Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " ‏إن الدين يسر ولن ‏ ‏يشاد ‏ ‏الدين أحد إلا ‏ ‏غلبه " (صحيح بخارى) يعنى: "همانا دين يسر و آسان است، و در اين دين هيچ كس نيست كه سخت بگيرد مگر اينكه مغلوب ميشود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>الله > الله نور آسمانها و زمين‌ است‌

شماره مقاله : 2917              تعداد مشاهده : 328             تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1389

" اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ..." (النور : 35)
«الله نور آسمانها و زمين‌ است‌»
شيخ بن باز رحمه الله در تفسير اين آيه گفت: " معناى آيه كريمه نزد علماء اين هست كه خداوند متعال منوّر آسمانها و زمين هست، و تمامى نورهايى كه در آسمانها و زمين و روز قيامت هستند از نور خداوند است، و نور دو نوع هست: نور مخلوق و آن چيزى هست كه در دنيا و آخرت و در بهشت و بين مردم الآن وجود دارد مانند نور ماه و خورشيد و ستارگان، و همچنين نور كهرباء و آتش همه اش مخلوق هستند و از مخلوقات خداوند هستند سبحانه و تعالى، و نور دوم اينست كه مخلوق نيست، بلكه از صفات خداوند هست سبحانه و تعالى، و خداوند متعال با جميع صفاتش خالق هست و هر چيزى بغير از او مخلوق هست، و نور وجه پروردگار و نور ذاتش هر دوى آنها مخلوق نيستند، بلكه صفتى از صفات خداوند هستند جل و علا، و اين نور بزرگ وصف خداوند متعال هست و مخلوق نيست، بلكه صفتى از صفاتش هست مانند صفت شنوايى و بينايى و دست و قدم و غيره كه از صفات بزرگ خداوند هست سبحانه و تعالى (كه البته شبيه به هيچ مخلوقى نيست) و اين همان حقيقتى هست كه اهل سنت و جماعت بر آن اعتقاد دارند".
بنابراين معناى نور در اين آيه، هم نور حسى هست و هم معنوى، و معناى معنوى نور در اين آيه اينست كه خداوند متعال تزيين دهنده، مدبر، هدايت كننده، منوّر آسمانها و زمين و ساير اشياء هست، و دين و كتاب و شريعت خداوند نيز نور هست، و ايمان و معرفت خداوند نيز نور هست، و معناى ديگر اين هست كه ذات خداوند متعال نور هست، و از نور ذات او عرش و كرسى و آسمانها و زمين و بهشت منور شد اند، ولى نورى كه يكى از صفاتش هست و مخلوق نيست و هيچ شباهتى به نور مخلوق ندارد.


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابن قیم رحمه الله فرمودند: «هر جا در قرآن از عبدی مدح و تمجید شده است بخاطر ثمره ‏علم (او) بوده است، و هر جایی که در قرآن عبدی مورد ذم و سرزنش قرار گرفته به دلیل ثمره ‏جهل (او) بوده است».‏ (مفتاح السعادة 1/ 108).‏

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8823
دیروز : 3293
بازدید کل: 8244168

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010