Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرموده است: "اعقدن بالأنامل، فإنهن مسئولات، ومستنطقات (روايت احمد و اهل سنن)، يعنى: "(اى زنان)، ذكر (خداوند) را با انگشتهايتان انجام دهيد زيرا از آنها (در روز قيامت) سؤال ميشود و صحبت ميكنند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>حديث منقطع، معضل، مرسل، معلق

شماره مقاله : 1578              تعداد مشاهده : 694             تاریخ افزودن مقاله : 18/2/1389

 تعريف حديث منقطع، معضل، مرسل، معلق


منقطع: حديثي که در سند آن يک راوي يا بيشتر ( که بصورت متوالي و پشت سر هم نباشد) ذكر نشده باشد، حديث منقطع گويند.

 

البته در زير مجموعه اين حديث، يعني حديث منقطع، سه نوع حديث ديگر گنجانده مي شود زيرا همه آنها به نوعي در سندشان انقطاع دارند يعني يک يا چند راوي بسته به محل سند، در آن گم شده اند که عبارتند از:

 

1-حديث مرسل: حديثي که به پيامبر صلي الله عليه وسلم برمي گردد ولي کسيکه آن حديث را مستقيما از ايشان شنيده از سند افتاده باشد يا مي توان گفت حديثي که در آن، يک راوي در ابتداي سند افتاده باشد (تعريف اين نوع حديث در ماهنامه گذشته نيز ذكر شد).

 

2-حديث معلق: حديثي که در انتهاي سندش يک راوي افتاده باشد. مثلا در طرفي که مصنف حديث (منظور افرادي همچون بخاري و ترمذي و...) است يک راوي افتاده باشد. مثلا حديثي که در آن بخاري از علي و او نيز از حسن و او نيز از ابوبکر و او نيز از عمر روايت مي کنند که مثلا پيامبر فرمود... اگر در اين سند "علي" افتاده باشد، حديث را معلق گويند. البته بعضي از علما مي گويند اگر همه افراد سند نيز از سند بيافتند و مثلا در اين مثال بخاري مستقيما بگويد: قال النبي، باز هم اسم معلق بر آن حديث مي گذارند.

 

3-معضل: حديثي که نه در ابتداي سند و نه در آخر سند، بلکه در مابين اين دو، يک راوي يا چند راوي پشت سر هم از سند افتاده باشند، را حديث معضل گويند.

 

به همه سه نوع احاديث فوق، منقطع السند گويند.

 

مثال:

 

حديثي از بخاري که روايت کرده:

 

قال :حدثنا الحُمَيدي عبدالله بن الزبير قال: حدثنا سفيان، قال: حدثنا يحيي بن سعيد الانصاري قال:اخبرني محمد بن ابراهيم التيمي انه سمع علقمة بن وقاص الليثي يقول: سمعت عمر بن خطاب رضي الله عنه علي المنبر قال : سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يقول : « انما الاعمال بالنيات...» منبع : بخاري کتاب آغاز وحي شماره 1.

 

حال با توجه به اين حديث، با مشاهده در سند آن متوجه مي شويم که:

 

1- اگر "عمر ابن خطاب" رضي الله عنه (كه مستقيما حديث را از پيامبر صلى الله عليه و سلم شنيده است) حذف شود، حديث را مرسل گويند.

 

2- اگر "حُمَيدي" (كه در سند حديث آخرين راوى است) از سند حذف شود، حديث را معلق گويند.

 

3- اگر "سفيان" و "يحي بن سعيد" که پشت سر هم هستند از سند حذف شوند، حديث را معضل گويند.

 

4- اگر "سفيان" را به تنهايي حذف کنيم و يا به همراه او "التيمي" را نيز حذف کنيم (توجه شود اين دو راوي پشت سر هم نيستند) در اينصورت حديث را منقطع گويند.

 

حکم حديثي که در سند آن انقطاع داشته باشد حال به يکي از اشکال فوق، در کل مي توان به آن حديث منقطع يا منقطع الحديث گفت و بنابراين همه انواق حديث مذکور زير مجموعه حديث منقطع هستند و در مواردي به آنها منقطع گفته مي شود جدايي ازمحل قطع سند و اين نوع احاديث مردودند و قابل قبول نيستند و به آنها احتجاج نميشود و جزو احاديث ضعيف هستند.

 

البته حديث مرسل صحابي استثنا است زيرا:

 

حديث مرسل صحابي، به حديثي گويند که در آن يک صحابي از يک صحابي ديگر حديثي را نقل مي کند که آن صحابي که حديث را از پيامبر شنيده است معلوم نيست چه کسي است و يا به اصطلاح آن صحابي از سند حديث افتاده است ولي چون يک صحابي ديگر از وي شنيده است و اصحاب پيامبر صلى الله عليه و سلم همگي "عادل" هستند بنابر اين علما حديث مرسل صحابي را بعنوان حديث ضعيف نشمرده اند و بدان احتجاج مي کنند.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام احمد بن حنبل رحمه الله فرموده اند: " رأي الأوزاعي ورأي مالك ورأي أبي حنيفة كله رأي وهو عندي سواء وإنما الحجة في الآثار" ( ابن عبد البر در "الجامع" 2/149) يعنى: " رأى اوزاعى و مالك و ابو حنيفه همه اش رأى هست و نزد من همه اش يكسان است، ولى برهان و دليل و حجت بايد از اثر (يعنى حديث پيامبر) باشد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 6068
دیروز : 3293
بازدید کل: 8241413

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010