Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (ما الدنیا فی الآخرۀ إلا مثل ما یجعل أحدکم أصبعه فی الیم فلینظر بم یرجع) یعنی: «دنیا در مقایسه با آخرت، تنها بدین می‌ماند که یکی از شما انگشتانش را در آب دریا فرو برد، آن‌گاه بنگرد که با چه مقدار باز می‌گردد». [مسلم، شماره‌ي 2858.]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>جعاله

شماره مقاله : 638              تعداد مشاهده : 486             تاریخ افزودن مقاله : 17/6/1388

جعاله بستن عقد است بر منفعت و سودی‌که‌گمان حصول آن می‌رود مانند اینکه‌کسی ملتزم شود در برابر مزد معین‌،‌کالای ضایع شده یا حیوان فراری را برای کسی برگرداند یا این دیواررا برایش بسازد یا این چاه را برایش بکند تا به آب می‌رسد یا بفرزندش قرآن یاد دهد یا بیمار را معالجه‌کند تا شفا و تندرستی می‌یابد یا در فلان مسابقه برنده شود و...           
 
دلیل شرعی و مشروعیت آن
دلیل شرعی آن این است‌که" ولمن جاء به حمل بعیر وأنا به زعیم  [‌که یوسف‌گفت‌: هرکس این پیمانه را برایم بیاورد بار یک شتر خوار‌بار به وی می‌دهم و خود ضامن آن هستم‌]‌". و پیامبر صلی الله علیه و سلم  گرفتن مزد عمل دعاکردن و نوشتن سوره فاتحه را جایز دانسته است همانگونه ‌که درمبحث اجاره‌گذشت و عمل جعاله بجهت ضرورت جایز دانسته شده است و لذا در آن چیزهائی جایز دانسته شده است‌که در غیرآن جایز نیست مثلا مجهول بودن عمل درآن جایز است و در عقد جعاله حضور متعاقدین شرط نیست‌، چون درایه آورنده پیمانه معلوم نیست " ولمن جاء به حمل بعیر " جعاله از جمله عقود جایزه است پس هریک از طرفین می‌تواند آن را فسخ کند. مجعول له‌،‌کسی‌که به او مزد داده می‌شود در برابر عمل مورد نظر می‌تواند قبل ازشروع عمل و همچنین بعد ازشروع عمل‌، اگر از حق خود بگذرد، آن را فسخ کند. ولی جاعل و کرایه ‌گیرنده و پرداخت‌کننده مزد، بعد ازشروع عمل نمی‌تواند جعاله را فسخ‌کند.
برخی از فقهاء از جمله ابن حزم جعاله را منع کرده‌اندکه او در “‌المحلی‌” می‌گوید: حکم به “‌جعل‌” = پرداخت مزد در برابر عمل" برکسی جایز نیست‌. پس اگرکسی بدیگری‌گفت هرگاه بنده فراری مرا پیش من برگردانی آنقدر ترا خواهم داد یا اگر چنین و چنان‌ کردی ترا فلان مبلغ خواهم داد و امثال آن وشخص آن را انجام داد باکسی فریادکرد و بر خود گواه ‌گرفت‌که هرکس چنین چیزی را بیاورد چنان مبلغی را بوی می‌دهم وکسی‌که این عمل را انجام داد براو چیزی حکم نمی‌شود و چیزی بر او لازم نیست ولی اگر بوعده خویش وفا کند نیکو است و پسندیده و مستحب‌. 
همچنین اگرکسی فراری را برگرداند بچیزی برای او حکم نمی‌شود خواه ازفرار آگاه باشد یا خیرمگر اینکه او را برای استرداد و بازگرداندن فراری و پی‌گیری او در مدت معلومی یا برگرداندن آن ازمکان معلومی‌، اجاره ‌کرده باشندکه درآن صورت مزد او واجب می‌شود وگروهی “‌جعل‌” و مزد را بر جاعل و مزدور گیرنده واجب دانسته و او را بدان ملزم می‌دانند و بدین ایه استدلال ‌کرده‌اند:" یا ایها الذین آمنوا أوفوا بالعقود مائده ١ [‌ای مومنان به عقودی‌که می‌بندید وفاکنید]"‌. و بهمان ایه از قول حضرت یوسف‌:" قالوا نفقد صواع الملک ولمن جاء به حمل بعیر وأنا به زعیم " و بحدیث مربوط به نوشتن و خواندن دعا در برابرگله‌ای ازگوسفند. پایان سخن ابن حزم. 




به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن رضی الله عنه  شب‌ها را به قیام و عبادت الله سبحانه و تعالی  سپری می‌کرد. وی، ابتدای شب را به عبادت می‌پرداخت و برادرش حسین رضی الله عنه  بخش پایانی شب، بر می‌خاست و عبادت می‌نمود.[ الزهد از ابن ‌حنبل، ص171؛ رهبان الليل از عفاني (1/403)]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16360
دیروز : 3293
بازدید کل: 8251705

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010