Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

ابوهريره رضی الله عنه  مي‌گويد: رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (من أحب الحسن و الحسين فقد أحبّني، و من أبغضهما فقد أبغضني) يعني: «هر كس دوستدار حسن و حسين است، در واقع مرا دوست دارد و هر كس با اين دو، بغض و دشمني ورزد، با من دشمني ورزيده است».
 سنن نسائي، شماره‌ي 8168؛ شيخ عثمان خميس در كتاب الأحاديث بشأن السبطين، ص312، اين حديث را حسن لذاته دانسته است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>احتکار

شماره مقاله : 589              تعداد مشاهده : 331             تاریخ افزودن مقاله : 15/6/1388

احتكار 
احتكار آنست كه چیزی را بخرند و آن را پنهان‌كنند و از مردم منع ‌كنند، تا آن چیز در میان مردم‌كمیاب ‌گردد و در نتیجه قیمت آن‌گران شود، و بالا رود و از اینراه مردم متضررگردند.
بعضی از علماء دایره موادی راكه احتكار شامل آنها می‌شود، محدودكرده‌اند. 
امام شافعی و احمد می‌گویند تنها مواد خوراكی و طعام مردم‌،‌كه قوت روزانه مردم است‌، مشمول احتكار است و بعضی این دایره را وسیعتركرده وگفته‌اند در هر چیزی‌كه موجب ضرر و زیان‌ گردد و قیمت آن متعادل نباشد و بهای آن با بهای اشیاء احتكاری تعادل و هماهنگی نداشته باشد مشمول احتكار می‌شود و حرام است بعضی‌گفته‌اند اگركسی محصول زراعت خویش را یا ساخته دست خود را احتكاركند اشكالی ندارد حكم احتكار آنست‌كه شارع آن را حرام ‌كرده است و از آن نهی فرموده است‌، چون موجب حرص و طمع و آز فراوان و بداخلاقی و در تنگنا قرار دادن مردم می‌شود.
1- ابوداود و ترمذی و مسلم از معمر روایت كرده‌اند كه پیامبر صلی الله علیه و سلم  گفت‌:" من احتكر فهو خاطئ  [‌هركس احتكار كند او خطاكار است‌]"‌.
٢- احمد و حاكم و ابن ابی شیبه و بزار راویت ‌كرده‌اند كه پیامبر صلی الله علیه و سلم  گفت‌:" من احتكر الطعام أربعین لیلة فقد برئ من الله وبرئ الله منه  [هركس مواد خوراكی را تا چهل شبانه روز، احتكار كند و آن را در اختیار مردم قرارندهد، براستی او از خداوند بری است و خداوند از او بیزار است‌]"‌.
٣- رزین در “‌جامع" خود گفته است‌، كه پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت‌:" بئس العبد المحتكر: إن سمع برخص ساءه، وإن سمع بغلاء فرح [‌بد بنده‌ای است‌، محتر بدكار كه هرگاه ارزانی كالاها راكه موجب رفاه مردم است بشنود او ناشاد است و هرگاه ‌گرانی نرخ‌كالاها را بشنودكه موجب ناخشنودی خلق است او شاد است‌]‌".
٤- ابن ماجه و حاكم از ابن عمر روایت‌كرده‌اند كه پیامبر صلی الله علیه و سلم  گفت‌: " الجالب مرزوق، والمحتكر ملعون  [كسی ‌كه ‌كالاها را ببازار جلب می‌كند از روزی حلال بهره‌مند است وكسی‌كه آنها را احتكار می‌كند و محتكر است‌، ملعون و از رحمت خداوند رانده شده است‌]". جالب‌كسی است‌كه ‌كالاها را به بازار می‌آورد و با سود اندك آنها را می‌فروشد. 
٥-‌احمد و طبرانی از معقل بن یسار روایت‌ كرده‌اند كه پیامبر صلی الله علیه و سلم  گفت‌: " من دخل فی شئ من أسعار المسلمین لیغلیه علیهم كان حقا على الله تبارك وتعالى أن یقعده " بعظم من النار یوم القیامة   [‌هركس در قیمت‌گذاری و تعیین نرخ ‌كالای مسلمین دخالت كند تا قیمت آنها را گران‌ كند، شایسته است‌كه خداوند او را در روز قیامت درآتش بزرگ بنشاند]"‌. 

چه موقع احتكار حرام است‌؟ 
گروهی بسیار از فقها برآن هستند،‌كه وقتی احتكار حرام است‌،‌كه شرایط سه گانه زیر را داشته باشد: 
1- جنس احتكار شده‌، مازاد بر احتیاجات سالیانه خود و افراد تحت تكفل او باشد، چون جایز است‌كه هر فردی باندازه ‌كفایت هزینه سالیانه خود و خانواده‌اش را، ذخیره ‌كند، همانگونه‌ كه پیامبر صلی الله علیه و سلم ‌چنین می‌كرده است‌.
٢- شخص محتكر آن اجناس احتكاری را بانتظار زمانی نگه داشته باشد، كه قیمت‌كالاها گران شود، تا آنوقت با بهای بسیارگران بفروش برساند، و از نیازشدید مردم بدان سوء استفاده ‌كند و جنس خود را بقیمت‌گران بفروش برساند.
٣-‌احتكار درزمانی صورت می‌گیردكه مردم بدان مواد احتكار شده از قبیل مواد خوراكی و پوشاكی و غیر آن نیازمند باشند. اگرآن مواد درنزد برخی از تجار وجود داشته باشد و مردم بدان نیازی نداشته باشند - بعبارت دیگر آن مواد وكالاها در بازار موجود باشد، - نگه داشتن آنها احتكار محسوب نمی‌شود، چون در این صورت ضرر و زیانی بمردم نمی‌رسد.


به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن رضی الله عنه  فرزندانش را به کسب علم و دانش، تشویق می‌نمود؛ چنانچه پسر و برادرزاده‌اش را فرا خواند و فرمود: «ای پسرم و ای برادرزاده‌ام! شما، اینک کوچکان قوم و طایفه هستید و روزی بزرگان قوم خواهید شد؛ از این‌رو به فراگیری علم و دانش همت گمارید و هر کس از شما که نتوانست آن را روایت نماید یا به خاطر بسپارد، آن را به نگارش درآورد و در خانه‌اش بگذارد». الطبقات (1/292)؛ با سند حسن؛ به تحقيق: سلمي


تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7932
دیروز : 3293
بازدید کل: 8243277

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010