Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از جابر روايت است که: "لعن رسول الله صلى الله عليه و سلم آکل الربا و موکله، وکاتبه و شاهديه، و قال : هم سواء" (صحيح مسلم - 1598/1219/3)، يعنى: "پيامبر صلى الله عليه و سلم رباخوار، ربا دهنده، کاتب و دو شاهد آنرا لعنت کرده، و مي‌فرمود : همه در گناه باهم برابراند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>علوم حديث>حدیث متواتر و آحاد

شماره مقاله : 1926              تعداد مشاهده : 524             تاریخ افزودن مقاله : 3/4/1389

مفهوم احادیث متواتر و آحاد


احادیث از نظر اینکه به چند طریق روایت شده اند، به دو قسمت تقسیم میشوند:



1- احادیث متواتر.

2- احادیث آحاد.



متواتر اسم فاعل است که از تواتر مشتق شده است و به معنی "پشت سرهم" است. و در اصطلاح علم حدیث، به حدیثی می گویند که از راه و طرق زیادی روایت شده باشد به گونه ای که احتمال کذب آن منتفی شود.



شروط حدیث متواتر:



حدیثی متواتر است که حتما هر چهار شرط زیر را داشته باشد:



الف- باید طریق (روایت) زیادی داشته باشد. علما در حداقل طرق آن اختلاف نظر دارند ولی رأی برگزیده این است که حداقل طرق یک حدیث متواتر نباید کمتر از ده طریق (ده شخص روایت کننده از پیامبر) باشد.



ب- باید در تمامی طبقات سند آن (یعنی طبقه ی صحابی، طبقه ی تابعی و طبقه ی تابع تابعی و...) این کثرت وجود داشته باشد.(منظور این است که مثلا اگر حدیثی پانزده طریق روایت داشته باشد،می بایستی پانزده صحابی و در صورت وجود پانزده تابعی و در صورت وجود پانزده تابع تابعی و الخ، حدیث را روایت کرده باشند)



ج- جماعتی که حدیث را روایت می کنند باید هماهنگی آن جماعت بر دروغ سازی، عقلا و عادتا محال باشد.



د- حدیث باید مستند بر خبری حسی باشد مثلا روایت کنندگان بگویند: سمعت (شنیدم)، یا رأیت(دیدم)، یا لمست(حس کردم).



چنانکه حدیثی یکی از شروط فوق را نداشته باشد ولو اینکه دارای سه شرط دیگر باشد جزو حدیث متواتر محسوب نخواهد شد.



احادیث متواتر دو نوع هستند:



الف- متواتر لفظی، یعنی لفظ حدیث به تواتر رسیده است.



مثال: «من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار »

یعنی: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: کسی که عمدا بر من دروغ ببندد، (حدیث دروغ جعل کند) پس جایگاه خود را در آتش ببیند.



این حدیث را هفتاد و چند صحابی با همین لفظ روایت کرده اند.



ب- متواتر معنوی، و آن حدیثی است که دارای الفاظ مختلف است و یا مربوط به موضوعات مختلفی است ولی معنای حدیث (یا بخشی از متن حدیث) به حد تواتر رسیده است. البته گاهی اوقات اگر از به احادیث زیادی دقت کنیم متوجه خواهیم شد؛ با وجود اینکه هر حدیث مربوط به موضوع خاصی است ولی قسمتی از متن آن بین احادیث مشترک است، مانند احادیث مربوط به بالا بردن دست در هنگام دعا، که در این مورد نزدیک به صد حدیث از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده است ، در حالی که هر حدیث مربوط به قضایای مختلفی است ولی قدر مشترک بین آنها این است که هر گاه پیامبر صلی الله علیه وسلم دعا می کردند دستهای خود را بالا می بردند. از این نوع احادیث زیاد هستند مانند؛ حدیث حوض، مسح موزه ها و... .





احادیث آحاد:



آحاد به معنی جمع احد و به معنی واحد است و هر حدیثی که شروط حدیث متواتر را نداشته باشد، حدیث آحاد گویند و دارای سه نوع است:



الف- مشهور (حدیث آحادی که در تمامی طبقات سند آن کمتر از سه راوی نباشد البته به شرطی که به حد تواتر نرسد).



ب- عزیز: یعنی در تمامی طبقات آن دو راوی (دو طریق) وجود داشته باشد.



ج- غریب: حدیثی که فقط یک راوی آن را روایت کرده باشد. یا اینکه حدیثی باوجود اینکه دارای چند طریق روایت است در یکی از طبقات سند آن فقط یک راوی باشد.



علمای محدث احادیث متواتر را مورد کنکاش و بررسی جهت تشخیص صحت یا ضعف آن قرار نمی دهند، زیرا همانطور که بیان شد یکی از شروط حدیث متواتر آن است که احتمال دروغ سازی آن منتفی است. ولی تمامی احادیثی که دارای چهار شرط تواتر نباشند، مورد بررسی قرار می دهند تا معلوم شود که آیا حدیث صحیح است یا ضعیف یا موضوع؟ چنانکه حدیث آحاد صحیح (یا حسن باشد) هم در عقیده و هم در احکام حجت است.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال إبراهيم بن أدهم رحمه الله : «الزهد ثلاثة أصناف : فزهد فرض ، وزهد فضل ، وزهد سلامة ؛ فأما الزهد الفرض فالزهد في الحرام، والزهد الفضل الزهد في الحلال، والزهد السلامة الزهد في الشبهات». "جامع العلوم والحكم " (ص : 310). ابراهیم بن ادهم رحمه الله فرمودند: «زُهد سه نوع است: زهدی که فرض است، و زهدی که فضل است، و زهدی که مایه سلامت است؛ زهد فرض یعنی دوری از حرام، و زهد فضل یعنی بی رغبتی نسبت به حلال، و زهد سلامت یعنی پرهیز از شبهات».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7540
دیروز : 3293
بازدید کل: 8242885

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010