Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "أيما رجل يدين دينا و هو مجمع أن لايوفيه إياه لقي الله سارقا" (صحيح – ابن ماجة : 1954)
«هر کس قرضي را بگيرد و قصد پس دادن آنرا به (صاحبش) نداشته باشد، روز قيامت بعنوان سارق به درگاه خدا پيش مي‌شود».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > علی بن ابی‌طالب رضی الله عنه عاقل‌ترین، ماهر‌ترین، داناترین و حافظ‌ترین اصحاب است

شماره مقاله : 8100              تعداد مشاهده : 312             تاریخ افزودن مقاله : 1/9/1389

علی بن ابی‌طالب رضی الله عنه عاقل‌ترین، ماهر‌ترین، داناترین و حافظ‌ترین اصحاب است

شیخ عبدالله‌ بن جبرین می‌گوید: ... علی بن ابی‌طالب رضی الله عنه عاقل‌ترین و ماهرترین انسان می‌باشد، ایشان به‌ شجاعت و دلیری شهرت داشتند، دوران کودکی را زیر نظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سپری نمودند، در ابتدای نزول وحی نوجوانی نونهال بودند، او نخستین کودکی است که‌ به‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد، سپس از همان اوائل (قبل از هجرت) به‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیوست، اما به‌ خاطر اینکه‌ کودک و کم سن و سال بود و به‌ دین اسلام ایمان داشت، نتوانستند از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفاع نمایند، و هنگامی که‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همراه ابوبکر هجرت نمود، علی را جای خود جاگذاشت و او را بر رختخواب خود خواباند، سپس بعد از هجرت با فاطمه‌ ازدواج نمود و فرزندانی همچون: حسن، حسین، محسن و ام کلثوم را برای او به‌ دنیا آورد و فاطمه‌ نیز بعد از شش ماه از فوت پدرش وفات فرمودند، علی رضی الله عنه بعد از فوت فاطمه‌ با زنان دیگری ازدواج نمود و خداوند از آنها نیز فرزندان دیگری را به‌ او عطا کرد، و بعد از شهادت عثمان رضی الله عنه مردم با او بیعت نمودند و او را به‌ عنوان خلیفه‌ انتخاب کردند، اما اهل شام بر علیه‌ او شورش کردند و قاتلین عثمان را از او مطالبه‌ می‌کردند و برخی از اصحاب نیز علیه‌ او قیام کردند و به‌ خاطر انتقام از قاتلین عثمان راهی عراق شدند، از این رو در دوران خلافت ایشان فتنه‌ و آشوبهای زیادی به‌ وقوع پیوست و نتوانستند خلافت را به‌ اتمام برسانند.
علی رضی الله عنه جز در غزوه‌ی تبوک که‌ به‌ عنوان سرپرست خانوده‌ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جا ماند، در سایر غزوه‌ها همراه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سال نهم هجری بعد از ابوبکر او را فرستاد تا که‌ أمان و تعلیمات را به‌ حجاج ابلاغ نماید.
و از نظر علم و فقه‌ از همه‌ی اصحاب داناتر و دارای حافظه‌ای قوی‌تر بودند، از این رو اگر علم و دانش ایشان خلاصه‌ می‌گشت، خیر و برکت زیادی را در بر داشت، زیرا ایشان از منقولات و دلایل استفاده‌ می‌کرد، پس اگر نصی را نمی‌یافت خود اجتهاد می‌کرد و نظر می‌داد، همچنانکه‌ در قضیه‌ی «زبیه‌» و ... بنا به‌ اجتهاد خود فتوی را صادر نمود([1]).
و در شرح «لمعة الاعتقاد: ص-171» چنین بیان می‌دارد: و به‌ بهشتی بودن کسانی همچون حسن و حسن که‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حق آنها گواهی بهشت داده‌، ما نیز گواهی می‌دهیم.
و باز بیان داشته‌: ... خلاصه‌ اینکه‌ اهل سنت در صدد کسب رضایت اهل بیت نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند و سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حق آنها را به‌ جا می‌آورند که‌ فرمود: «أذکّرکم الله‌ في أهل بیتي»([2]). (راجع به‌ اهل بیتم خدا را به‌ یاد شما می‌آورم).
و آنها در این خصوص از نقص عقیده‌ و ایمانشان نیز واهمه‌ دارند، نظر به‌ اینکه‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ضمن روایت زیر راجع به‌ اهل بیت، امتش را تهدید نمودند، آنگاه که‌ عباس دوری قریش از بنی‌هاشم را برایش بازگو نمود، فرمودند: «والذي نفسي بیده‌‌ لا یؤمنون حتى یحبوکم لله‌ ولقرابتي»([3]).
(سوگند به‌ کسی که‌ جان من در دست او است تا وقتی که‌ شما را به‌ خاطر خدا و به‌ خاطر خویشاوندی با من دوست نداشته‌ باشند، ایمانشان کامل نخواهد شد)([4]).




([1])  فتاوی ابن جبرین: ص: 35-36 [ط. المکتبة التوفیقیة].
([2]) اخرجه‌ مسلم (2408).
([3]) امام احمد آن را در «المسند» خود گزارش داده‌ و احمد شاکر نیز آن را صحیح شمرده‌ است.
([4])  شرح العقیدة الواسطیة: 2/225.

از کتاب:
اهل بيت رضی الله عنهم اجمعین از منظر محمد بن عبدالوهاب و دعوتگران اهل نجد (ترجمة كتاب: الإمام محمد بن عبدالوهاب وأئمة الدعوة النجدية وموقفهم من آل البيت  رضی الله عنهم اجمعین)، به قلم: خالد بن أحمد الزهراني، بازنگری از: شيخ علوى بن عبد القادر سقاف، ترجمه: إسحاق بن عبدالله العوضى، چاپ اول 1429/1387هـ
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام مالك رحمه الله فرموده اند: "إنما أنا بشر أخطئ وأصيب فانظروا في رأيي فكل ما وافق الكتاب والسنة فخذوه وكل ما لم يوافق الكتاب والسنة فاتركوه" (روايت ابن عبد البر در "الجامع" 2/32) يعنى: "همانا من بشر هستم و (در مسائل فقهى) خطا ميكنم و يا صحيح ميگويم، پس در رأى من بنگريد، و هر مسئله اى كه با قرآن و سنت موافقت داشت بگيريد و اگر مخالف بود آنرا ترك كنيد"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13526
دیروز : 3293
بازدید کل: 8248871

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010