Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

ابومالک اشعري روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : " إن في الجنة غرفا يري ظاهرها من باطنها و باطنها من ظاهرها، أعدها الله تعالي لمن أطعم الطعام، و ألان الکلام، و أدام الصيام، و صلي بالليل و الناس نيام" (صحيح ابن ماجة 2123)، يعنى: «در بهشت اتاقهايي است که از درون، بيرون آنها و از بيرون درون آنها نمايان است، خداوند آنها را براي کسي آماده کرده است که (به فقرا) طعام مي‌دهند، و به نرمي سخن مي‌گويند، و شبانگاهان در حالي که مردم در خوابند نماز مي‌خوانند».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>امام حسین رضی الله عنه > ثواب زیارت قبر امام حسین و مسئله‌ ساختن بارگاه بر روی قبرها

شماره مقاله : 8176              تعداد مشاهده : 350             تاریخ افزودن مقاله : 15/9/1389

ثواب زیارت قبر امام حسین و مسئله‌ی ساختن بارگاه ها بر روی قبرها
 
مبحث اول: ثواب زیارت امام حسین
روایت می‌كنند ابو الحسن ماضی می‌گوید:
هر كس حسین؛ را زیارت كند در حالی كه حقش را بشناسد، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می‌بخشد([1]).
از ابو عبد الله؛ روایت است: «هر كس حسین؛ را زیارت كند، خداوند برایش 80 حج مقبول می‌نویسد»([2]).
از ابو عبد الله؛ روایت است: هر كس به زیارت قبر حسین؛ در حالی بیاید كه حقش را بشناسد؛ مانند این است كه با رسول الله سه حج انجام داده است»([3]).
از ابو عبد الله روایت است: هر كس به زیارت قبر حسین برود در حالی كه حقش را بشناسد؛ ماننداین است كه صد حج انجام داده است([4]).
ازحذیفه بن منصور روایت است كه ابو عبد الله؛ به من گفت: چند حج انجام دادی؟
گفتم /19 تا، گفت:
اگر آن را /21 حج كامل كنی برایت ثواب كسی نوشته می‌شود كه یك بار به زیارت حسین رفته باشد([5]).
و از محمد بن مسلم از ابی عبدالله روایت است که فرمود: «کسی که قبر حسین را زیارت کند در حالی که حق او را می‌داند، ثواب هزار حج مقبول برای او نوشته خواهد شد و تمام گناهانی که انجام داده و انجام خواهد داد، بخشیده خواهد شد».
درباره‌ی سجده بر خاك كربلاء روایاتی دارند:
از آیت الله عظمی‌محمد حسین شیرازی پرسیدند:
می‌گویند زمین كربلاء از زمین مكه افضل تر است .... آیا این صحیح است؟
ایشان در پاسخ می‌گویند: آری([6]).
محمد حسین كاشف الغطاء، شعر زیر را به همین موضوع ذكر كرده است:
و من حدیث كربلاء و الكعبه لكربلاء بان علو الرتبه لكربلاء بان علو الرتبه([7]).
سخن مقایسه‌ی كربلاء باكعبه است كه رتبه كربلاء بالاتر و آشكارتر است، بالاتر بودن رتبه اش آشكار شد.
آیت الله دستغیب می‌گوید:
«خداوند با عبادت قبر حسین؛ در عوض عبادت بیت الله لطفی كرده تا هر كس توفیق زیارت بیت الله الحرام را نداشته باشد، به زیارت حسین؛ برود و حتی برای برخی از مؤمنانی كه شرایط زیارت را رعایت می‌كنند، ثواب بیشتر از حج داده می‌شود. همان طور كه در بسیاری از روایات وارده در این موضوع تصریح شده است»([8]).
در روایتی كه به رسول الله صلی الله علیه و سلم نسبت می‌دهند، آمده كه فرمود:
«كربلاء پاكترین نقطه‌ی زمین است و حرمتش بسیار بزرگ است و آن از بطحای بهشت است»([9]).
لازم است بدانیم كه زیارت حسین رضی الله عنه از دین نیست و دین قبل از وجود ضریح امام كامل شده است و زیارت امام حسین علیه السلام  پس از ترویج این روایت بوجود آمده، خداوند متعال می‌فرماید: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا» امروز دینم را بر شما كامل و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان دین برای شما پسندیدم.
وبدیهی است كه رسول الله صلی الله علیه و سلم به امیر المؤمنین علی رضی الله عنه  حسن رضی الله عنه ، حسین رضی الله عنه ، ابوذر رضی الله عنه ، مقداد بن اسود رضی الله عنه ، عمار بن یاسر  رضی الله عنه ، و حذیفه بن یمان رضی الله عنه ، ابو سعید خدری، و دیگر اصحاب، چنین دستوری نداده است ضمن اینکه از چنین فضیلتی محروم شده اند!.
شاید گفته شود اینهایی كه شما می‌گویید قبل از شهادت امام حسین؛ زیسته اند، روایات فضیلت زیارت حسین؛ را ائمه‌ی معصومین -كه پس از او بوده اند- روایت كرده اند.
آری این درست است كه امیر المؤمنین رضی الله عنه  و صحابه؛ پیش از شهادت حسین زیسته اند، اما آنهایی هم كه پس از شهادت امام حسین؛ زیسته اند از آنها روایاتی در دست است كه مخالف این رسوم است كه ما مشاهده می‌كنیم:
بطور مثال از امام صادق روایت است: حنان بن سدیر می‌گوید: به ابو عبد الله؛ گفتم درباره‌ی زیارت قبر حسین چه می‌گویی؟ چون شنیدیم برخی ازشما گفته اند زیارت حسین با یك حج و عمره برابر است، فرمود: این روایت چقدر مشكل است، با اینها برابر نیست؛ لیكن زیارتش كنید و به او جفا نكنید؛ چون او سردار جوانان بهشت است ....»([10]).
 
