Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: 
"من التمس رضا الله عنه بسخط الناس رضي الله عنه، وأرضى عنه الناس، ومن التمس رضا الناس بسخط الله، سخط الله عليه وأسخط عليه الناس" (روايت بيهقى) ، يعنى: "كسى كه خشنودى خداوند را در مقابل خشم مردم طلب كند، خداوند از او راضى ميشود و مردم را نيز از او راضى ميكند، و كسى كه خشنودى مردم را در مقابل خشم خداوند طلب كند، خداوند از او خشمگين ميشود و مردم را نيز بر او خشمگين ميكند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > توصیف بزرگان امامیه ائمه را به صفات خداوند

شماره مقاله : 2381              تعداد مشاهده : 365             تاریخ افزودن مقاله : 9/5/1389

 توصیف بزرگان امامیه ائمه را به صفات خداوند

  

س-آیا درست است که بزرگان امامیه ائمه را به صفات خداوند توصیف میکنند و آنها را با نامهای خدا نامگذاری می­کند؟

ج- بله، این موضوع در صحیح ترین کتابهای شیعه بیان شده است، شیخ آنها کلینی از ابی عبدالله روایت کرده که خداوند می­فرماید:

{ وَلِلَّهِ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا}(اعراف: ١٨٠)

گفت: سوگند به خدا که ما اسماء حسنای خداوند هستیم که خدا جز با شناختن ما هیچ عملی را از بندگانش نمی­پذیرد»[1].

 علمایان اثنی­عشریه با شرح و تفصیل بیشتر روایتی را به نام ابی­جعفر ساخته­اند که به ادعای آنها گفت: «ما مثانی هستیم که خداوند به پیغمبرش محمّد صلی الله علیه و سلم   بخشیده، و ما چهره خدا هستیم که در میان شما در روی زمین این سو و آن سو می­گردیم، و ما چشم خدا در خلق او، و دست گشوده شده رحمت او بر بندگان هستیم، بعضی ما را شناخته، و برخی نسبت به ما جاهلند»[2].

همچنین بر زبان ابی­عبدالله این افترا را ساخته­اند که گفت: «خداوند ما را آفرید، و سیمای ما را زیبا کرد، و ما را چشم خود در میان بندگانش قرار داد، و ما را زبان سخن گویش در میان آفریدگانش گردانید، و ما را دست گشوده رحمت خود بر بندگان و آن چهره (یا جهت) خدا هستیم که باید از آن آمد، و آن دروازه خداییم که به او راهنمایی می­کند؛ و ما را خزانه داران او در آسمان و زمینش قرار داد، درختان بوسیله ما میوه می­دهند، و میوه­ها بوسیله ما می­رسند، و بوسیله ما نهرها جاری می­شوند، و از آسمان باران می­بارد، و بوسیله ما گیاهان سبز می­شوند، و با عبادت و پرستش ما خداوند عبادت شده است، و اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمی­شد».[3]

و در روایتی دیگر آمده است که ائمه ایشان گفته اند: «سپس ما آورده می­شویم و ما بر عرش پروردگار می­نشنیم».[4]

و نیز این افتراء را ساخته و پرداخته اند که (پناه بر خدا) خداوند در رابطه با علی گفته: «ای محمّد علی اول است، علی آخر است، و او به همه چیز آگاه است، (گویا)رسول خدا گفت: ای پروردگاه این اوصاف تو نیست؟ گفت: ای محمّد علی اول و آخر و ظاهر و باطن است ..».[5]

و به دروغ به علی علیه السلام  نسبت داده­اند که گفته است: «من چهره خدا هستم، من پهلوی خدایم، من اول و آخر هستم و من ظاهر هستم و من باطن هستم و من وارث زمین، و من راه خدا هستم و... ».[6]

 

توضیح:

ادعای شیعه در موارد فوق در مورد ائمه شبیه سخن فرعون بود که گفت:

{ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَى (٢٤)} (نازعات:24): و گفت من والاترین پروردگار شما هستم!.

بزرگان شیعه معتقدند که ائمه گفته­اند مراد از (وجه)در ایات ذیل ائمه هستند، مانند:

{ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ (٢٧)}(الرحمن:27). و می­فرماید:

{ وَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ} (القصص:٨٨) گفت: یعنی ائمه باقی می­مانند، چون آنها به دروغ به امامانشان نسبت داده­اند که آنها گفته اند: «ما چهره خدا هستیم که از بین نمی­رود».[7]

 بار خدایا از شرک و مشرکین به تو پناه می بریم.

 

ضربه کمر شکن بر شیعه

ابو عبدالله در مورد علمای شیعیان خود می گوید: «خداوند پاک و منزه است از آنچه اینها او را بدان وصف می­کنند، ما در علم و قدرت خداوند شریک او نیستیم، بلکه هیچ کس جز او غیب نمی­داند، چنان که در کتابش می فرماید:

{ قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ الْغَيْبَ إِلا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (٦٥)} (نمل: ٦٥)

یعنی: بگو كسانی كه در آسمانها و زمین هستند غیب نمی‌دانند جز خدا، و نمی‌دانند چه وقت برانگیخته می‌شوند.

گفت: جاهلان و احمقان شیعه و کسانی که دینشان از بال پشه سبک­تر است ما را اذیت کرده اند، و خداوندی را که هیچ معبود به حقی جز او نیست گواه می­گیرم که من از کسی که بگوید که ما غیب می­دانیم یا در فرمانروایی خداوند شریک هستیم، یا ما را فراتر از جایی قرار می­دهد که خدا برای ما پسندیده است؛ بیزارم و از او به خدا پناه می­برم»[8].

 

 

[1] ـ اصول کافی ، ج 1 / 143 - 144 .

[2] ـ اصول کافی ، ج 1 / 143 .

[3] ـ اصول کافی ، ج 1 /  144 .

[4] ـ تفسیر عیاشی ، ج 2 / 312 ، بحارالانوار ، ج 3 / 320 و تفسیر البرهان بحرانی ، ج 2 / 439 .

[5] - بصائر الدرجات الكبرى ص534 ح36 (باب النوادر في الأئمة عليهم السلام وأعاجيبهم )،بحار الأنوار ج91/180 ح7 (باب أدعية الشهادات والعقايد ).

[6] ـ رجال کشی ، ص 211 ، بحار الانوار ، ج 94 – 180 ، و مناقب آل ابی طالب ، ج 2 / 385 و بصائر الدرجات ص 151 .

[7] ـ التوحید بن بابویه قمی ، ص 150 ، بحار الانوار ، ج 24 / 201 ، تفسیر صافی ، ج 4 / 108 ، البرهان ، ج 3 / 241 .

[8] - بحار الانوار ، ج 25 / 32 و 267 و 316 ، الاحتجاج طبرسی ، ج 2 / 473 ، رجال کشی، ص 323 – 325 و 518

 

 

به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف:  عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن بصری رحمه الله می گوید: "اگر در غذای یک عروسی لهو ـ یعنی آلات موسیقی ـ وجود داشته باشد اهل آن عروسی دعوتی ندارند" (یعنی اجابت دعوت آنها لازم نیست)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10932
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246277

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010