Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از زيد بن ارقم وارد شده است كه گفت: "قام فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما خطيبا ً بماء يدعى خما بين مكة والمدينة ، فحمد الله وأثنى عليه ووعظ وذكّر ، ثم قال : وأنا تارك فيكم ثقلين أولهما كتاب الله ، فحث على كتاب الله ورغّب فيه ثم قال : وأهل بيتي ، أذكركم الله في أهل بيتي ، أذكركم الله في أهل بيتي ، أُذكّركم الله في أهل بيتي ، قال زيد : نساؤه من أهل بيته ، ولكن أهل بيته من حرم الصدقة بعده وهم آل علي ، وآل عقيل ، وآل جعفر ، وآل عباس ، كل هؤلاء حُرم الصدقة (روايت مسلم : 2408)

يعنى: " من در ميان شما چيزى را بجاى گذاشتم كه اگر به آن چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد، يكى از آنها كتاب خداوند ميباشد كه در آن هدايت و نور نهفته است. پس پيامبر صلى الله عليه و سلم به كتاب خداوند ترغيب و تشويق كرد، و سپس گفت: "و اهل بيت من، خداوند را به شما ياد آورى ميكنم در مورد اهل بيت من" (سپس به زيد گفته شد: "مگر زنانش از اهل بيت نيستند؟) گفت: "زنانش از اهل بيت هستند، ولى اهل بيتش كسانى هستند كه بعد از پيامبر صلى الله عليه و سلم صدقه بر آنها حرام ميباشد و آنها عبارتند از آل علي، و آل عقيل ، و آل جعفر ، و آل عباس، كه صدقه بر همه آنها حرام است."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > برخى از اختلافات فرقه های اشعری و ماتریدی با اهل سنت و جماعت

شماره مقاله : 2345              تعداد مشاهده : 416             تاریخ افزودن مقاله : 7/5/1389

واژه "اهل سنت" اصطلاح عام دارد و خاص، و وقتيكه "اهل سنت" بصورت عام بيان شود، منظور كسانى هستند كه ابوبكر و عمر وعثمان را بعنوان خليفه قبول دارند، بنابراين تمامى فرقه هاى مذهبى را شامل ميشود بجز رافضى (شيعة) كه خلافت ابوبكر و عمر و عثمان را انكار ميكنند، و هنگاميكه "اهل سنت" بصورت خاص بيان ميشود، منظور "اهل سنت و جماعت" هستند كه تمامى صفات خداوند را اثبات ميكنند، و قرآن را مخلوق نميدانند، و رؤيت خداوند را در آخرت اعتقاد دارند، و به قضا و قدر ايمان ميكنند، و اين قبيل مسائل و اصول اساسى عقيده را قبول دارند، بنابراين گروههاى مذهبى ديگر مانند خوارج، جهمية، معتزلة، مرجئة، اشاعرة، ماتريدية، و غيره شامل "اهل سنت و جماعت" نميشوند.


بنابراين فرقه هاى اشعرى و ماتريدى شامل "اهل سنت و جماعت" نميشوند، و برخى از اختلافات اين مذاهب با اهل سنت و جماعت عبارتند از:


1- مصدر اساسى را عقل ميدانند، بنابراين عقل را بر نقل (حديث) مقدم ميدانند، در حاليكه سلف صالح (اهل سنت و جماعت) وحى را مصدر اساسى ميدانند بنابراين نقل (حديث) را بر عقل مقدم ميدانند، يعى اهل سنت و جماعت احاديث صحيح پيامبر صلى الله عليه و سلم را قبول دارند چه با عقل سازگار باشد و چه نباشد، و ميگويند حكمتش را خداوند ميداند، ولى اشاعره اگر حديثى با عقل سازگار نباشد آنرا انكار ميكنند هر چند حديث صحيح باشد.



2- توحيد نزد اين گروهها فقط خداوند را يكى دانستن ميدانند، و به مسائل شرك آميزى كه با توحيد منافات داشته باشد چندان اهميتى نميدهند، در صورتيكه اهل سنت و جماعت توحيد و شرك را مفصلا بيان ميكنند و به آن اهميت ميدهند.



3- ايمان نزد اين گروهها فقط تصديق (باور كردن) است، و در مورد نطق شهادتين اختلاف دارند كه اگر به اسلام اعتقاد دارد ولى شهادتين را نگويد آيا مسلمان است يا نه، در صورتيكه ايمان نزد اهل سنت و جماعت گفتن شهادتين، و اعتقاد به آن و عمل به مقتضاى آنست.

4- اين گروهها بين لفظ قرآن و معنايش اختلاف قائل هستند، و ميگويند معنايش قديم است و لفظ جديد، و اعتقاد به چيزى بنام "كلام نفسى" دارند، بر خلاف اهل ست و جماعت كه ميگويند قرآن لفظا و معنى كلام خداوند است



5- اشاعرة "ب" سببيه را نفى ميكنند، يعنى نزد ايشان اگر كسى بگويد كه آتش طبيعتش سوزاندن است و يا علت سوزاندن آتش است كافر بحساب ميايد، بر خلاف اهل سنت و جماعت كه اين اعتقاد را ندارند.



6- اين فرقه ها آيات صفات را تعطيل ميكنند و اشاعرة فقط هفت صفت خداوند، و ماتريدية فقط هشت صفت خداوند را اقرار ميكنند، در حاليكه اهل سنت و جماعت تمام صفات خداوند را قبول دارند.



وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 امام ابو حنيفه رحمه الله فرموده اند: "إذا صح الحديث فهو مذهبي" (روايت ابن عابدين در " الحاشية " 1/3 ) يعنى: "اگر حديثى صحيح واقع شد مذهب من همان ميباشد."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 12702
دیروز : 3293
بازدید کل: 8248047

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010