مبحث دوم: ساختن بارگاه و ساختمان بر قبر ها از دین نبوده و از امور نو پیدا و بدعت است
شیعیان با ساختن گنبد و بارگاه بر قبر ایشان مرتکب گناه و بدعتی شده اند که خودشان هم به این مسأله اعتراف دارند. شیرازی می‌گوید:
شیعیان معتقدند، ساختن ضریحها، قبه ها و بارگاهها بر مرقدهای پیامبران، أئمه و شخصیتهای اسلامی‌از افضل ترین مقربات ـ عوامل نزدیكی ـ به خداوند است([11]).
روایاتی كه در كتب و منابع اصلی شیعه آمده، دیدگاه مذكور را رد می‌كند. به روایات زیر توجه كنید:
از ابو عبد الله؛ روایت است:
رسول الله صلی الله علیه و سلم نهی كرده كه بر قبر ها نماز خوانده شود، یا بر آن بنشینید و یا یر آن بنایی بسازند([12]).
روایت است رسول الله صلی الله علیه و سلم از اینكه در قبر ها گچ بكار برده شود یا بنایی بر آن بسازند و یا بر آن بنشینند، نهی كرده است([13]).
به همین دلیل می‌بینیم كه ائمه این نهی را نقل كرده اند؛ از امام صادق؛ روایت است كه فرمود: هفت چیز حرام است: رشوه خوردن در قضاوت، پولی كه زن زنا كار در برابر عمل زشت دریافت می‌كند، پولی كه جادوگر و كاهن در یافت می‌كنند، پول فروش سگ و پولی كه برای ساختن بناهایی كه بر قبر ها ساخته می‌شود([14]).
از علی بن جعفر روایت است:
به ابو الحسن موسی بن جعفر؛ گفتم آیا ساختن بارگاه بر قبرها و نشستن بر قبور درست است؟
گفت: درست نیست بر قبرها بنایی ساخته شود، بر آنها بنشینند، گچ به كار ببرند و یا از گل استفاده كنند([15]).
بنابراین بر همة مسلمانان واجب است كه به رسول الله صلی الله علیه و سلم و امیر المؤمنین و أئمه اقتدا كنند و شكی نیست كه سعادت و نیك بختی در پیروی از رسول الله صلی الله علیه و سلم و پیروان بر حقش است.
و از سماعه بن مهران روایت است كه از ابو عبد الله در خصوص زیارت قبر و ساختن مساجد بر قبر ها سؤال كردم، فرمود: زیارت قبور ایرادی ندارد اما نباید بر كنار قبر ها مساجد ساخته شود.
و پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «لا تتخذوا قبری قبلة و لا مسجدا فان الله عزوجل لعن الیهود و النصاری حیث اتخذوا قبور انبیائهم مساجد»([16]) قبر من را قبله و مسجد قرار ندهید، كه خداوند یهود و نصاری را آنگاه كه قبور پیامبران خود را مساجد قرار دادند، لعنت كرد».
از امیر المؤمنین علی y روایت است، از رسول الله صلی الله علیه و سلم شنیدم می‌گوید: «لا تتخذوا قبرى مسجداً و لا بیوتكم قبورا و صلوا علَی حیثما كنتم فان صلاتكم و سلامكم یبلغنی» و فی روایة: «لا تتخذوا قبوركم مساجد»([17]) قبر مرا مسجد قرار ندهید و خانه هایتان را به قبرستان تبدیل نكنید ـ با خواندن قرآن آن طور كه در روایت دیگر آمده ـ و هر جا بودید بر من درود وسلام بفرستید كه هر جا باشید، درود و سلام شما به من می‌رسد.
در روایتی دیگر آمده: قبرهایتان را مسجد قرار ندهید.
شایان ذكر است كه محمد حسینی آل كاشف الغطا در مسأله ساختن بارگاه بر قبرها در كتاب: «نقض فتاوی الوهابیه /27» هیچ اشاره‌ای به این همه روایاتی كه در كتابهای شیعه آمده، نكرده و جای سؤال است كه چرا ایشان این كار را نكرده اند؟ شاید به این دلیل باشد كه در ذهن خوانندگان این توهم را ایجاد نماید كه این روایات فقط از طرق اهل سنت روایت شده و فقط در كتابهای اهل سنت است؛ چون بعید بنظر می‌رسد كه فردی مانند كاشف الغطا از وجود این روایات در كتابهایش بی خبر باشد؟!
و محمد حسین كاشف الغطاء در كتاب مذكور حدیثی را كه مسلم از علی رضی الله عنه  روایت كرده است: كه رسول الله صلی الله علیه و سلم به من دستور داد كه هیچ قبر مشرفی یعنی: ساخته شده و بلند شده از زمین را رها نكنم مگر اینكه با زمین برابر و یكسان كنم».
