Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (ما الدنیا فی الآخرۀ إلا مثل ما یجعل أحدکم أصبعه فی الیم فلینظر بم یرجع) یعنی: «دنیا در مقایسه با آخرت، تنها بدین می‌ماند که یکی از شما انگشتانش را در آب دریا فرو برد، آن‌گاه بنگرد که با چه مقدار باز می‌گردد». [مسلم، شماره‌ي 2858.]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اشخاص>ابوالحسین مسلم بن حجاج بن مسلم القشیری النیشابوری

شماره مقاله : 1723              تعداد مشاهده : 380             تاریخ افزودن مقاله : 14/3/1389

مختصر زندگینامه امام مسلم

 

نویسنده: فرزاد صادقی از دانشکده شریعت اوز



ابوالحسین مسلم بن حجاج بن مسلم القشیری النیشابوری امام اهل حدیث در سال 204 ه.ق در نیشابور به دنیا آمد.
امام مسلم برای سماع حدیث به کشورهای متعددی سفر کرد. از قبیل حجاز، عراق،شام و مصر و همچنین به شهرهای مختلفی از فبیل خراسان که در آن جا از اسحاق بن راهویه و یحیی بن یحیی حدیث روایت کرد. در شهر (( ری)) از محمد بن مهران و اباغسان در عراق از امام مشهور احمد حنبل و عبدالله بن مسلمه و در حجاز از سعید بن منصور و ابا مصعب، در مصر از عمرو بن سواد حدیث را فراگرفت و به شهرش برگشت.
از جمله شخصیت های بزرگی که از امام مسلم حدیث روایت کرده اند می توان به ابو عیسی ترمذی، یحیی بن صاعد، محمد بن مخلد و ابراهیم بن محمد بن سفیان فقیه زاهد اشاره کرد.
در مورد مکانت و بزرگی و زکاوت وعلو مرتبه علمی امام مسلم تمام علماء با هم اتفاق نظر دارند. در این مورد:
حافظ ابو علی نیشابوری می فرماید: در علم حدیث کتابی صحیح تر از کتاب امام مسلم وجود ندارد.
از جمله مصنفات و تالیفات امام مسلم می توان به:
در رقم حدیث 1ـ صحیح مسلم 2ـ مسند الکبیر علی أسماء الرجال 3ـ الجامع الکبیر علی الأبواب 4ـ کتاب العلل 5ـ اوهام المحدثین 6ـ کتاب التمییز 7ـ طبقات تابعین 8ـ کتاب مخضرمین اشاره کرد.
وفات امام:
امام مسلم رحمه الله علیه در روز یک شنبه سال 261 ه.ق در حالی که بیش از 55سال بیشتر عمر نداشت دار فانی را وداع گفت و در نصر آباد نیشابور دفن شد.
مختصری در معرفی کتاب صحیح مسلم:
نظریه علماء در مورد کتاب صحیح مسلم:
شیخ ابو عمرو بن صلاح: تمام احادیثی که امام مسلم در کتابش حکم به صحیح بودن آن کرده است،صد در صد صحیح می باشد و ذاتاً علم نظری به صحیح بودنش برای انسانها حاصل می شود.
امام مسلم احادیث را به 3 قسمت تقسیم کرده است. قسم اول: احادیثی که افراد حافظ و ثقه رعایت کرده اند که هیچ گونه مشکلی این افراد ندارند نه در حفظ و نه در اتقان.
قسم دوم: احادیثی که افراد متوسط هستند در حفظ و در اتقان.
قسم سوم: احادیثی که افراد ضعیف و متروک آن را روایت کرده اند.
بدین صورت وقتی امام حدیثی را ذکر کرد برای تقویت آن احادیث گروه دوم را نیز بعد از ذکر احادیث گروه اول، ذکر می کند ولی از احادیث گروه سوم استفاده نمی کند. امام مسلم برای هر حدیث یک جا که شایسته آن باشد ذکر کرده و به دنبال آن احادیث دیگری را با طرق های دیگر و سند های متعدد نیز ذکر می کند تا حدیث مذکور را تقویت کند و اطمینان برای طالب به صحیح بودنش حاصل شود .
امام مسلم برای هر اصلی از اصول دین یک کتاب تعیین کرده که این کتابها شامل موضوعات اصلی دین می شوند از قبیل طهارت و ایمان، که هر کدام از این کتابها را نیزبه چندین باب تقسیم نموده است. برای مثال: کتاب ایمان – باب بیان تحریم ایذاء الجار
بدون در نظر گرفتن احادیث تکراری که امام مسلم برای تقویت بیشتر حدیث آن ها را به طرق مختلف ذکر کرده است. تقریباً احادیث صحیح مسلم به 3033 حدیث می رسد.
نکاتی که امام مسلم در صحیح مسلم به آن توجه کرده است.
1- بین حدثنا و اخبرنا فرق وجود دارد. حدثنا برای کسی اطلاق می شود که مخصوصاً از لفظ شیخ شنیده باشد ولی اخبرنا برای کسی اطلاق می شود که بر شیخ خوانده شده باشد.
2- امام اگر در حرفی از متن حدیث یا صفت راوی یا نسب آن اختلافی باشد ذکر می کند.
رموزات صحیح مسلم:
امام مسلم به جای بیان کردن لفظ حدثنا از حرف (ثنا) به اختصار استفاده می کند و به جای اخبرنا از حرف (نا) استفاده می کند.
و برای انتقال سندی به سند دیگر از حرف (ح) استفاده می کند که این حرف (ح) از کلمه تحول گرفته شده یعنی به خاطر برگرداندن سندی به سند دیگر که ازمعنای لغوی آن استفاده کرده است.


مرجع: صحیح مسلم بشرح امام نبوی ج 1 دار احیاء التراث عربی(در مقدمه آن)



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس : 447 ) : وبإسناد عن يونس بن عبد الأعلى قال : سمعت الشافعي يقول: «لو أن رجلاً تصوف أول النهار لا يأتي الظهر حتى يصير أحمق». وعنه أيضاً أنه قال : ما لزم أحد الصوفية أربعين يوماً فعاد عقله إليه أبداً». اهـ. امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" از امام شافعي رحمه الله نقل می کند که فرمود: « اگر كسي در اول روز صوفي شود هنوز ظهر آن روز نرسيده كه او احمق گشته است». و باز از او نقل کرده که فرمود: «هر كس چهل روز با صوفيان بنشيند هرگز عقلش به جا نمي ماند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10600
دیروز : 3293
بازدید کل: 8245945

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010