Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (ما الدنیا فی الآخرۀ إلا مثل ما یجعل أحدکم أصبعه فی الیم فلینظر بم یرجع) یعنی: «دنیا در مقایسه با آخرت، تنها بدین می‌ماند که یکی از شما انگشتانش را در آب دریا فرو برد، آن‌گاه بنگرد که با چه مقدار باز می‌گردد». [مسلم، شماره‌ي 2858.]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اسلام > نواقض اسلام

شماره مقاله : 2170              تعداد مشاهده : 356             تاریخ افزودن مقاله : 24/4/1389

نواقض اسلام


مقدمهء مترجم:

الحمد لله وسلام علی عباده الذين اصطفی

أما بعد:

يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلاَّ وأنتم مسلمون . آل عمران 102 .

ای أهل إيمان از خدا بترسيد چنانكه شايستهء خدا ترس بودن است، پيوسته بياد او باشيد و شكر نعمتش را بجای آريد تا نمیريد جز بدين إسلام .

يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحـدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالاً كثيراً ونساءً واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحـام إنَّ الله كان عليكم رقيباً . النساء 1 .

ای مردم بترسيد از پروردگار خود، آن خدائی كه همهء شما را از يك تن بيافريد، و هم از آن جفت او را خلق كرد، و از آن دو تن خلقی بسيار از مرد و زن در اطراف عالم برانگيخت، و بترسيد از آن خدائی كه بنام او از يكديگر مسئلت و درخواست میكنيد ـ خدا را در نظر آريد ـ و در بارهء أرحـام كوتاهی مكنيد كه همانا خـدا مراقب أعمال شماست .

يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وقولوا قولاً سديداً يصلح لكم أعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزاً عظيماً . الأحزاب 70 ـ 71 .

ای كسانيكه إيمان آورديد، متقی و خدا ترس باشيد، و هميشه بحق و صواب سخن بگوئيد، تا خدا أعمال شما را بلطف خود اصلاح فرمايد، و از گناهان شما درگذرد و هر كه خدا و رسول را اطاعت كند البته به سعادت و پيروزی بزرگ نائل گرديده است .

برادران فارسی زبان جهان اين كتاب كه در حقيقت حجم آن كوچـك ولی محتوای آن بسيار مهم است و نواقض اسلام يعنی مخالفت با اسلام نام دارد و علامهء بزرگ مفتی عام عربستان سعودی آنرا نوشته به شما تقديم میداريم تا برايتان سرمشقی در پيروی از آئين پاك اسلام باشد، زيرا ممكن است انسان اين كارها ـ يعنی مخالفتها ـ را انجام دهـد بطوری كه جاهل و نادان است، و جهل و نادانی او سبب كفر او گردد .

پس با خواندن اين كتاب و عمل به آن برايتان واضح خواهد شد كه نواقض اسـلام يعنی چه، و آن نواقض و مخالفتها چه چيزها هستند .

از خداوند خواستاريم اين عمل ناچيز را خالص برای رضا و خشنودی خود قرار دهد .

و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .

وصلی الله وسلم وبارك علی نبينا محمد وعلی آله وأصحابه أجمعين .

عربستان سعودی ـ رياض

16 شوال 1413هـ . ق .

إسحاق دبيری



الحمد لله رب العالمين، والعاقبة للمتقين، وصلی الله وسلم علی عبده ورسوله نبينا محمد، وعلی آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان أما بعد:

ای برادر و خواهر مسلمان بدان كه خداوند تبارك و تعالی بر تمامی بندگان خود دخول در دين مبين اسلام و تمسك و پايداری به آئين آنرا واجب كرده است و از مخالفت با آن بر حـذر داشته است، پيامبری بنام محمد e برای دعوت مردم به اين ديـن مبين بسوی آنان مبعوث فرموده است، پس هر كس اطاعت اين پيامبر را بكند از هدايـت شـدگان است، و هـر كس معصيت و نافرمانی او را بكند از گمراهان است .

خداوند متعال در بسياری از آيه های قرآن مجيد مسلمانان را از ردت و بر گشتن از دين و ساير انواع شرك و كفر بر حذر داشته است .

و علمای اسلام ـ رحمهم الله ـ در باب حكم مرتد1 ذكر كرده اند كه ممكن است مسلمان مرتد و از دين خارج شود، آنهم با ارتكاب و انجام بعضی از اعمال كه آنرا نـواقض و مخالفت با اسلام ناميده اند .

و آن نواقض سبب میشود جان و مال او حلال شده از دايره اسلام خارج گردد .

و شديدترين اين نواقض ها ده چيز اند كه علماء و دانشمندان اسلام آنرا در كتابهای خود ذكر كرده اند، و ما آنرا بطور مختصر برای شما برادران و خواهران مسلمان ذكر میكنيم تا از آن مخالفتها و نواقض اسلام بر حذر باشيد، با مختصر توضيحی در بعضی از مخالفتها كه به دنبال آن ذكر خواهيم كرد .



