Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مي‌فرمايد: « تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ»
 (در ميان شما دو چيز را گذاشتم تا زماني كه به آن دو چنگ زنيد هرگز گمراه نمي‌شويد؛ كتاب الله[قرآن] و سنت پيامبرش).
«موطا مالك» 2/899 (1594)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>سلمان بن ربیعه باهلی

شماره مقاله : 2736              تعداد مشاهده : 527             تاریخ افزودن مقاله : 26/5/1389

سلمان بن ربيعه باهلي از سرداران بزرگ فتوحات در عهد عثمان رضي الله عنه 

اين صحابي جليل القدر، نخستين فردي بود که در کوفه به منصب قضا منصوب شد. عمر بن خطّاب رضي الله عنه ، پيش از شريح او را قاضي کوفه کرده بود، اما چون سعد بن ابي و قاص، در عهد عثمان براي بار دوم به امارت کوفه منصوب شد، خود منصب قضا را به عهده گرفت.
همچنين سلمان در نبرد قادسيه شرکت کرد و در آن‌جا و نيز در مدائن منصب قضا داشت. بايد اين را به ياد داشت که در عهد عمر، هر کسي صلاحيّت منصب قضا را نداشت و نيز هر کسي را توان آن نبود تا در کوفه که از يک طرف مملو از بزرگان عرب و صحابه بزرگوار بود و از ديگر سو خيل عظيمي از ملت‌ها و اقوام و قبايل مختلف در آن‌جا سکونت دشتند، در جايگاه قضا نشيند و اين دليلي است بر ميزان علم و معرفت سلمان نسبت به شريعت و عدل و دينداري و خرد شخصيت قوي او که سبب شد تا همه‌ي مردم به او اعتماد کامل داشته باشند. همچنين سلمان در فتح مدائن و نيز فتح باب الأبواب، عهده‌دار تقسيم غنايم بود که خود، بيانگر تقوا و درستکاري او مي‌باشد. سلمان مردي بود صالح و خدا ترس که هر سال به حج مي‌رفت، مردي کم نظير که از اخلاق والايي برخوردار بود، کريم بود و سخاوتمند و مهمان نواز، شجاع بود و غيور، وفادار بود و راستگو و آنچه را براي خود دوست مي‌داشت براي ديگران نيز مي‌پسنديد، اين مرد بزرگ بعد از يک عمر جهاد در راه خدا و داشتن مناصب قضا و امارت، آن‌گاه که به شهادت رسيد، نه ديناري از خود به جا گذاشت و نه خانه‌اي. او در ميان ديگر سرداران هم عصرش از امتياز خاصي در مديريت و رهبري برخوردار بود. چون عثمان بن عفان، نامه‌اي به وليد بن عقبه امير کوفه، نوشت و به او دستور داد تا سپاهياني را به فرماندهي مردي شجاع و با ايمان جهت تقويت شاميان به جانب وي اعزام کند، وليد بدون هيچ شک و ترديدي، سلمان را براي اين مأموريت مهم منصوب کرد. وليد، سلمان را در شرايطي به اين سمت تعيين کرد که سرداران بزرگي در کوفه حضور داشتند و در فتوحات و نبردهاي متعدد، لياقت‌هاي خود را به اثبات رسانيده بودند. بدون شک سلمان نمونه‌ي والاي شجاعت، قدرت، ورع و تقوا محسوب مي‌شد که در جنگ‌هاي مختلف اين خصايل را به اثبات رسانيد. او در فنون جنگ ماهر و از قدرت مديريت و فرماندهي فوق‌العاده‌ برخوردار بود، جزو تيراندازان قهار به حساب مي‌آمد و در سوارکاري مهارتي بسيار داشت.[1]
نسبت به اسب‌ها اطلاعات فراواني داشت و به همين دليل در عهد عمر بن خطاب رضي الله عنه ، عهده‌دار پرورش و نگهداري اسبان شد. نقل است که عمر بن خطاب از اقصي نقاط قلمرو اسلامي اسبان بي‌شماري را گرد آورده و آماده جنگ مي‌نمود. در کوفه نيز چهار هزار اسب وجود داشتند. هدف اين بود که چون دشمنان به مرزها حمله‌ور شوند، مسلمانان بتوانند با آن اسبان به سوي دشمنان بشتابند و به مقابله با آنان بپردازند.[2]
سلمان نيز در کوفه مأمور پرورش و نگهداري آن خيل عظيم اسبان بود.[3]
در مورد شجاعت او، خودش چنين گفته است: من با همين شمشيرم، يکصد جنگجو را کشته‌ام که هيچ کدامشان خداوند عزوجل را پرستش نمي‌کردند و هيچ يک از آنان را در بند اسارت به قتل نرساندم.[4]
سلمان در ميدان کارزار هرگز دشمن خود را که به خداوند کفر مي‌ورزيد، از روي نيرنگ و خيانت نمي‌کشت، بلکه نخست او را از سرنوشت خود بر حذر مي‌داشت و آن‌گاه رو در رو با او نبرد مي‌کرد و در فرصت مناسب او را به قتل مي‌رساند. او الگوي والاي يک مجاهد راست‌کردار بود که در راه رضاي خداوند عزوجل و اعلاي کلمه‌ي حق جهاد مي‌نمود و از مردن در اين راه نمي‌انديشيد. سرانجام اين رادمرد دلير در سال سي و دو يا سي و سه بعد از هجرت و در حين جهاد در راه خدا، در خون خود غلتيد و به مقام شهادت نائل آمد.[5]
رشادت‌ها و اقدامات شجاعانه و بي‌نظير اين بزرگ مرد تاريخ اسلام، به يقين مي‌تواند الگوي جاودان براي هر سرباز و سرداري باشد.[6]
او تمامي خصايل نيک را در خود گرد آورده بود، فقيهي بود محدّب، قاضي‌اي عادل و دادگر، امانت‌داري پاک و راست‌کردار، مديري دور انديش و خردمند، جنگجويي بي‌باک، قهرماني شهيد و سرداري فاتح.[7]


[1]- تهذيب ابن عساکر (6/210) و تاريخ طبري (5/309).
[2]- قادة الفتح الإسلامي في أرمينية،169.
[3]- أسر الضابة (2/327).
[4]- الإستيعاب (2/633).
[5]- قادة الفتح الإسلامي في أرمينية،170.
[6]- قادة الفتح الإسلامي في أرمينية،171.
[7]- قادة الفتح الإسلامي في أرمينية،172.





به نقل از: ترجمه شناخت سيره عثمان بن عفّان رضي الله عنه، تأليف: دکتر علي محمد محمد صلابي



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

علي رضی الله عنه می‌گويد: هر كس مرا از ابوبكر و عمر رضی الله عنهما برتر و افضل‌تر بداند، بر او حد تهمت زننده را اجرا مي‌كنم‌(فضايل الصحابه، 1/83).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11374
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246719

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010