تخمدان خود یکی از بزرگترین معجزه‌ها می‌باشد – یافت می‌گردد.
گیاه و برگ آن، بزرگترین کارگاه روی زمین ساخته دست بشر همچون آن پیشرفته و شگفت‌انگیز نیست ، کارگاه ساکتی است، که آب و املاح را از خاک ‌گرفته و به قسمت‌های بالایی گیاه می‌رساند. و برگ با داشتن کلروفیل از هوا دی‌اکسیدکربن، از خورشید مواد آلی، و از املاح آهن خواص و نیازهای داخلی خود را دریافت ‌نموده و شیره‌ای روان می‌سازد و این شیره روان شاخه، خوشه و تنه، میوه و ثمر می‌سازد.
چه کسی آن را تعلیم داده است؟ چگونه خداوند تمام این صفات را در بذر به ودیعت نهاده است؟
گیاهان و جانداران هر کدام معجزه می‌باشند، میلیون‌ها نوع ماهی در دریاها وجود دارند و یک نوع ماهی که به تازگی کشف شده است، وزن آن به صد و هشتاد تن می‌رسد، که یک مکیدن و جرعه آن سیصدکیلوگرم می‌باشد که سه و جرعه آن برابر یک تن می‌باشد، و این برخی اطلاعات درباره ماهی‌ها می‌باشد.
اما پشه کوچک که خداوند در آیه:
{ انّ الله لا یَسْتَحی اَنْ یضربَ مَثلاً ما بَعوضَهً فَما فَوقَها } [2]
از آن ذکر می‌نماید، دارای چهار دستگاه رادار، دستگاه رقیق‌کردن خون، دستگاه بی‌حسی و دستگاه تجزیه می‌باشد، و این پشه در یک ثانیه صدها بار بالهایش را تکان می‌دهد، و هم‌چنین دارای سه قلب می‌باشد؛ قلب مرکزی و هر بالة آن نیز دارای یک قلب می‌باشد. و در پاهای آن شاخه‌هایی جهت ایستادن بر سطوح صاف، و چنگ‌های جهت ایستادن بر سطح‌های زبر یافت می‌گردد.
{ انّ الله لا یستحی اَنْ یضرب مثلاً ما بعوضهً فَما فَوقَها  }
پشه، گوسفند، گاو، مرغ، آفرینش انسان، انواع میوه‌ها ثمرها و خورشید معجزه می‌باشند، و خورشید با اینکه صد و پنجاه و شش میلیون کیلومتر از ما دور می‌باشد، جهت گرمایی و روشنایی از حرارت و نور آن بهره می‌جوییم، و چنانچه زمین در درون آن قرار داده شود، در یک ثانیه بخار می‌گردد.
تمام هستی معجزه می‌باشد، آیا بر خداوند دشوار است که دوری مکان و زمان را الغاء نماید و پیامبر را از مکه به بیت‌المقدس نقل نموده و او را به آسمان عروج دهد، چنانچه در هستی تأمل نمائید، می‌بینید که اشیاء عادی و غیرعادی تماماً در قدرت خداوند یکسانند، و همگی در اصل معجزه می‌باشند.


[1]- هنگامیکه هر دو گروه یکدیگر را دیدند، یاران موسی گفتند : ما در (چنگال فرعونیان) گرفتار می‌گردیم. موسی گفت : چنین نیست پروردگار با من است، رهنمودم خواهد کرد. به دنبال آن به موسی وحی نمودیم که عصای خود را به دریا بزن، دریا از هم شکافت، و هر بخشی همچون کوه بزرگی گردید.
[2]- خداوند شرم ندارد از اینکه مثال زند به پشه‌ای یا کمتر از آن.


دایره‌المعارف اعجاز علمی در پرتو قرآن و سنّت
شگفتیهای خداوند در بدن انسان
نویسنده : استاد دکتر محمد راتب نابلسی
مترجمان: محمد آزاد شافعي، عبدالباسط عيسى زاده
مصدر: سايت دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

يحيى بن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: الحديث أكثر من الذهب والفضة وليس يدرك، وفتنة الحديث أشد من فتنة الذهب والفضة. یحیی بن یمان گفت: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: « (ارزش) حدیث بیشتر از طلا و نقره است ولی محسوس نیست، و فتنه و بلای حدیث (دروغ) بیشتر از بلای طلا و نقره است». ‏"حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7142
دیروز : 3293
بازدید کل: 8242487

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010