نواقض اسلام
اول: شـرك آوردن در عبادت خـدای يكتا و برای او شريك قائل شدن .

خداوند متعال ميفرمايد: إنَّ الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء . النساء 116 .

خـداوند شرك ورزيدن به ذاتش را نمیبخشد و غير از شرك گناهان ديگر را میبخشد برای كسيكه بخواهد .

و همچنين میفرمايد: ومن يشرك بالله فقد حرّم الله عليه الجن ومأواه النار وما للظالمين من أنصار . المائدة 72 .

و كسيكه به خداوند شرك ورزد خداوند بهشت را بر او حرام كرده است و جايگاه او در جهنم است و ستمگران هيچ يار و ياوری ندارند .

و از جمله شرك در عبادت خـداوند متعال دعا كردن مردگان و طلب مدد خواستن از آنهاست، و همچنين نذر كردن و ذبح و قرباني برای آنهاست2 .

دوم: كسيكه بين خود و بين خدا واسطه قرار دهد و از آن واسطه چيزی بخواهد يعنی دعای خود را متوجه او سازد و از او شفاعت بطلبد و بر او تـوكل كند، چنين اشخاصی اجماع علماء و دانشمندان اسلام بر كفر آنان است .

سـوم: كسيكه مشركان را كافر نداند، و يا اينكه در كفر آن مشركان شك و ترديد داشته باشد، و يا اينكه مذهب آن مشركان را صحيح بداند كافر است .

چهارم: كسيكه اعتقاد داشته باشد كه هدايت و دستورهای غير رسـول اكرم e كاملتر و بهتر است از هدايت و دستورهای رسـول اكرم e، و يا اينكه بگويد حكم و قضاوت غير رسول الله e بهتر است از حكم و قضاوت پيامبر e، مانند كسانيكه حُكْم و قضاوت طواغيت3 را كه غير شرعی باشد بر قوانين شرعی و دينی برتری میدهند و اينها همه كافر میباشند .

پنجم: كسيكه به چيزی از آنچه رسول الله e برای امت اسلامی از هدايت بشری و قضاوت و حُكْم به قرآن و سنت آورده، بُغض ورزد، اگر چه به آن حكم عمل كند، در حاليكه از آن نفرت دارد، باز هم جزو كافران میباشد .

خداوند متعال میفرمايد: ذلك بأنَّهم كرهوا ما أنزل الله فأحبط أعمالهم . محمد 9 .

اين را بدان سبب است كه آنان از آنچه قرآنی كه خداوند نازل فرمود كراهت داشتند پس خـداوند اعمالشان را محو و نابود كرد .

ششم: هر كسيكه به چيزی از دين مبين اسلام مسخره و ريشخند كند، همان دينی كه رسـول الله e آنرا از طرف باري تعالی آورده، و يا از ثواب و نيكی و پاداش آن، و يا از جزا و عقاب و كيفر آن، كافر شود، و دليلش قول تبارك و تعالی است كه میفـرمايد: قل أبالله وآياته ورسوله كنتم تستهزؤون لا تعتذروا قـد كفرتم بعد إيمانكم . التوبة 65 ـ 66 .

بگو آيا بخدا و آيات او قرآن و پيغمبر او استهزاء و مسخره ميكرديد؟ ـ از كار خود ـ عذر خواهی نكنيد زيرا كُفْرتان بعد از اينكه تظاهر به ايمان میکرديد ظاهر و آشكار گرديد .

هفتم: سحر و جادوگری و آنچه شامل آن میشود از قبيل طر و دستی بين دوستان و جلبِ آن برای ديگران و كسيكه آنرا انجام دهد، و يا از آن راضی شود كافر گردد و دليل قول تبارك و تعالی است كه ميفرمايد: وما يعلمان من أحد حتی يقولا إنَّما نحن فتنة فلا تكفر . البقرة 102 .

اين دو شخـص صالح كسی را آموزش نمیدادند تا آنكه قبلاً بـه او گوشـزد میكردند كه ما به حقيقت برای امتـحان آمده ايم تا دانسته شود چـه كسانی كفر را بر ايمان ترجيح میدهند و طالب فراگرفتن سحر میشوند، پس تو ای شنونده كافر مشو4 .

هشتم: پشتيبانی كـردن از مشركان و ياری كردن آنان بر ضد مسلمانان، و دليل آن قول باريتعالی است كه میفرمايد: ومن يتولهم منكم فإنَّه منهم إنَّ الله لا يهدی القوم الظالمين . المائدة 51 .

و هر كسی كه از شما مسلمانـان آنانرا ـ يهود و نصاری ـ دوست گيرد او از جمله آنان بشمار میرود، يقيناً خدا براه راست نمیرساند گروه ستمكار را5 .

نهم: كسيكه معتقد باشد كه بعضی از مردم میتوانند از شريعت و دين محمد e خارج شوند كافر میباشد .

