Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 


 رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است: [جُعِلَتْ لِي الْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا ]
 « زمین برای من (و امّتم) مسجد و پاک کننده قرار داده شده است»
بخاری(335)ومسلم(521)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>آثار>البرهان فی تفسیر القرآن

شماره مقاله : 3784              تعداد مشاهده : 298             تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389

البرهان فی تفسیر القرآن
و از کسانی که با صافی هم عصر بوده سید هاشم بحرانی متوفای سال 1107 یا سال 1109 می­باشد و ایشان کتابی به نام (البرهان فی تفسیر القرآن) دارد که تمامی روایات جعفریه را در آن تفسیر جمع­آوری کرده است.[1]
این کتاب تفاوت زیادی با تفسیر صافی ندارد، ایشان نیز همان راه گمراهگری را می­پیماید، کتاب خداوند را از نظر نص و معنی تحریف شده می پندارد ، و در مورد نگهدارندگان قرآن و حاملان شریعت اسلام از اصحاب بزرگوار بدگویی می­کند، و روایاتی دروغین که گمراهیش را تایید می­کند می­آورد.
و روش این تفسیر گمراه و گمراهگری و اثرات امامیه در آن را می­توانیم از ابو ابی که در جزء اول قبل از شروع به تفسیر سوره­ها و از اخباری که بحرانی در آن کتاب آورده درک کنیم.
 
این هم بعضی از مثالها:
بحرانی می­گوید: «فصلی در مورد اینکه قرآن تنها ائمه به صحیحی آن را جمع کردند و تاویل قرآن را تنها آنها می­دانند» و 26 خبر را زیر این فصل ذکر می­کند.[2]
و در «باب فیما نزل علیه القرآن من الاقسام (1347)[3] از امیرالمومنین نقل می­کند که ایشان فرمود: قرآن سه قسمت  می­باشد  یک سوم آن در مورد ما و دشمنانمان، و یک سوم سنت و امثال و فرائض، یک سوم فرائض و احکام است.
 و ابو عبدالله روایت می­کند که فرمود: قرآن چهار قسمت است.
بحرانی می­گوید: از جمله چیزهایی که بر خلاف ما انزل الله است این آیه می­باشد ﴿کنتُم خَیرَ أُمةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ﴾ (شما بهترین کسانی هستید که برای مردم بیرون آمده­اید) و از جمله تحریفات قرآنی این آیه می­باشد «لَّـکنِ اللّهُ یشْهَدُ بِما أَنزَلَ الله إِلَیک فی على» که این جمله­ی آخری (إِلَیک فی على) را اضافه کرده و بعد می­گوید: اینگونه نازل گشت.[4]
و اما آنچه بحرانی بعد از نزول تاویل می­کند: اموراتی است که بعد از عصر پیامبر رخ داده است از جمله غصب حق آل محمد، و نصرت و یاری که خداوند به آنها وعده داده بود و آنچه خداوند به پیامبر خبر داده بود در مورد مهدی و بیرون آمدن ایشان و همچنین اخباری که مربوط به مرتدین می­باشد.[5]
و اما در مورد آنچه مخاطب دسته­ای باشد ولی معنی مربوط به قومی دیگر باشد این آیه را به میان می­کشاند ﴿وَقَضَینَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ﴾ = در کتاب تورات به بنی اسرائیل اعلام کردیم که دوبار در سرزمین تباهی می­ورزید و برتری جوئی بزرگی می­کنید) می­گوید خطاب به جماعت امت محمد است.[6]
اما در مورد رد کردن کسی که ارتداد را انکار می­کند این آیه را به میان می­کشاند ﴿وَیوْم نَحْشُرُ من کلِّ أُمةٍ فَوْجًا﴾ (روزی گروه عظیمی از همه­ی ملتها را گرد می­آوریم که آیات ما را تکذیب می­کرده­اند)[7] و در تفسیر سوره­ی فاتحه می­گوید: «غیر المغضوب» بت­پرستان، «و الضالین» به شک اندازانی که امام را نمی­شناسند.
و از ابی جعفر روایت می­کند که گفت: خداوند کوهی که دنیا را احاطه کرده و آبی رنگی یاقوت مانند دارد را خلق کرد، که رنگ آبی بودن آسمان از گرفتگی همان رنگ کوه است، و پشت سر آنها مخلوقی را خلق کرده که هیچ کدام از فرائض که بر ما واجب گردانید، بر آنها نگذاشته، و تمام آنها دو مرد از این امت را لعنت می­کنند، و آنها را نیز نام برد.
و دوباره از ایشان روایت می­کند که گفت: پشت سر این خورشید چهل خورشید دیگر وجود دارد، که فاصله­ی آنها با هم چهل سال است و مخلوقات بسیاری در آنها وجود دارد ، و نمی­دانند که خداوند آدم را خلق کرده یا نکرده است و پشت سر این ماه چهل ماه دیگر وجود دارد و فاصله­ی میان آنها چهل سال است و مخلوقات بسیاری که به خلق آدم آگاهی ندارند در آنها وجود دارد، و لعنت کردن اول و دوم برای آنها همانند زنبور عسل در تمام اوقات الهام شده است و فرشته‌هایی بر آنها مامور هستند که هر وقت لعنت نکردند از طرف آنها تعذیب می­شوند.[8]
و اینگونه امثال را در این تفسیر همانند تفسیر قبلی می­بینیم که در گمراهی خویش قدم بر می­دارد.[9]
و با این چند مثالی که آوردیم روش و منهج بحرانی را نیز فهمیدیم.


[1] . العالم الجدید للاصول ص 82، 83.
[2] . ص 15/17
(1347ـ 394) ص 21
[4] . ص 34
[5] . ص 35
[6] . ص 36، سوره اسراء آیه­ی 4
[7] . ص 37، سوره­ی نمل آیه­ی 83
[8] . ص 47،  و مراد ایشان از اول و دوم ابوبکر و عمر است.
[9] . به تفسیر المیزان ص 260 نیز مراجعه شود.


پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از علي رضی الله عنه روايت است: در خدمت پيامبر صلی الله علیه و سلم بودم كه‌ ابوبكر رضی الله عنه و عمر رضی الله عنه آمدند، فرمود: «يا علي هذان سيّدا كهول اهل الجنّة و شبابها، بعد النبيّين و المرسلين» :(اي علي بعد از پيامبر و رسولان، اين دو سردار، بزرگان و جوانان بهشت هستند). (مسند احمد، الموسعة الحديثية، ش/602، اين حديث صحيح است و اين اسناد حسن.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 6045
دیروز : 3293
بازدید کل: 8241390

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010