Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

عَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله وسلم: «لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ». (بخارى:15)
ترجمه: از انس رضي الله عنه روايت است كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: «كسي از شما، نمي تواند مومن ( واقعي) باشد، تا اينكه من (پيامبر) نزد او از پدر، فرزند و همه مردم، محبوب تر نباشم».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > پیدایش شیعه

شماره مقاله : 1681              تعداد مشاهده : 417             تاریخ افزودن مقاله : 3/3/1389

 

پیدایش شیعه

س  – اصل مذهب شیعه از کجا نشأت گرفته است؟ 

ج – قول راجح نزد علمای محقق شیعه این است که نخستین کسی که نهال مذهب شیعه را کاشت و آن را پدید آورد؛ عبدالله بن سبأ یهودی بود، همانگونه که کتاب­های شیعه اعتراف می­کنند.

آنچه در کتاب های شیعه با صراحت آمده است حاکی از آن است که اوّلین کسی که مقوله امامت علی رضی الله عنه  به میان آورد؛ عبدالله بن سبأ یهودی بود، و این همان عقیده منصوص بودن امامت علی است که اساس تشیع است، و نیز عبدالله بن سبأ اولین کسی بود که عیب جویی و طعنه زدن به پدرزن­های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  ؛ یعنی ابوبکر و عمر رضی الله عنهما و طعنه زدن به داماد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  یعنی عثمان رضی الله عنه  را اظهار کرد، و او نیز برای نخستین بار مقوله­ی رجعت و بازگشت مردگان به این دنیا را مطرح کرد.

عالم شیعی محمّد حسین عاملی می گوید: «بعد از آنکه ابوبکر به خلافت رسید؛ کلمه­ی شیعه به فراموشی سپرده شد و مسلمین تا اواخر ایام خلافت خلیفه سوم یک گروه بودند».[1]

علامه نوبختی شیعه می­گوید: «سبئیه که یاران و طرفداران عبدالله بن سبأ بودند دم از امامت علی رضی الله عنه  زدند و گفتند: امامت علی را خداوند فرض کرده است، او کسی بود که به ابوبکر و عمر و عثمان رضی الله عنهم  و صحابه طعنه زد و از آنها اظهار بیزاری کرد و ادعا می­کردعلی رضی الله عنه  او را به این کار دستور داده است، آنگاه علی رضی الله عنه  او را دستگیر کرد و در مورد ادعایش او را مورد پرس و جو قرار داد، ولی به آنچه گفته بود اعتراف کرد، آنگاه علی فرمان قتل او را صادر کرد.

گروهی از علما گفته اند: عبدالله بن سبأ یهودی مسلمان شد و دوستدار علی گردید». او زمانی که یهودی بود در مورد یوشع بن نون[2] همین سخن را می­گفت، سپس وقتی تظاهر به مسلمان بودن کرد همان سخن را در مورد علی می­گفت، و او اولین کسی بود که اظهار داشت امامت علی رضی الله عنه  واجب است، و از دشمنان و مخالفان او اظهار برائت کرد و آنها را تکفیر کرد، از این رو مخالفان شیعه می­گویند: «اصل و اساس تشیع و رفض از یهودیت گرفته شده است».[3]

سپس شیخ و استاد علمای مذهب شیعه «قمی» این موضوع را بیان کرده که وقتی خبر وفات علی به ابن سبأ یهودی ابلاغ شد و به او گفتند: علی وفات یافته است؛ مدعی شده که علی نمرده است، و گفت علی باز می­گردد، و در مورد او غلو نمود[4].

 

سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری



[1] - الشیعه فی التاریخ عاملی ص 39 – 40

[2] - یعنی در دوران یهودیت خود در مورد یوشع بن نون ادعای الوهیت می کرد سپس بعد از تظاهر به اسلام در مورد علی همان ادعا را کرد. الانوار النعمانیه ، نعمة الله عبدالله حسینی موسوی جزائری متوفای سال 1112 هجری – ج 2 / 234 .

[3] - فرق الشیعه نوبختی ص 19 – 20 – 32 – 44

[4] - المقالات و الفرق ص 10 – 12 قمی و رجال کشی ص 106 – 109 و تنقیح المقال ج 2 / 84 .

 

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

فاروق رضی الله عنه  می‌گفت: کسی در بازار ما معامله نکند مگر آگاه به احکام معامله باشد و اگر بدون آگاهی از احکام به داد و ستد بپردازد خواسته ‌یا ناخواسته رباخواری می‌کند. ( نظام الحکومه ‌الاسلامیه کتانی 2/17)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13120
دیروز : 3293
بازدید کل: 8248465

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010