او به دیگر روایاتی كه به صراحت از ساختن و بلند كردن قبرها نهی می‌كند و از طرق فریقین نقل شده، هیچ اشاره‌ای نكرده، و این قطعا دلیل محکمی‌است که ثابت می‌کند علمای این طائفه (شیعه) عمدتا برای نصرت و پیروزی مذهبشان دروغ می‌گویند و مردم را گمراه می‌کنند.
و بعد از این دلائل، صداقت خمینی ثابت می‌شود هنگامی‌که گفت: «اگر تقیه نباشد مذهب شیعه در معرض نابودی و انقراض قرار می‌گیرد».
از این عمل كاشف الغطاء چنین بر می‌آید كه عده‌ای هستند كه نمی‌خواهند مردم از بسیاری از روایاتی كه از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ، امیر المؤمنین و ائمه ثابت است، باخبر شوند؛ زیرا اگر باخبر شوند، سلیقه ها و نظریات شخصی شان زیر سؤال می‌رود.
گفتنی است كه: دو روایت از طرق شیعه آمده كه روایت مسلم را تایید می‌كند.
اول: كلینی و حر عاملی از ابو عبد الله؛ روایت می‌كنند كه فرمود:
امیر المؤمنین فرموده است، رسول الله صلی الله علیه و سلم مرا به مدینه فرستاد و دستور داد: هیچ عكس و مجسمه‌ای نگذارم مگر اینكه نابودش كنم و هیچ قبر ساخته شده‌ای نگذارم مگر اینكه با خاك یكسان كنم و هیچ سگی را نگذار مگر اینكه بكشم»([18]).
دوم: كلینی و حر عاملی از ابو عبد الله؛ روایت كرده اند كه فرمود: «امیر المؤمنین رضی الله عنه  فرموده: رسول الله صلی الله علیه و سلم مرا برای نابودی قبرهای ساخته شده و شكستن مجسمه ها فرستاد»([19]).
فرد دیگری بنام حسن سعید روایت صحیح مسلم را كه از علی رضی الله عنه  است، ذكر كرده و سپس روایت دیگری از مسلم و ترمذی آورده كه رسول الله صلی الله علیه و سلم از استفاده كردن گچ برای قبور و ساختن بناء بر قبور نهی كرده است پس از ذكر این روایتها ادعا می‌كند كه امت بر ساختن بناء بر بارگاه و قبور و نوشتن بر آنها اجماع كرده اند، این ادعایی بیجا و نادرست است، وانگهی اجماع در صورت نبود نص معتبر است، با وجود نص اجماع اعتبار ندارد.
برای اطلاع بیشتر به کتاب (تحذیر الساجد من إتخاذ القبور مساجد) نوشته محدث ناصر الدین آلبانی مراجعه کنید.
و ادامه داده اند:
اثنا عشری بر این امر اجماع داشته اند، دلیل این روایاتی است كه خود امامیه از ائمه نقل كرده اند و ما برخی از آنها را ذكر كردیم.
نظریات و آراء فقهای امامیه:
شیخ یوسف بحرانی می‌گوید:
گروهی از اصحاب به كراهیت استفاده از گچ برای قبور و ساختن بنا بر قبرها تصریح كرده اند و ظاهرا در روایت «التذكرة» آورده كه بر مكروه بودن این مسئله اجماع است و شیخ در«النهایه» می‌گوید:
 استفاده كردن گچ برای قبور و آراستن قبرها مكروه است.
در المبسوط می‌گوید: گچ كردن قبرها و ساختن بنا بر آنها در جاهای مباح، مكروه است([20]).
ملامحمد باقر سبزواری می‌گوید: بنا كردن ساختمان ـ بارگاه ـ بر قبرها مكروه است.
مصنف در «التذكرة» نقل كرده كه بر مكروه بودن این مسئله اجماع شده است و شیخ هم این اجماع را ذكر كرده است.
در الذكری می‌گوید: بنا كردن ساختمان بر قبر و مسجد قرار دادن آن مكروه است ....
در الذكری پس از نقل این اخبار می‌گوید: این اخبار را صدوق، شیخان و جماعتی از متأخرین در كتابهایشان نقل كرده اند و هیچ قبری را استثناء نكرده اند([21]).
محمد جواد حسینی عاملی مكروه بودن ساختن بارگاه و بنا بر قبور را نیز با اجماع نقل كرده است([22]).
با این حال سبزواری از قول شهید اول نقل می‌كند كه امامیه بر مخالفت با این اجماع، اتفاق كرده اند! اجماعی كه شیخ طائفه ابوجعفر طوسی و علامه حلی و دیگر علمای([23]) شیعه نقل كرده اند، علاوه بر این در نوحه خوانی و سینه زنی و..... نیز بر خلاف اجماع شان عمل می‌كنند؟؟؟


