Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
" من تشبه بقوم فهو منهم " (روايت ابو داوود – حديث صحيح) يعنى: " هر كسى كه خود را شبيه قوم ديگرى سازد از جزو آنان بشمار ميرود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > آيا خاک قبر حسین برای هر دردی شفا است؟

شماره مقاله : 2029              تعداد مشاهده : 424             تاریخ افزودن مقاله : 11/4/1389

آيا خاک قبر حسین برای هر دردی شفا است؟



تاليف: دكتر ناصر بن عبدالله بن علي القفاري



شیعه با این سخن مخالف عقل، نقل، پزشکی و حکمت هستند که خاک و تربت حسین را برای هر دردی شفا می‌دانند و معتقد هستند که‌ هر نوع بیماری را علاج می‌کند، مثل این‌که‌ شیعه معتقدند که حس و مشاهده و تجربه و عقل و طبیعت هیچ ارزشی ندارند و همه تعطیل شده‌اند، گمان می‌کنند که خاک قبر حیسن موجب شفا است و خداوند متعال هیچ کاری ندارد و در علاج بیماران نقشی به عهده نگرفته است، اما فراموش کرده‌اند که خداوند می‌فرماید:

{ وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ ....} يونس: ١٠٧

(اگر خداوند زياني به تو برساند، هيچ كس جز او نمي‌تواند آن را برطرف گرداند).

یا می‌فرماید: { أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ ...} النمل: ٦٢

((آيا بتها بهترند) يا كسي كه به فرياد درمانده مي‌رسد و بلا و گرفتاري را برطرف مي‌كند).‏

یا می‌فرماید: { وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (٨٠)} الشعراء: ٨٠

(و هنگامي كه بيمار شوم او است كه مرا شفا مي‌دهد‏).

با این اعتقاد از مشرکین هم پیشی گرفته‌اند که می‌گفتند این سنگ‌ها برای ما نفع و زیان به بار می‌آورند و ما را نجات می‌دهند.

صاحب «بحار الانوار» تقریباً هشتاد و سه روایت را در بیان شفا بودن خاک حسین و فضل آن و آداب و احکامش روایت کرده.([1])

همه روایات بر این دروغ اتفاق دارند که خاک قبر حسین برای هر دردی مرهم شفا دهنده است، از حارث بن مغیره روایت کرده‌اند که گفته به ابو عبدالله گفتم: مردی دارای درد و بیماری‌های فراوانی است و هر درمانی را به کار برده ولی هنوز هم شفا نیافته چه کار کند؟

گفت: مگر نمی‌دانید خاک قبر حسین برای هر نوع بیماری شفا دهنده است و در مقابل هر ترس و هراسی قلعه محکمی است؟ اگر بیمار آن‌ را بنوشد سالم می‌گردد، مثل این‌که‌ اصلاً بیمار نبوده و مشکلی نداشته است.([2]) در این باره داستان‌ها و اسطوره‌های فراوانی را جعل نموده‌اند ـ که متخصص این‌گونه‌ جعلی‌ها هستند ـ هر کدام از این داستان‌ها حال فردی را حکایت می‌کنند که سال‌های مدیدی است از بیماری علاج ناپذیری رنج می برد و هر درمانی بدون نتیجه بوده‌ تا این‌که‌ به گمشده خود راه‌ پیدا کرده‌ و مقداری از این خاک را به کار برده‌ و علاج یافته‌ است، گو این‌که‌ اصلاً بیمار نبوده و چیزی بر روزگار او رخ نداده است.([3])

یا اگر بچه‌ای بترسد و ترس و وحشت زندگی او را فرا گرفته باشد با به کار بردن مقدار کمی از این کیمیای نایاب ترسش به امن تبدیل می‌شود، حتی می‌گویند: ابو عبدالله گفته: بچه‌های خود را با خاک قبر حسین تحنیک کنید.([4])

برای نجات میت در قبر تنگ و تاریک از عذاب دردناک مقداری از خاک قبر حسین را در آن قبر قرار می‌دهند.

