Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه " (روايت ترمذي 2/79 و حاكم 4/183 وأحمد 3/439)، يعنى: "هر كسى كه چيزى را بخاطر رضاى خدا ترك كند، خداوند چيز بهترى را بجاى آن نصيبش ميكند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>منتصر بالله محمد بن جعفر المتوکل عباسی

شماره مقاله : 2911              تعداد مشاهده : 280             تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1389

خلافت منتصر بالله محمد بن جعفر المتوکل (247- 248 هـ)

او محمد منتصر فرزند جعفر متوکل است، در سال 222 در سامراء دیده به جهان گشود، مادرش ام ولد، اسمش رومیه بوده، و به حبشیه نیز صدا زده می‌شد.
به کنیه‌ی ابو جعفر و در روایتی ابوعبدالله شناخته می‌شد، فردی خوش چهره، گندمگون و از قامتی متوسط و شکمی بزرگ برخوردار بود، و از نظر جسمی فردی تنومند و دارای عقل و استعداد وافر بود.
او نسبت به علویان احسان پیشه کرد، و هر نوع ترس و خوفی که به خاطر منع زیارت حسین وجود داشت را از آن‌ها بر طرف کرد.
بعد از مرگ پدرش در شوال 247 هجری با او دست بیعت دادند، و به همه شهرها این خبر را ابلاغ کردند. منتصر در حالی که خودش در قتل پدرش نقش مستقیم داشت، اما وزیر وی، فتح بن خاقان را به قتل وی متهم کرد و علت قتل وی را خیانت به پدرش معرفی کرد، اما با این وجود، خبر قتل متوکل توسط منتصر در جامعه پخش شده، و مردم بر این باور بودند که حکومت منتصر نیز مانند شیرویه که قاتل پدرش بود، خیلی زود نابود خواهد شد، و دوام چندانی نخواهد آورد. اینگونه نیز شد و خلافت وی بیشتر از شش ماه دوام نیاورد.
منتصر پس از تحویل گرفتن پست خلافت، وزیرش احمد بن خطیب، و وصیف و بغا رهبران ترکها، را تشویق کرد، تا برادرانش معتز و مؤید را از ولایت عهدی خلع کنند، و با فرزندش عبدالوهاب بیعت کنند. منتصر با پافشاری که در این قضیه داشت، موفق به انجام این کار شد، مؤید ناچار از روی ترس موافق کرد، و معتز نیز پس از اندکی استقامت، با سخنان برادرش مؤید قانع شد، و هر کدام در نامه‌ای خلع خود را از ولایت عهدی ابراز داشتند؛ چند صباحی از این قضیه نگذشته بود که مؤید به دست خادمش کشته شد. در روایتی او زنده بود تا اینکه در خلافت برادرش معتز خلع شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته، و سرانجام در همان هنگام کشته شد.
با وجود اینکه منتصر، قبل از قتل پدرش با ترک‌ها عطوفت و مهربانی داشت، اما وی بعد از این واقعه بر آنها خشم گرفته و دشنام شان می‌داد و می‌گفت: اینان قاتلان خلفا هستند، به همین جهت ترک‌ها، به اندیشه‌ی قتل او افتادند. آنها پزشک منتصر، ابن طیفور را با دادن سی هزار درهم فریفتند. طبيب او را با نيشتر زهرآلود رگ زد؛ واقعه‌ی قتل وی، در ربیع الاخر سال 248 هجری رخ داد. منتصر در آن هنگام 26 سال بیشتر نداشت.
منتصر اولین خلیفه‌ی بنی عباسی است، که قبرش شناخته شده است زیرا مادرش خواست تا قبر فرزندش اظهار شود.
در این دوره از خلافت عباسی "وصیف" که یکی از رهبران ترک‌ها بود از طریق ملاطیه، با روم وارد جنگ شد، این مکر و حیله‌ی احمد بن خصیب بود تا رهبران ترک را از دخالت در امور باز دارد.
حکومت‌های کوچک در مشرق و مغرب بلاد اسلامی، در این دوره‌ی کوتاه از خلافت منتصر، تفاوت چندانی نکرده، و همچنان آن مناطق در کنترل آن‌ها بود.

شناسنامه‌ی یازدهمین خليفه‌ی عباسی
نام معروف: منتصر بالله
نام كامل: محمد بن جعفر بن محمد بن هارون بن محمد بن عبد الله بن محمد بن علي ابن عبد الله بن العباس
كنيه: أبو جعفر
ترتیب در خلافت: یازدهم
تاريخ تولد: 222هـ
دوران خلافت به تاريخ هجری: 247 -248 هـ
دوران خلافت به تاريخ ميلادی: 861 -862 م
تاريخ وفات: 248هـ

ترجمه و تحقیق: أبو أنس
سايت عصر اسلام
www.IslamAge.com

مصادر و مراجع:

*سیر أعلام النبلاء- للذهبی- تحقیق شيخ شعيب الأرناؤوط.
* تاريخ ابن خلدون.
* الکامل فی التاریخ- لابن الأثیر.
* سایت ويكيبيديا، الموسوعة الحرة- سایت إسلام أون لاین . نت- سایت أسرة آل باوزیر العباسیة الهاشمیة.
* الدرة السنیة فی أخبار الدولة العباسیة، تألیف أبوبکر بن عبدالله بن أیبک الدواداری، بیروت 1413هـ/1992م.
* تاريخ الإسلام السياسي والديني والثقافي والاجتماعي، تألیف حسن ابراهيم حسن، دار الجیل ببیروت،الطبعة الرابعة عشرة، 1416هـ/1996م.
* الدولة العباسیة، تألیف محمود شاکر، المکتب الإسلامی، الطبعة الخامسة، 1411هـ/1991م.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

الربيع ابن سليمان يقول: سمعت الشافعي يقول: «إذا صح الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فهو أولى أن يؤخذ به من غيره». و ربیع بن سلیمان می گوید: شنیدم که شافعی می فرمود: «هرگاه حدیث صحیحی از رسول خدا صلی الله علیه وسلم ثابت گشت، پس آن حدیث اولی تر است از اینکه به قول و رای دیگری عمل شود». منبع: "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.




تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10967
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246312

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010