Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
« مَنْ رَأَى مِنْكُم مُنْكراً فَلْيغيِّرْهُ بِيَده، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطعْ فبِلِسَانِه، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبقَلبهِ وَذَلَكَ أَضْعَفُ الإِيمانِ » (روايت مسلم)
" هرگاه کسی از شما کار بدی را ديد بايد آنرا بدست خويش تغيير دهد، اگر نتوانست بزبان خود آنرا منع کند و اگر نتوانست بدل خود از آن بد ببرد و اين ضعيف ترين مرحلهء ايمان است. "

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > نسبنامه نبی اکرم صلی الله علیه و سلم

شماره مقاله : 2009              تعداد مشاهده : 500             تاریخ افزودن مقاله : 9/4/1389

سلسله نَسَب آن حضرت

 

نسبنامة نبي اکرم -صلى الله عليه وسلم- به سه بخش تقسيم مي‌شود:

بخش اول، که مورد اتفاق قاطبة سيره‌نويسان و نسب‌شناسان است، از آن حضرت شروع مي‌شود، و به عدنان مي‌رسد.

بخش دوم، آنقدر مورد اختلاف فراوان است، که قابل جمع و تلفيق نيست. اين بخش، از عدنان شروع مي‌شود، و به حضرت ابراهيم -عليه السلام- مي‌رسد. جمعي از علماي اسلام در ارتباط با اين بخش از نسبامة حضرت رسول -صلى الله عليه وسلم- توقف کرده‌اند، و گفته‌اند که بر شمردن نسبت آن حضرت و رسانيدن آن به اين بخش جايز نيست؛ اما، جمعي ديگر جايز دانسته‌‌اند و اين بخش را نيز به دنبال بخش نخست آورده‌‌اند. البته، اين عده از دانشمندان اسلامي نيز دربارة تعداد نياکان پيامبر اکرم -صلى الله عليه وسلم- و نامهاي ايشان اختلاف دارند، و ميزان شدت اختلاف و کثرت اقوام مختلف در اين ارتباط، فراتر از سي قول است. در عين حال، همگان متفق‌اند بر اينکه عدنان با نسبت قطعي و صحيح از فرزندان اسماعيل -عليه السلام- است.

بخش سوم، از پدر حضرت ابراهيم -عليه السلام- شروع مي‌شود، و به آدم ابوالبشر -عليه السلام- منتهي مي‌شود. در اين بخش، مأخذ عمده، منقولات اهل کتاب است که مشتمل بر تفصيلاتي از قبيل گزارش سن و سال افراد است که ما ترديدي در باطل بودن آنها نداريم راجع به بقية مطالب نيز موضع ما توقف است، نه تکذيب مي‌کنيم و نه تصديق.

سه بخش ياد شده از نسبنامة مبارک نبي‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- به ترتيب ذيل است:

* بخش اول: محمدبن عبدالله بن عبدالمطلب (شيبه) بن هاشم (عمرو) بن عبدمناف (مغيره) بن قصي (زيد) بن کلاب بن مره بن کعب بن لوي بن غالب بن فِهر (قريش) [1] بن مالک بن نضر (قيس) بن کنانه بن خزيمه بن مدرکه (عامر) بن الياس بن نزار بن معدّ بن عدنان[2].

* بخش دوم: عدنان بن اُدَد بن هَمَيسَع بن سلامان بن عوص بن بوز بن قموال بن ابي بن عوام بن ناشد بن حزا بن بلداس بن يدلاف بن طابخ بن جاحم بن ناحش بن ماخي بن عيض بن عبقر بن عبيد بن الدعا بن حمدان بن سنبر بن يثربي بن يحزن، بن يلحن بن ارعوي بن عيض بن ديشان بن عيصر بن افناد بن ايهام بن مقصر بن ناحث بن زارح بن سمي بن مزي بن عوضه بن عرام بن قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم -عليه السلام-[3].

* بخش سوم: ابراهيم -عليه السلام- بن تارح (آذر) بن ناحور بن ساروع (ساروغ) بن راعو بن فالَخ بن عابر بن شالَخ بن اَرفَخشَد بن سام بن نوح -عليه السلام- بن لامک بن متوشلَخ بن اُخوخ[4] بن يرد بن مَهلائيل بن قينان بن اَنوش بن شيث بن آدم -عليه السلام-[5].

 

________________________________________

[1]- «قریش» لقب فهربن مالک بن نضر جد اعلای نبی اکرم -صلى الله عليه وسلم-  است، و قبیله قریش به او انتساب یافته است.

[2]- سیرة ابن‌هشام، ج 1، ص 1-2؛ تاریخ الطبری، ج 2، ص 239-271.

[3]- طبقات ابن سعد، ج 1، ص 56-57 (به روایت کلبی)؛ تاریخ الطبری، ج 2، ص 272؛ برای اطلاع از بعضی اختلافات در این قسمت از نسبنامه مبارک آن حضرت، نکـ: تاریخ الطبری، ج 2، ص 271-276؛ فتح‌الباری، ج 6، ص 621-623.

[4]- گویند: اخنوخ همان ادریس پیامبر -عليه السلام-  بوده است.

[5]- سیرة ابن‌هشام، ج 1، ص 2-4؛ تاریخ الطبری، ج 2، ص 276. در منابع مختلف، متن این نسبنامه با کلماتی بیش و کم، و ضبط نام‌های آن به اختلاف آمده است.

 

 

(به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي)

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

روزى عمر رضي الله عنه مردى را ديد كه در مسجد نشسته و ذكر ميكند، به مردم گفت كه خرج او و رزق و روزيش از كجاست؟ آنها گفتند كه نزد ما ميآيد و گدايى ميكند و ما او را كمك ميكنيم، سپس عمر رضي الله عنه آن مرد را از مسجد بيرون كرد و به او گفت برو كار كن. (به نقل از سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت به زبان فارسی)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 9174
دیروز : 3293
بازدید کل: 8244519

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010