یا از آن خاک برای تسبیح استفاده می‌کنند در روایات آن‌ها آمده که محمد حمیری ـ نماینده مستقیم مهدی گمنام در بین مردم ـ گفته: از مهدی در مورد خاک قبر حسین برای تسبیح سؤال پرسیدم؟ و آیا در آن فضلی وجود دارد؟

جواب داد نامه‌ات را خواندم و آن‌را تأیید کردم و در جواب می‌گویم: بله با آن تسبیح کنید و بدانید از هر چیزی بهتر است، یکی از فضائلش این است اگر تسبیح کننده آن‌را فراموش کرد خاک خودش تسبیح می‌کند و برای تسبیح کننده ثواب نوشته می‌شود.([5])

در روایت دیگری آمده: اگر خاک را با ذکر خدا زیرو رو کند برای هر تسبیح چهل صدقه می‌گیرد و اگر از روی اشتباهی خاک را زیرورو کند بیست حسنه برایش نوشته‌ می‌شود.([6])

می‌گویند: خداوند متعال خاک حسین را به‌ عنوان شفا دهنده برای هر دردی و امنیت از هر دهشتی قرار داده است، پس اگر کسی از شما راهش به‌ آن‌جا رسید، خاک را بر چشم و صورتش بزند و بگوید: خداوندا! به حق این خاک و کسی که در آن خوابیده و در آن دفن شده... تا آخر روایت.([7])

هر گاه فردی شیعه‌ بیمار گردد، رهسپار قبر حسین می‌شود و وقت مناسبی را برای آن قرار می‌دهد، سپس در وسط تاریکی شب به قبر حسین رو کند و غسل کرده‌ و لباس پاکیزه‌ای پوشیده‌، وقتی روی قبر توقف کرد نماز بخواند، وقتی نماز را تمام کرد، سجده‌ای طولانی ببرد و کلمه «شکراً» را هزار دفعه تکرار کند، سپس بلند شود و خودش را به قبر بچسباند و بگوید: ای سرورم! ای فرزند رسول الله! من با اجازه تو خاک تو را بر می‌دارم، خداوندا! آن‌را برایم شفا گردان و از هر درد و بیماری نجاتم ده و از هر ترس و وحشتی امین گردم و از هر ذلتی عزیزانه بیرون بیایم و از هر فقری نجات یابم.([8])

سپس سه مشت از آن خاک را بگیرد ـ روایات سفارش می‌کنند که آن‌را در پارچه پاکیزه‌ای قرار دهد و سرش را با عقیق ببندد.. ـ سپس در وقت نیاز مقداری از آن‌را مصرف کند، شفا بخش می‌شود.([9])

روایت دیگری می‌گوید: باید بر آن گریه کند و بگوید: بسم الله الرحمان الرحیم، به نام خدا و حق این خاک مبارک و به حق سفارشات در مورد آن و به حق پدر و جد و مادر و خواهر و فرزندانش و به حق فرشتگان مقیم در قبرش ـ که منتظر کمک و فرستادن رحمت بر او هستند ـ در این خاک شفای خود و اهل و فرزندانم را قرار بده.([10])

بعضی از روایات به گونه‌ای دیگر از این شفا دادن سخن می‌گویند:

ابو عبدالله می‌گوید: خداوند تربت جدم حسین را موجب شفا از هر بیماری و امین بودن از هر ترس و دهشتی قرار داده است، اگر یکی از شما آن‌را گرفت بر چشم و صورتش بمالد و بگوید: خداوندا! به حق این خاک و صاحب قبر و کسی که در آن دفن شده، مرا شفا ده‌.([11])

روایت دیگر بیان می‌کند که باید بر اساس مقدار و صفت مصرف شود، امام جعفر می‌گوید: اگر یکی از شما بخواهد آن‌را مصرف کند مقداری به‌ اندازه‌ی یک عدد نخود را از آن در مشت قرار دهد، سپس آن را ببوسد و بر چشمانش بگذارد.([12])

این همان بیمارستان سیاری است که‌ مفت و مجانی و بدون ویزیت همرا هر شیعه‌ی بیماری می‌گردد.

