Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "رحم الله عبدا سمحاً إذا باع ، سمحاً إذا اشترى ، سمحاً إذا قضى ، سمحا إذا اقتضى" (روايت بخاري)
«خداوند رحمت كند كسى كه آسانگير باشد هنگامی که خريد و فروش كند و هنگامى كه قرض كند و هنگامى كه قرض را طلب كند».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > به اعتقاد شیعه چگونه دعا پذیرفته می شود؟

شماره مقاله : 2032              تعداد مشاهده : 402             تاریخ افزودن مقاله : 12/4/1389

به اعتقاد شیعه چگونه دعا پذیرفته می­شود؟


س- به اعتقاد شیعه دوازده امامی چه زمان دعا نزد خدا پذیرفتنی و مقبول است؟
ج- می گویند: «دعا جز با نام ائمه قبول نمی شود»[1]. و روایت کرده اند: « هر کسی خدا را با توسل به ما به فریاد بخواند، رستگار است، و هر کسی به غیر از ما خدا را به فریاد بخواند هلاک شده و خواستار هلاکت است»[2].
توضیح:
خداوند متعال می­فرماید:{ وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا (١٨)} (جن:18): مسجدها مختصّ پرستش خدا است ، و (در آنها) كسي را با خدا پرستش نكنيد.
و فرمود:
{ وَلا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَنْفَعُكَ وَلا يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ (١٠٦)} (یونس:106)
به جاي خدا كسي و چيزي را پرستش مكن و به فرياد مخوان كه به تو نه سودي مي‌رساند و نه زياني . اگر چنين كني (و دعا و عبادت خود را به جاي آفريدگار متوجّه آفريدگان سازي) از ستمكاران و مشركان خواهي شد.


س- به اعتقاد شیعه خداوند متعال چگونه دعای انبیایش را اجابت می­کند؟
ج- به سبب توسل به ائمه و میانجی قرار دادن و طلب شفاعت آنها.
مرجع عالیقدر دربار صفوی در مورد ائمه گفته: «باب در بیان اینکه دعای پیامبران به سبب توسل به ائمه و میانجی قرار دادن آنها اجابت شده است»[3].
و از رضا روایت کرده اند که گفت: «وقتی نوح علیه السلام در حال غرق شدن بود، خدا را به حق ما به فریاد خواند، پس خداوند او را از غرق شدن نجات داد، و وقتی ابراهیم در آتش انداخته شد؛ خدا را به حق ما به فریاد خواند، سپس خداوند آتش را برای او سرد و سلامت کرد، و موسی وقتی وارد دریا شد (تا از آن عبورکند) خدا را به حق ما صدا زد و خداوند دریا را خشک کرد، و وقتی یهودیان خواستند عیسی را به قتل برسانند، عیسی خدا را به حق ما به فریاد خواند، آنگاه از کشته شدن نجات یافت و خداوند او را به سوی آسمان بلند کرد»[4].
همچنین شیعه مهدی خود را به فریاد می­خوانند با ندای« یا ارحم الراحمین»!.[5]
(ازاین بالاتر) آخوندهایشان می­گویند: ائمه دعاها را اجابه می­کنند و ازخدا به خلق نزدیکتر هستند»! { فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ }:خدا بس بالاتر از آن است كه همسان انبازهاي ايشان شود.
و علمای شیعه معتقدند که ائمه آنها سریع اجابت می کنند. یکی از علمایشان نامه ای به امام سومش ابوالحسن فرستاد و در آن شکایت سر داده بود و گفته بود: انسان آنگونه که دوست دارد با امامش چیزی در میان بگذارد؛ دوست ندارد با پروردگارش در میان بگذارد، در پاسخ آمد که: هر گاه نیاز داشتی لب هایت را تکان بده پاسخ به تو می رسد»!![6].
توضیح:
خداوند متعال می­فرماید:
{ وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَضُرُّهُمْ وَلا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلا فِي الأرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (١٨)} (یونس:18).
یعنی: اينان غير از خدا، چيزهائي را مي‌پرستند كه نه بديشان زيان مي‌رسانند و نه سودي عائدشان مي‌سازند، و مي‌گويند: اينها ميانجيهاي ما در نزد خدايند (و در آخرت رستگارمان مي‌نمايند!) بگو: آيا خدا را از وجود چيزهائي (به نام انبازهاي و شریک ها) باخبر مي‌سازيد كه خداوند در آسمانها و زمين سراغي از آنها ندارد. خداوند منزّه (از هرگونه شریک) و فراتر از آن چيزهائي است كه مشركان انبازشان مي‌دانند.
 
به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری


[1] - وسائل الشیعه ، ج 4 / 1139 .
[2] - بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ، عماد الدین طبری شیعه ، ص 117 – 119 ، و بحار الانوار ، ج 23 / 103 .
[3] - بحار الانوار ، ج 23 / 279 .
[4] - بحار الانوار ، ج 26 / 325 ، و وسائل الشیعه حر عاملی ، ج 4 / 143 .
[5] - وسائل الشیعه ، ج 8 / 184 ، و بحار الانوار ، ج 51 / 304 ، و جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع ، ص 280 ، علی بن موسی بن جعفر طاوس متوفای سال 664 هجری ، و دلائل الامامه ص 304 ابو جعفر محمد بن جریر بن رستم طبری مازندرانی ، و فرج الهموم فی تاریخ علماء النجوم ابن طاوس ، ص 246 و مصابح الکفعمی ، ص 176 ابراهیم علی عاملی و کتاب مکارم الاخلاق ، ص 330 رضی الدین حسن بن فضل طبرسی متوفای 547 هجری .
[6] - بحار الانوار ، ج 94 / 22 .



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حضرت علي رضی الله عنه در توصيف رسول‎الله  صلی الله علیه و سلم ‌ يكي از صفات ايشان را وجود مهر نبوت ذكر كرده كه واضحترين دلايل حسي بر نبوت او است،. علي گويد: بين دو شانه‌ی مبارك مُهر و نشانه‌ی نبوّت بود. ( مصنف ابي شيبه 11/513، بخاري، كتاب المناقب)




تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 9738
دیروز : 3293
بازدید کل: 8245083

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010