Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر اكرم صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرموده است:[ إِنَّ الدِّينَ يُسرٌ؛ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلا غَلَبَهُ]
«بدون ترديد دين آسان است، و هيچ كس در دين سختي نكرده است مگر آن كه مغلوب دين شده است.»
بخاري (19)
 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>دعا و اذکار>دعا > حکم مسح صورت بعد از دعا

شماره مقاله : 3693              تعداد مشاهده : 343             تاریخ افزودن مقاله : 30/6/1389

در مورد مسح صورت، اگر كسى ابتدا دستش را بوس بدهد و سپس آنرا مسح كند، چنين چيزى در شريعت وارد نشده است و بدعت هست، ولى اگر كسى بدون بوس دادن بعد از دعاء صورتش را مسح كند، برخى از علماء آنرا بدعت ميدانند زيرا ميگويند چنين چيزى نيز در شريعت وارد نشده است و احاديثى كه در اينمورد وارد شده است ضعيف هستند لذا حجت نيست، ابن تيميه در اينمورد گفت: " وأما رفع النبي صلى الله عليه وسلم يديه في الدعاء : فقد جاء فيه أحاديث كثيرة صحيحة ، وأما مسحه وجهه بيديه فليس عنه فيه إلا حديث أو حديثان ، لا تقوم بهما حُجة (مجموع الفتاوى 22/519)، يعنى: " اما در مورد بلند كردن دست هنگام دعاء، از پيامبر صلى الله عليه و سلم احاديث صحيح زيادى وارد شده است، اما در مورد مسح كردن صورتش با دو دستانش فقط يك يا دو حديث وارد شده است و حجت نميشوند (زيرا ضعيف هستند)"، و عز بن عبد السلام گفت: " ولا يمسح وجهه بيديه عقيب الدعاء إلا جاهل " (فتاوى عز بن عبد السلام صفحه 47)، يعنى: " و هيچ كسى با دو دستانش صورتش را بعد از دعاء مسح نميكند بجز جاهل ".
ولى برخى ديگر از علماء احاديث وارده در مسح صورت بعد از دعاء را صحيح ميدانند لذا مسح كردن صورت بعد از دعاء را مشروع ميدانند، ولى براى خروج از خلاف، بهتر است كه اين عمل ترك شود و بعد از دعاء صورت را مسح نكرد، ولى نبايد در اين مسئله فقهى كه خلاف در آن هست بين همديگر جدال و نقاش راه انداخت.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

علما گفته‌اند: از ياران رسول‌خدا صلی الله علیه و سلم ، هيچ خانواده‌اي نيست كه چهار نسل آن، اسلام آورده و به شرافت هم‌صحبتي با رسول‌اكرم صلی الله علیه و سلم  نايل شده باشند، مگر خانواده‌ي ابوبكر كه عبارتند از عبدالله‌ بن زبير (نوه‌ي ابوبكر)، مادر عبدالله‌ بن‌ زبير يعني اسماء بنت ابي‌بكر و خود ابوبكر و پدرش ابوقحافه رضی الله عنه . اين چهار نسل و هم‌چنين محمد بن عبدالرحمن ‌بن ‌ابي‌بكر ‌بن ‌ابي‌قحافه رضی الله عنه ، همگي از ياران و اصحاب رسول‌خدا صلی الله علیه و سلم  هستند. ( ابوبكر الصديق، از محمد رشيد رضا، ص7)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 6614
دیروز : 3293
بازدید کل: 8241959

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010