ظاهرا این خاک به‌ بیماری آن‌ها می‌افزاید و هر کس به چیزی متعلق باشد بر آن توکل می‌کند، بدین علت بعضی از آن‌ها نزد ائمه شکایت می‌کنند که با آن بدتر شده‌اند، امامان هم در جواب می‌گویند: این امتحان خدایی است که برای اولیاء و صالحان قرار داده است.([13])

همانطور که شیعی هنگام بیماری به این بت و صنم رو می‌آورد، هنگام ترس و رجاء و امید هم به آن رو می‌آورد و در مواقع خوف و ترس به آن پناه می‌برد، امام آن‌ها می‌گوید: اگر از سلطان و دشمنی ترسیدی بدون خاک حسین از خانه بیرون نیاید.([14])

دستور داده که بگوید: خداوندا! من از خاک قبر دوست و فرزند دوستت برداشته‌ام، آن‌را برای من قلعه و مانعی قرار بده تا از ترس نجات یابم.([15])

راوی این اسطوره را فراموش نمی‌کند که بگوید: هر کدام از شیعیان اگر این کار را انجام دهد از هر درد و ترس و خوفی نجات می‌یابد.([16])

این خاک، امید و آرزوی حور العین می‌‌باشد، بدین علت در اسطوره‌های آن‌ها چنین آمده‌: وقتی فرشتگان از آسمان به سوی زمین پایین می‌آیند، حوارالعین خطاب به آن‌ها می‌گویند: به‌ عنوان هدیه‌ از خاک قبر حسین برای ما بیاورید.([17])

همچنین روایات شیعه می‌گویند: سجده بردن بر خاک تربت حسین بین انسان و خدا هفت حجاب را پاره می‌کند.([18])

این بخشی از ادعاهای شیعه است در مورد خاک قبر حسین، مثل این‌که‌ در تقدیس و احترام گذاشتن این خاک بی ارزش از مشرکین خیلی پیشی گرفته‌اند، چون مشرکین در مورد بت‌ها می‌گفتند: نزد خدا برای ما شفاعت می‌کنند، ولی آن‌ها خاک حسین را از هر چیزی با ارزش‌تر می‌دانند و با آن به خدا می‌رسند و هفت حجاب را می‌شکافند و حتی خاک و صاحب خاک را خدا می‌دانند، ولی مشرکین می‌گفتند نزد خدا شافع ما هستند و ما را به خدا نزدیک می‌کنند.

دعوای شفا بخشیدن با خاک دعوای شیعه است و دین خدا از آن بری است، چون خداوند متعال می‌فرماید:

{ وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٨٥)} آل عمران: ٨٥

(و كسي كه غير از (آئين و شريعت) اسلام، آئيني برگزيند، از او پذيرفته نمي‌شود، و او در آخرت از زمره زيانكاران خواهد بود). ‏

در این قرآن هیچ چیزی در مورد خاک تربت حسین برای شفا ذکر نشده، فقط در سوره فصیلت بیان می‌کند که:

{ وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَقَالُوا لَوْلا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ...} فصلت: ٤٤

(چنان كه قرآن را به زباني جز زبان عربي فرو مي‌فرستاديم، حتماً مي‌گفتند: اگر آيات آن (به عربي) توضيح و تبيين مي‌گرديد (چه مي‌شد؟ در اين صورت ما آن را روشن و گويا فهم مي‌كرديم. و مي‌گفتند:) آيا (كتاب) غير عربي و (پيغمبر) عربي‌؟ بگو: قرآن براي مؤمنان مايه راهنمائي و بهبودي است).

