Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابو هريره رضي الله عنه روايت است که: رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: « قَال اللَّه تَعالَى: أَعْددْتُ لعِبادِيَ الصَّالحِينَ مَا لاَ عيْنٌ رَأَت، ولاَ أُذُنٌ سَمِعتْ ولاَ خَطَرَ علَى قَلْبِ بَشَر، واقْرؤُوا إِنْ شِئتُم: { فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جزَاءً بِما كَانُوا يعْملُونَ } [ السجدة: 17 ] (متفقٌ عليه) »
« خداوند (در حديث قدسى) فرمود: من براي بندگان نيکوکار خويش چيزي را مهيا نمودم که نه چشمي ديده و نه گوشي شنيده و نه در دل کسي خطور نموده است و اگر مي خواهيد بخوانيد. (هيچکس نمي داند که چه نعمت هاي بي نهايت که سبب روشني چشم است براي شان ذخيره گرديده است). (سجده: 17) »

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > دیدگاه شیعه در مورد تأویل قرآن

شماره مقاله : 1685              تعداد مشاهده : 371             تاریخ افزودن مقاله : 3/3/1389

دیدگاه شیعه در مورد تأویل قرآن

س – اعتقاد علمای شیعه در مورد تفسیر و تاویل قرآن چیست؟

ج – اول اینکه علمای شیعه معتقدند قرآن معانی باطنی دارد که با ظاهر آن مخالف است، بنا براین، ابواب زیادی را می بینیم که چنین عنوان گذاری شده اند : (باب: در مورد اینکه قرآن ظاهر و باطنی دارد)[1].

توضیح:

انگیزه و عاملی که علمای شیعه را بر آن داشته تا این عقیده را داشته باشند این است که قرآن خالی از ذکر دوازده امام است، و با صراحت دشمنان شیعه یعنی اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  ذکر نشده­اند، و این مسئله خواب را از چشمان علمای شیعه ربوده است، و کارشان را خراب کرده، و با وجود این به صراحت گفته اند که در قرآن ذکری از ائمه به میان نیامده است. بنابراین روایتی ساخته و پرداخته اند مبنی بر اینکه: «اگر قرآن به همان صورتی که نازل شده خوانده شود شما خواهید دید که ما در آن نام برده شده ایم»[2].

خداوند همه را به راه راست هدایت کند، ابتدا گفتند: هر آیه­ یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی دارد!.

سپس قضیه پیشرفت کرد و گفتند: قرآن یک ظاهر دارد و یک باطن، و در باطن و درونش هفت باطن دیگر نهفته است[3]. سپس تخمین و اندازه­گیری­های علمای مذهب شیعه طغیان کرد و بالا رفت و گفتند: «چنانکه از روایت بر می­آید هر آیه­ای هفتاد و هفت باطن دارد»[4].

و علمای شیعه اعتراف کرده اند که همه این باطن­ها به خاطر اثبات دو مسئله است: یکی فضیلت و جایگاه سادات و ائمه ....، و اصلاً حقیقت روشن این است که اغلب آیات مربوط به انعام و اکرام و ستایش، و حتی کل آنها در مورد ائمه اطهار و دوستدارنشان نازل شده اند. مسئله دوم؛ اثبات قضیه سرزنش و اعتراض و تهدید است که همه در مورد مخالفان ائمه یعنی صحابه و کسانی هستند که بعد از آنها می­آیند، و خداوندY همه باطن­های قرآن را در دعوت به امامت و ولایت قرار داده است، همانطور که ظاهر قرآن در مورد توحید و نبوت و رسالت است»[5].

دوم: اینکه علمای شیعه معتقدند بیشتر قرآن در مورد آنان و دشمنانشان یعنی صحابه نازل شده است.

فیض کاشانی می­گوید: «بخش عمده­ای از قرآن در مورد ائمه و دوستان و دشمنانشان نازل شده است».[6]

و هاشم بن سلیمان بحرانی کتکانی (متوفای1107)ادعا می­کند که فقط علی رضی الله عنه  در قرآن 1154 بار ذکر شده است، و او کتابی  تألیف  کرده و اسم آن را «اللوامع النورانیة فی اسماء علی و اهل بیته القرانیة» ، نامیده است و که در سال 1394 در چاپخانه حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است.

