Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 


 رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است: [جُعِلَتْ لِي الْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا ]
 « زمین برای من (و امّتم) مسجد و پاک کننده قرار داده شده است»
بخاری(335)ومسلم(521)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>حیوان، داغ کردن و اخته کردن

شماره مقاله : 686              تعداد مشاهده : 434             تاریخ افزودن مقاله : 20/6/1388

داغ ‌کردن و اخته ‌کردن چهار پایان 
داغ‌کردن در همه اندامهای حیوان جایز است‌، مگر در چهره و صورتش‌، چون پیامبر صلی الله علیه و سلم خری را دید که چهره‌اش را داغ‌کرده بودندگفت‌:
" أما بلغکم أنی لعنت من وسم البهیمة فی وجهها أو ضربها فی وجهها [‌ایا خبرندارید و بشما نرسیده است‌که لعنت کرده‌ام‌،‌کسی راکه صورت و چهره چهارپایان و حیوانات را داغ‌کند یا مورد ضرب قرارشان دهد؟‌]"‌. از جابر روایت شده‌ که‌گفت‌: “‌پیامبر صلی الله علیه و سلم نهی‌کرد از اینکه برچهره وصورت حیوان زد یا بر آن داغ نهاد”‌. علما از این نهی پیامبر صلی الله علیه و سلم استنباط‌ کرده‌اندکه زدن صورت و چهره و داغ نهادن برآن حرام است‌، خواه انسان باشد یا حیوان‌، چون چهره را خداوند گرامی ساخته و مجمع محاسن و نیکی قرار داده است‌. و اما داغ نهادن بر غیر صورت حیوان جایز بلکه مستحب است‌، چون‌گاهی برای تشخیص آن از دیگر حیوانات‌، مورد نیاز است‌. چون پیامبر صلی الله علیه و سلم شتران صدقه و زکات را با داغ‌کردن مشخص می‏‎کرد. مسلم آن را روایت‌کرده است‌. ابوحنیفه داغ ‌کردن حیوان و جاندار را مکروه می‌داند، چون آن را تعذیب و مثله می‌داند. و حال آنکه پیامبر صلی الله علیه و سلم از هر دوی آنها نهی‌ کرده است‌. سخن ابوحنیفه را رد کرده‌اند باینکه این عام تخصیص یافته است و فعل پیامبر صلی الله علیه و سلم سخن عام او را تخصیص داده است یعنی تعذیب و مثله در همه احوال حرام است‌، مگر در حالت داغ نهادن حیوان که آن جایز است اما درباره اخته‌ کردن چهارپایان‌، جماعتی از اهل علم آن را جایز دانسته‌اند اگر بقصد منفعت‌، از قبیل چاق شدن و غیرآن باشد. عروه بن الز‌بیرقاطری داشت آن را اخته‌کرد. و عمر بن عبدالعزیز نیز اخته کردن اسب را جایز دانسته است و امام مالک نیز اخته کردن ‌گوسفندان نر را جایز دانسته است‌. 

به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

یحیی بن معاذ (رحمه الله) فرمود: « عجبت ممن يحزن على نقصان ماله كيف لا يحزن على نقصان عمره. » «شخصی به خاطر ضیاع اموالش اندوهگین می‌شود، اما با کمال تأسف، زندگی‌اش مدام رو به زوال است، اما بخاطر این نابودی جبران‌ناپذیر اصلاً غمگین نمی‌شود». صفة الصفوة، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 15673
دیروز : 3293
بازدید کل: 8251018

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010