یا می‌فرماید:

{ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلا خَسَارًا (٨٢)} الإسراء:

٨٢

((حق چگونه نيرومند و پيروز نمي‌گردد؟ وقتي كه) ما آياتي از قرآن را فرو مي‌فرستيم كه مايه بهبودي (دلها از بيماريهاي ناداني و گمراهي، و پاك‌سازي درونها از كثافات هوي و هوس و تنگ‌چشمي و آزمندي و تباهي) و رحمت مؤمنان (به سبب در برداشتن ايمان و رهنمودهاي پرخير و بركت يزدان) است، ولي بر ستمگران (كافر، به سبب ستيز با نور حق و داشتن روح طغيان) جز زيان نمي‌افزايد). ‏

در سنت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان شده که باید با چند دعا به خدا پناه برده شود نه به وسیله‌ی خاک و بت و غیره اعم از فرشته مقرب و پیامبر مرسل، بلکه تنها باید به خدا رو آورده شود و فقط از او خواسته شود، با چنین وسیله‌ی مشروع شاید خداوند متعال در آن تأثیر گذار باشد و مسلمان را حفظ کند و امان دهد.([19])

همانطور که مسلمان مکلف است وسیله‌ی مشروع پژشکی را برای مداوا اتخاذ کند.

اما خوردن خاک بدعتی بزرگ است و چنین چیزی مسخره‌بازی است که نمونه آن تنها در دین شیعه پیدا می‌شود.



به نقل از كتاب: نقد و بررسى اصول و پايه‌هاى مذهب شيعه دوازده امامى



مصدر: سايت نوار اسلام

IslamTape.Com





([1])ـ ج101، ص118و140.

([2])ـ امالی طوسی، ج1، ص326، بحار الانوار، ج101، ص119، وسائل الشیعه، ج10، ص415، کامل الزیارات، ص278و285.

([3])ـ بحار الانوار، ج101، ص120و121، کامل الزیارات، ص275.

([4])ـ کامل الزیارات، ص278، بحار الانوار، ج101، ص124.

([5])ـ تهذیب الاحکام، ج6، ص75، بحار الانوار، ج101، ص132و133.

([6])ـ تهذیب الاحکام، ج6، ص75، بحار الانوار، ج101، ص132.

([7])ـ امالی طوسی، ج1، ص326، بحار الانوار، ج101، ص119.

([8])ـ بحار الانوار، ج101، ص37، و بحار هم از مصباح الزائر، ص136.

([9])ـ مصباح الزائر، ص136.

([10])ـ بحار الانوار، ج101، ص138.

([11])ـ امالی طوسی، ج1، ص326، بحار الانوار، ج101، ص120.

([12])ـ مکارم الاخلاق، ص189، بحار الانوار، ج101، ص120.

([13])ـ کامل الزیارات، ص275، بحار الانوار، ج101، ص121.

([14])ـ امالی طوسی، ج1، ص325، بحار الانوار، ج101، ص118.

([15])ـ امالی طوسی، ج1، ص325، بحار الانوار، ج101، ص118.

([16])ـ امالی طوسی، ج1، ص325، بحار الانوار، ج101، ص118.

([17])ـ بحار الانوار، ج101، ص134، المزار الکبییر/محمدمهدی، ص119.

([18])ـ مصباح التهجد طوسی، ص511، بحار الانوار، ج101، ص135.

([19])ـ اذکار نووی، الکلم الطب/ابن تیمیه و الوابل الصیب/ابن قیم جوزی، تحفة الذاکرین/شوکانی.

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حضرت علي رضی الله عنه در توصيف رسول‎الله  صلی الله علیه و سلم ‌ يكي از صفات ايشان را وجود مهر نبوت ذكر كرده كه واضحترين دلايل حسي بر نبوت او است،. علي گويد: بين دو شانه‌ی مبارك مُهر و نشانه‌ی نبوّت بود. ( مصنف ابي شيبه 11/513، بخاري، كتاب المناقب)




تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13683
دیروز : 3293
بازدید کل: 8249028

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010