Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: 
" أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا. وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما شيئا " (صحيح بخاري)، يعنى: "من و كافل يتيم در بهشت مانند اين خواهيم بود"، سپس اشاره كرد به دو انگشت وسط و انگشت اشاره و بين آنها فاصله انداخت.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>علوم حديث>حدیث معنعن و حدیث مؤنن

شماره مقاله : 7937              تعداد مشاهده : 476             تاریخ افزودن مقاله : 22/8/1389

حدیث معنعن و حدیث مؤنن


حدیث معنعن:
عبارتست از حدیثی که در سندش چنین گفته می شود: "عن فلان عن فلان.." بدون آنکه تصریح شده باشد که آن حدیث از طریق تحدیث یا سماع یا اخبار رسیده باشد. 
مثلا حدیثی که ابن ماجه روایت کرده: حدثنا عثمان بن أبي شیبة حدثنا معاویة بن هشام حدثنا سفیان عن أسامة بن زید عن عثمان بن عروة عن عروة عن عائشة قالت: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: إن الله و ملائکته یصلون علی میامِن الصفوف.(ابن ماجه 1005)
یعنی: رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: براستی که خداوند و فرشتگانش بر سمت راست صفوف (نماز) صلوات می فرستند.
نکته: برخی از علما و محدثین این حدیث را ضعیف دانسته اند و علامه ناصرالدین البانی رحمه الله در "ضعيف سنن أبي داود" (رقم 104) علت ضعف را بیان کرده است، و در "تمام المنة" آورده است: چنانکه بیهقی گفته، حدیث با این لفظ از عائشه رضی الله عنها غیر محفوظ است. و صواب اینست که روایت محفوظ با این سند لفظ "يَصِلون الصفوف" (یعنی«إن الله وملائكته يصلون على الذين يَصِلون الصفوف») است.
علما گفته اند که اگر حدیث معنعن سه شرط زیر را داشته باشد می توان آنرا بعنوان حدیث متصل بشمار آورد:
1- راوی حدیث سالم از تدلیس باشد.
2- عدالت راوی مشخص شود.
3- ملاقات راوی و کسی که از او روایت می کند ثابت شود.
اما بعضی از علما گفته اند که حدیث معنعن بدلیل احتمال انقطاع در آن حجت نیست، مگر آنکه اتصال آن از طریق دیگری مشخص شود و راوی از مروی عنه سماع کرده باشد، امام نووی گفته که این رأی بنا به اجماع سلف مردود است. (صحیح مسلم به شرح نووی، 1/128).

حدیث مؤنن:
عبارتست از حدیثی که در سند آن گفته شود: "حدثنا فلان أنّ فلاناً قال...".
 مثلا این قول امام مالک که گفت: (حدثنا الزهری أنَّ ابن المسیب حدثهُ...).
امام احمد و گروهی دیگر از جمله یعقوب بن شیبة و ابوبکر بردیجی، مؤنن را تا زمانی که سماع راویان از همدیگر و اتصال سند مشخص نشود، جزو احادیث منقطع می دانند. ولی امام مالک حکم حدیث مؤنن را مانند حدیث مُعنعن بشمار آورده است، چنانکه از او پرسیدند که اگر راوی بگوید: «عن فلان أنه قال» یا «أن فلانا قال ...» با هم چه فرقی دارند؟ امام مالک جواب دادند: با هم فرقی ندارند. (توضیح الافکار، ج1،ص337)
و رأی صحیح نظر امام مالک است، چنانکه ابن عبد البر حکایت می کند که جمهور اهل علم "عن" و "أنَّ" مساوی می دانند. (التمهیید، 1/26).

 

ماهنامه نوار اسلام، شماره 27 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قاسم بن محمد رحمه الله می گوید: "غنا باطل است و باطل در آتش است."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7301
دیروز : 3293
بازدید کل: 8242646

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010