Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 08

----

04/03/1446

----

18 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 

خداوند (تبارک وتعالی) در حدیثی قدسی می‌فرماید: « مَنْ عَادَىٰ لِي وَلِيّاً فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ». «هر کس با دوست من دشمنی کند همانا من با او اعلام جنگ کردم».
  قسمتى از حديث طولانى است كه در بخارى 5/2384 حديث (6137) آمده است، وابن حبان 2/58 حديث (347)، مسند أحمد 6/56 حديث (26236)، مسند أبي يعلى 2/520 حديث (7087)، وسنن بيهقي وغيره.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>رحمن و رحیم

شماره مقاله : 2360              تعداد مشاهده : 584             تاریخ افزودن مقاله : 8/5/1389

 

‌رحمن و رحیم [الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ]: دو صفتند که از رحمت مشتقند، و در هر یک از «‌رحمن» و «‌رحیم‌« مفهومی منظور است‌ که در دیگری منظور نیست مثلا رحمن به معنی رحمتی عظیم و افزون است‌؛ چون وزن فعلان صیغه‌ی مبالغه در کثرت و فزونی و عظمت است و مستلزم ثبوت و دوام نیست‌؛ مانند: غضبان‌، عصیان و سکران‌. ولی رحیم یعنی‌ کسی که از رحمت دایمی برخوردار است‌؛ زبرا صیغه‌ی فعیل در صفات دایمی به‌کار می‌رود، مانند کریم و ظریف‌. بر این اساس معنی این دو واژه چنین می‌شود: خدایی‌ که دارای رحمت عظیم و احسانی همیشگی است‌.(کشف المعانی، تفسیر ابن جماعه) خطابی گفته است‌: الرحمن ذو الرحمة الشاملة التى وسعت الخلق فى أرزاقهم و مصالحهم ، و عمت المؤمن و الكافر ، و الرحيم خاص بالمؤمن كما قال تعالى:{وكان بالمؤمنين رحيما }؛ (رحمن یعنی‌ کسی‌که دارای رحمت فراگیر است که تمام مخلوقات را فرا می‏گیرد، به نحوی ‌که منافع و روزی آنها را تامین می‌نماید، وعموم مومن و کافر را شامل می‌شود. ولی رحیم به مومن اختصاص دارد، همان‌طور که خدای متعال فرموده است‌: { نسبت به مومنان مهربان است }‌). (ترجمه تفسیر صفوة التفاسیر)؛ « الرَّحْمنِ » : و « الرَّحِيمِ » . هر دو صيغه مبالغه‌اند و صفت ( الله ) مي‌باشند. (تفسیر نور، دکتر مصطفی خرمدل)

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال أبو سليمان الداراني رحمه الله : ... وأنا أذهب إلى أن الزهد في ترك ما يشغلك عن الله عز وجل». "جامع العلوم والحكم " (ص : 310).... و بنظر من زهد یعنی ترک هرآنچیزی که تو را از خداوند عزوجل غافل می کند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 828
دیروز : 2171
بازدید کل: 8155152

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010