([1]) ـ كامل الزيارات /262
([2]) ـ المزار مفيد/47
([3]) ـ كامل الزيارات /267
([4]) ـ كامل الزيارات /304 و وسائل الشيعه10/350
1ـ وسائل الشيعه10/350 و كامل الزيارات 303-304             
2ـ الفقه العقائد/37
3 ـ الارض و التربة الحسينيه/26
([8]) ـ الثورة الحسينيه دستغيب /15 دار التعارف بيروت
([9]) السجود علي التربة الحسينيه محمد ابراهيم قزويني /25 و السجود علي الارض آيت الله علي احمد /140
([10]) ـ وسائل الشيعه 10/352 اين روايت، و رواياتي ديگري كه شيعيان نقل كرده اند، را رد مي‌كند و حقيقت اين است كه  اين روايات بي اصل و اساس هستند و  اگر واقعا زيارت امام حسين اين قدر ثواب دارد؛ چرا در قرآن و در سنت صحيح در اين مورد چيزي نيامده و چرا پيامبر به عزاداري هر ساله آن دستور نداده است؟.
([11]) ـ الفقه العقايد 365
([12]) ـ وسائل الشيعه 2/869
([13]) ـ مستدرك الوسائل 1/127
([14]) ـ وسائل الشيعه 2/869 و جامع احاديث الشيعه 3/444
([15]) ـ كافي 3/228، من لا يحضره الفقيه 1/114 و وسائل الشيعه 2/887 
([16]) ـ من لا يحضره الفقيه 1/114، علل الشرايع 358، الوافي 5/72 و وسائل الشيعه 2/887 و3/455
([17]) ـ مستدرك الوسائل 1/225
([18]) ـ كافي 6/528، وسائل الشيعه 2/869 و جامع احاديث الشيعه 3/445
([19]) ـ كافي 6/528، وسائل الشيعه 2/870 و جامع احاديث الشيعه 3/445
([20]) ـ الحدائق 4/130
([21]) ـ ذخيره المعاد في شرح الارشاد سبزواري /343
([22]) ـ مفتاح الكرامة شرح قواعد العلامة عاملي 2/856
([23]) ـ ذخيره المعاد في شرح الارشاد سبزواري 344

از کتاب:
استشهاد حسین رضی الله عنه، (ترجمه‌ی كتاب: من قتل الحسین؟)، تألیف: عبدالله بن عبدالعزیز، ترجمه: اسحاق دبیری (رحمه الله)، چاپ اول 1388/1430هـ، انتشارات حقیقت.
 
مصدر:
سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«هدف استفاده از قرآن، فهم معانی و عمل به آنها می باشد و اگر غیر از این مقصود دیگری وجود داشته باشد، حافظ [آن قرآن] نه از اهل علم است و نه از اهل دین». [شیخ الإسلام ابن تیمیة: الفتاوی 23/54]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10947
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246292

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010