Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "اتقوا الدنيا واتقوا النساء فإن أول فتنة بني إسرائيل كان في النساء" (روايت مسلم 2742)، يعنى: "بپرهيزيد از دنيا و از زنان، زيرا اولين فتنه بنى اسرائيل در زنان بود"

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > خلاصه زندگینامه حضرت محمد صلی الله علیه و سلم پیش از نبوت

شماره مقاله : 2414              تعداد مشاهده : 360             تاریخ افزودن مقاله : 15/5/1389

خلاصه زندگينامهء حضرت محمد -صلى الله عليه وسلم- پيش از نبوت
نبي اکرم -صلى الله عليه وسلم- در دوران جواني و نوجواني، بهترين ويژگي‌هاي موجود در طبقات مختلف مردمان را دارا بودند. از نظر انديشمندي و خردمندي و دقت‌نظر و عمق بصيرت در سطح بالايي قرار داشتند؛ و از ژرف‌نگري و زيرکي و استقلال فکري و شناخت درست هدف و وسيله برخوردار بودند. با استمداد از سکوت‌هاي طولاني خويش، به تأملات طولاني و تفکر عميق و پرداختن به ژرفاي حقايق، نائل مي‌شدند، در پرتو خرد سرشار و فطرت بي‌آلايش خويش؛ به مطالعة منشور طولاني و پردامنة زندگني بشر، و امور اجتماعي و اوضاع و احوال مردم مي‌پرداختند؛ خرافات را بخوبي باز مي‌شناختند و از آنها فاصله مي‌گرفتند؛ و با بصيرت کامل در کار خويش و در کار ديگران به هم‌زيستي با همنوعان ادامه مي‌دادند. اگر راه و رسم نيکويي را مشاهده مي‌کردند، در آن شرکت مي‌جستند[1]؛ در غير اينصورت، به همان زاوية عزلتي که براي خويش اختيار کرده بودند، باز مي‌گشتند.

شراب نمي‌نوشيدند؛ از گوشت حيواناتي که در آستانة بتان قرباني مي‌شدند تناول نمي‌کردند، در جشن‌ها و محفل‌هايي که براي بتان تدارک مي‌شد، حضور پيدا نمي‌کردند. از همان اوان نوباوگي، از اين معبودهاي باطل نفرت داشتند، و هيچ چيز درنظر ايشان ناخوشايندتر از بتان نبود؛ حتي تحمل شنيدن سوگند خوردن جاهليان را به لات و عزي نداشتند[2].

بي‌شک، دست قضا و قدر الهي نيز نگهدار ايشان بوده است؛ چنانکه هرگاه انگيزه‌هاي دروني و نفساني ايشان را وامي‌داشتند به اينکه برخي از برخورداري دنيوي را تجربه کنند، يا هرگاه که نسبت به پيروي بعضي آداب و رسوم ناپسنديده رضايت خاطري احساس مي‌کردند، عنايت رباني دخالت مي‌کرد و ايشان را از آن دسترسي‌ها و دست‌اندازي‌ها بازمي‌داشت.

حضرت رسول اکرم -صلى الله عليه وسلم- مي‌فرمايند: «به هيچيک از چيزهايي که در ميان اهل جاهليت معمول و مرسوم بود، گرايش پيدا نکردم مگر دوبار، و هر بار خداوند ميان و من آن چيز مانعي ايجاد کرد، و من از آن گرايشي که پيدا کرده بودم صرفنظر کردم، تا آنکه مشمول اکرام خداوند شدم و به رسالت مبعوث شدم. شبي از شبها به نوجواني که با من در بلندي‌هاي مکه گوسفند مي‌چرانيد، گفتم: کاش از گوسفندان من مواظبت مي‌کردي تا من به مکه بروم و با جوانان مکه به قصه‌گويي و افسانه‌پردازي و خوشگذراني شب را به صبح برسانم! گفت: چنين کنم! بسوي مکه به راه افتادم. به نخستين خانه در شهر مکه رسيدم. آواي موسيقي از آن خانه به گوش مي‌رسيد. گفتم: چه خبر است؟ گفتند: جشن عروسي فلان کس با فلان کس است! نشستم که به موسيقي گوش فرادهم. خداوند درپوشي بر گوشهايم قرار داد. مرا خواب در ربود، و آنقدر در خواب ماندم تا آنکه حرارت آفتاب فرداي آن شب مرا از خواب بيدار کرد. نزد رفيقم بازگشتم. پرسيد: چه شد؟ آنچه را که اتفاق افتاده بود براي او بازگفتم. ديگر شبي نيز دوباره همان تقاضا را از رفيقم کردم، و به شهر مکه وارد شدم، و همان پيشامد شب نخستين دوباره براي من روي نمود... و به اين ترتيب، هيچگاه من به کار ناپسندي گرايش پيدا نکردم»[3].