توضیح:

خواننده محترم اگر شما قرآن را بدست بگیرید و ورق بزنید و از همه فرهنگ لغت­های زبان عربی استفاده کنی، حتی اسم یکی از دوازده امام آنها را در قرآن نمی­بینی، سپس قضیه نزد علمای شیعه پیشرفت کرد، چنانکه پیشرفت کردن در دروغ و جعل و روایت عادت همیشگی آنهاست، و گفتند: «از ابو عبدالله روایت است که گفت: قرآن در چهار بخش نازل شده است، یک چهارم آن در مورد حلال و یک چهارم دیگر از حرام سخن می­گوید، و یک چهارم هم در بیان سنّت و احکام است، و یک ربع باقی مانده هم اخبار پیشینیان و حوادثی آنچه بعد از شما پیش می آید و داوری میان شما است»[7].

توضیح:

دوازده امام در کجا ذکر شده اند؟

بعضی از علمای شیعه کوشیده اند تا این مسئله را جبران کنند، چون در روایت گذشته از ائمه ایشان نام برده نشده است، بنابراین روایتی را ساخته و ارائه داده اند و گفته اند: «قرآن در سه بخش نازل شده، یک بخش آن در مورد ما و دشمنان ما نازل شده، و یک بخش آن سنّت­ها و امثال است، و یک بخش دیگر آن فرائض و احکام می باشند»[8].

سپس بار دیگر به جبران پرداخته و سهم ائمه را افزایش دادند و گفته اند: «از ابی جعفر روایت است که گفت: قرآن در چهار بخش نازل شده است، یک بخش آن در مورد ما است، و بخشی دیگر در مورد دشمنان ما، و بخشی دیگر از آن سنّت ها و امثال و بخشی دیگر فرائض و احکام می­باشند»[9].

 وقتی بعضی از مسلمین ملاحظه کردند که ائمه ویژگی منحصری به فرد ندارند که فقط آنها در قرآن نام برده شوند، برخی از علمای شیعه هم متوجه این امر شدند، بنابراین روایت چهارم را با همان متن سابق ساخته و پرداختند و این قسمت را بدان افزودند: «و خوبیهای قرآن برای ما است». و صاحب تفسیر صافی به این اشاره کرده و می­گوید: «عیاشی به روایت افزوده: خوبیهای مذکور در قرآن متعلق به ما است»[10].



[1] - بحار الانوار  ج 92 / 78 – 106 .

[2] - تفسیر عیاشی  ج 1 / 13 و تفسیر البرهان  ص 22 از هاشم بن سلیمان بحرانی .

[3] - تفسیر الصافی   فیض کاشانی  ج 1 / 31 ، و عوالی اللالی ابن ابی جمهور احسائی  ج 4 / 107 .

[4] - مراة الانوار و مشکاة الاسرار ص 4 / 19 که آنرا مقدمه البرهان می نامند ابوالحسن بن محمد عاملی متونی متوفای 1140 .

[5] - مرآة الانوار ص 4 – 19 .

[6] - تفسیر صافی  ج 1 / 24 .

[7] - اصول الکافی  ج 2 / 627 .

[8] - اصول کافی ج 2 / 627  و تفسیر البرهان 1 / 21 و تفسیر الصافی 1 / 24 و اللوامع النورانیه بحرانی ص 6

[9] - اصول الکافی 2 / 627 .

[10] - تفسیر عیاشی ج 1 / 9 ، و تفسیر فرات  ص 43 و بحار الانوار مجلسی ج 24 / 305 ، و کنز الفوائد کراجکی  ص 2 ، و تفسیر البرهان  ج 1/ 21 و اللوامع النورانیه بحرانی ص 7 .

 

سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری

 

 

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

ایوب سختیانی رحمه الله فرمودند: «هرکس ابوبکر صدیق را دوست بدارد، براستی که دین را برپا داشته، و هرکس عمر را دوست بدارد، براستی که روشن ترین راه (را یافته است)، و هرکس عثمان را دوست بدارد، براستی که به نور دین منور گشته، و هرکس علی ابن ابطالب را دوست بدارد، براستی که به دستاويزي‌ محكم‌ و استوار چنگ‌ زده‌ است، و هرکس در باره اصحاب محمد صلی الله علیه وسلم نیکو بگوید و گمان نیک داشته باشد، براستی که از نفاق بریء است». رواه اللالكائي في " شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة " (7/1316).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11670
دیروز : 3293
بازدید کل: 8247015

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010