خـداوند تبارك و تعالی میفرمايد: ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين . آل عمران 85 .

و هر كسيكه غير اسلام ـ برای دينداری ـ دينی ديگر بخواهد پس هرگز از او پذيرفته نمیشود و او در آخرت از زيانكاران است .

دهم: روی گردانی و اعراض نمودن از دين خدا و نياموختن اسلام و عمل نكردن به آن .

و دليل آن قول خداوند میفرمايد: ومن أظلم ممن ذُكِّر بآيات ربه ثم أعرض عنها إنَّا من المجرمين منتقمون . السجدة 22 . چه كسی ستمگرتر است از كسيكه آيات پروردگارش به او ياد آوری شود سپس او از آيات روی گردانی كند هيچ كس ستمگرتر از او نيست ما از جنايتكاران انتقام میگيريم .

و در تمامی اين نواقض و مخالفتها بين اينكه انسان جـدی باشـد و يا اينكه شوخی كنـد و يا از انجام آن بترسد، هيچ فرقی وجود ندارد، مگر كسيكه مكره يعنی مجبور شود به انجام آن عمل در حاليكه او راضی نيست .

و همه اينها از امور خطرناكی است كه ممكن است مردم در آن واقع گردند .

پس بر مسلمان لازم است از آنها بر حذر باشد و بترسد از اينكه در اين گناهان بيفتد و بايد از آن اجتناب و دوری ورزد.



ملاحظه شود:

در مخالفت و نواقض چهارم بعضی از مسائل وارد میشود كه برايتان توضيح میدهيم .

هر كس اعتقاد داشته باشد كه قوانين وضعی و رسمی كشور كه مردم آنرا اختراع كرده اند و از ساختهء بشر است از دين مبين اسلام بهتر است يا اينكه بگويد دستور اسلام برای قرن بيستم غير قابل قبول است و يا اينكه بگويد شريعت الهی ـ دين اسلام ـ سبب خسارت و عدم پيشرفت، و سبب عقب ماندگی مسلمانان در قرن بيستم شده است ، يا اينكه بگويد دين اسـلام فقط واسطه و رابطه ای است بين خدا و بنده، و هيچ ربطی در ساير شؤون زندگی ندارد، پس كسيكه اين اعتقاد را داشته باشد نيز كافر است. هر كس معتقد باشـد كه بريدن دست دزد و سنگسار كردن زن يا مرد زنا كاری كه قبلاً ازدواج كرده و يا در حال حاضر متأهل است برای اين زمان غير قابل قبول است نيز كافر میباشد. هر كس عقيـده داشته باشد كه حكم نمودن و قضاوت كردن در معاملات خريـد و فروش و حدود الهی بغير از حكم خداوند عز وجل جايز است كافر میشود، اگر هم به اين عقيـده نباشد كه آن حكم از حكم خداوند بهتر است .

زيرا با اين عمل و اعتقاد آنچه بطور اجماع مسلمانان خداوند آنرا حـرام كرده، او آنرا حلال دانسته است، و كسی چيزی از آنچه خداوند حرام دانسته و حرمت آن واضح و آشكار باشد، مانند زناكاری و شرابخواری و رباخواری و قضاوت و حكم بغير از شريعت الهی آن شخص به اجماع مسلمانان كافر است .

بار الهی ما از غضب و خشم و عقاب دردناك تو، به تو پناه میبريم .

وصلی الله علی عبده ورسـوله نبينا محمد وعلی آله وأصحابه وأتباعه بإحسان .


عبدالعزيز بن عبدالله بن باز
مفتی عام عربستان سعودی ورئيس كبار علماء

و رئيس دايرهء بحثهای علمي و فتوای شرعی



گرفته شده از کتاب: نواقض اسلام یعنی مخالفت با اسلام



نوشتهء: علامهء بزرگ الشيخ عبدالعزيز بن باز رحمه الله تعالی

ترجمهء: أبو عبدالله: إسحاق بن عبدالله بن محمد الدبيري العوضي





--------------------------------------------------------------------------------

1 كسی كه از دين برگشته باشد او را مرتد گويند .

2 مانند كسيكه بر سر قبرستانها قربانی كند .

3 قوانين رسمی كشوری .

4 و سـحر طلب مكن زيرا با عمل كردن به سحر كفر شخص ظاهر میشود .

5 كسانيكه بخود ستم میكنند و با كافران دوستی بر قرار میكنند .






 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال الحسن: «ضحك المؤمن غفلة من قلبه». وقال: «كثرة الضحك تميت القلب». امام حسن بصری رحمه الله فرمودند: «خنده ی (زیاد) مؤمن غفلتی از قلبش است». و فرمود: «خنده ی زیاد قلب را می میراند». الحلية الأولیاء؛ أبي نعيم اصفهانی

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 12148
دیروز : 3293
بازدید کل: 8247493

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010