بخاري از جابربن عبدالله روايت کرده است که گفت: در اثناي تجديد بناي کعبه، پيامبراکرم -صلى الله عليه وسلم- همراه عباس براي آوردن سنگ رفتند. عباس به ايشان گفت: دامان جامه‌ات را برگردنت بيافکن تا سنگهايي که بر شانه مي‌گذاري تو را آزار ندهند! در گيرو دار کار، بر زمين افتادند و چشمانشان به آسمان خيره شد و از هوش رفتند. وقتي به هوش آمدند، مي‌گفتند: دامان جامه‌ام! دامان جامه‌ام! و جامة خويش را بر تن پيچيدند. به روايت ديگر، از آن پس ديگر هيچگاه عورت ايشان توسط هيجکس رؤيت نشد [4].

نبي اکرم -صلى الله عليه وسلم- در خاندان خويش، از جهت خصلت‌هاي پسنديده، اخلاق کريمه، و سر و وضع برازنده ممتاز بودند. از همة افراد خاندانشان جوانمردتر، خوش‌اخلاق‌تر، نوعدوست‌تر، بردبارتر، راستگوي‌تر، نرمخوي‌تر، پاکدامان‌تر، نيکوکردارتر، وفادارتر و امانتدارتر بودند، چنانکه خويشاوندان همگي ايشان را «امين» لقب داده بودند؛ زيرا، همة ويژگي‌هاي برازنده، و خصلت‌هاي پسنديده، در وجود مبارک ايشان فراهم آمده بود، و آن چنان بودند که حضرت ام‌المؤمنين خديجه -رضي الله عنها- مي‌فرمود: رنج کسب و کار را بر خويشتن تحميل مي‌کردند؛ و به درماندگان و بينوايان رسيدگي مي‌کردند؛ و از ميهمانان پذيرايي مي‌کردند؛ و در راه حق و فضيلت همياري و همکاري داشتند [5].




--------------------------------------------------------------------------------

[1]- مثلاً، قریشیان در دوران جاهلیت روز عاشورا روزه می‌گرفتند، رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- نیز در دوران جاهلیت روز عاشورا را روزه می‌گرفتند؛ نکـ: صحیح البخاری، ح 2002؛ نیز: فتح الباری،ج 4، ص 287.

[2]- برای تفصیل این مطلب، نک: سیرة‌ابن هشام، ج 1، ص 128؛ تاریخ الطبری، ج 2، ص 161؛ تهذیب تاریخ دمشق، ج 1، ص 373 ، 376.

[3]- این حدیث را طبری (ج 2، ص 279) ودیگران آورده‌اند. حاکم نیشابوری آن را صحیح دانسته؛ ذهبی نیز از او تبعیت کرده؛ ولی ابن کثیر آن را ضعیف تلقی کرده است (البدایة و النهایة، ج 2، ص 287).

[4]- صحیح البخاری، ح 1582، 3829؛ فتح الباری، ج 3، ص 513؛ ج 7، ص 180؛ نیز، نکـ: فتح الباری، ج 3، ص 517؛ مسند احمد، ج 3، ص 295، 310، 333، 380.

[5]- صحیح البخاری، ج 3


(به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي)



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال عبد الله رضی الله عنه: «ويل لمن لا يعلم، ولو شاء الله لعلمه، وويل لمن يعلم، ثم لا يعمل». عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود: «وای بر کسی که نمی داند، و اگر خدا بخواهد وی را علم می دهد، و وای بر آنکس که علم دارد ولی به آن عمل نمی کند». "الحلية الأولیاء"؛ أبي نعيم اصفهانی.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7809
دیروز : 3293
بازدید کل: 8243154

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010