Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: "لا يقضين حکم بين اثنين و هو غضبان" (متفق عليه)، يعنى: "هيچ قاضي‌اي در حال عصبانيت بين دو نفر قضاوت نکند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رمضان > ماه رمضان و زنان حائضه

شماره مقاله : 1493              تعداد مشاهده : 373             تاریخ افزودن مقاله : 30/1/1389

ماه رمضان و زنان حائضه
 

نویسندگان: جمعی از مفتیان
مترجم : سردار شمامی - بانه‌


زن _ ( هنگامي كه در ماه مبارك رمضان با دوره‌ی ماهانه ‹ حيض › مواجه‌ می شود ) غمگين و تأسفناك براي از دست دادن آن فضل و امتياز و آن خير و بركتي كه اميد كسب آنرا در ماه مبارك رمضان داشت ، مي نشيند و دوست دارد تمام سياهرگهاي بدنش خشك شود، به شرطي كه خون حيض را نبيند و از قافله ي صالحين جا نماند ، صالحيني كه قدم بر راه زده و استراحت و استقامت را جز در بهشت خداوند متعال را قبول نمي كند . و ما به هر زني كه در ماه مبارك رمضان با خون حيض روبرو مي شود مي گوئيم : مأيوس مباش ! مأیوس مباش ! اين چيزي است كه خداوند براي دختران آدم مقرر كرده است و اين همان است كه پيامبر در موسم حج به عائشه كه با حيض روبرو شده بود – گفت : (دخل عليَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم بِسَرِفَ وأنا أبكي، فقال: (ما لك أنَفِسْتِ). قلت: نعم، قال: (هذا أمر كتبه الله على بنات آدم) رواه البخاري وغيره . در‹ سرف › در حالي كه گريه مي كردم پيامبر پيشم آمد و گفت : چيه ( به بي نمازي رسيدي ؟ عرض كردم : آري . فرمودند : ناراحت مباش ! اين چيزي است كه خداوند براي دختران آدم مقرر كرده است .



مأيوس مباش ! در صحيح بخاري از ابو موسي روايت شده كه پيامبر فرمود : (إذا مرض العبد أو سافر كتب الله تعالى له من الأجر مثل ما كان يعمل صحيحا مقيما). انسان در هنگام بيماري و در هنگام مسافرت اجر و پاداش آن اعمالي كه در هنگام سلامتي و اقامت انجام مي داد ، را دارد . حيض هم بيماريي است كه زن را از انجام دادن واجبات باز مي دارد پس اگر در حالي كه به عبادت خو گرفته به عادت ماهانه رسيد همان اجر و پاداش قبلي را بدون كم و كاستي مي گيرد . حافظ ابن حجر در شرح آن حديث مي گويد : اين در حق كسي است كه عبادتي را انجام مي دهد و لي با مانعي روبرو مي شود و در نيت او چنين است كه اگر مانع نمي بود به عبادت خويش ادامه مي داد . چنانكه از ابو داود روايت شده " كأصلح ما كان يعمل وهو صحيح مقيم " پاداش بهترين اعمال زمان سلامتي و اقامت را مي گيرد . و در حديث مرفوعي كه از عبد ا... عمرو بن عاص آمده " إن العبد إذا كان على طريقة حسنة من العبادة ثم مرض قيل للملك الموكل به اكتب له مثل عمله إذا كان طليقا حتى أطلقه أو أكفته إلى – أي حتى يشفى أو يموت-" أخرجه عبد الرزاق وأحمد وصححه الحاكم. اگر انسان بر عبادتي خو گرفت و سپس بيمار شد به ملائكه موكل او گفته مي شود مانند گذشته‌ اعمال حسنه‌ی او را بنويس تا آنوقت كه شفا مي يابد و يا اينكه فوت مي كند . و از امام احمد در حديث مرفوعي كه از انس روايت مي كند ، آمده كه " إذا ابتلى الله العبد المسلم ببلاء في جسده قال الله: اكتب له صالح عمله الذي كان يعمله، فإن شفاه غسله وطهره، وإن قبضه غفر له ورحمه " هنگامي كه خداوند بنده خود را با بيماري آزمايش و امتحان مي كند . خداوند مي فرمايد : اعمال حسنه او را كما كان بنويسيد ، سپس اگر شفا يافت خداوند او را از گناهان پاك مي گرداند و اگر فوت كرد گناهان او را مي پوشاند و رحم خود را شامل حال او مي گرداند .



مأيوس مباش ! پيامبر در حضور اصحاب و در ميدان جهاد اعلام داشت كه مجاهدين صادقي كه براي بيرون آمدن به جهاد معذور بودند اجر و پاداش شمامجاهدين بدون عذر و حاضر در میدان نبرد را دارند . بخاري از حديث انس روايت مي كند كه پيامبر فرمودند : : ( إن بالمدينة رجالا ما قطعتم واديا، ولا سلكتم طريقا إلا شركوكم في الأجر، حبسهم العذر). مرداني در مدينه هستند كه شما هيچ دره اي را نپيموده ايد و هيچ راهي را نگرفته ايد جز اينكه با شما در پاداش شريك اند ، زيرا از بيرون آمدن با ما معذور بودند .



آنگاه كه مي خوريد و مي نوشيد و اطرافيان شما روزه هستند مأيوس مباش ! زيرا خداوند به شما دستور داده كه روزه نگيري چنانكه به ديگران دستور داده روزه باشند . و بدان كه خداوند انجام دادن رخصتها را مانند انجام دادن عزيمتها دوست دارد ؛ خداوند بنده را به خاطر امتثال اوامر – رخصت يا عزيمت – پاداش مي دهد ، پس صحيح است كه خداوند بر سحري كنان - با وجود اينكه مي خورند و می نوشند - رحمت مي ريزد .



نا اميد مباش ! زيرا راههاي خير فراوانند ، از جمله ذكر خداوند ؛ در صحيح ترغيب و ترهيب آمده كه پيامبر فرمودند : (من هاله الليل أن يكابده، أو بخل بالمال أن ينفقه، أو جبن عن العدو أن يقاتله، فليكثر من (سبحان الله وبحمده) ؛ فإنها أحب إلى الله من جبل ذهب ينفقه في سبيل الله عز وجل .) اگر كسي ترسيد كه تاريكي شب او را رنجور كند ، و يا از انفاق مال بخل ورزيد ، و يا از مجاهدت با دشمن ترسيد ، پس ذكر ( سبحان ا... و بحمده ) را زياد تكرار كند زيرا اين تسبيح از انفاق كوهي طلايي در راه خدا نزد وي محبوبتر است . و بدان كه ذكر و تسبيح به اتفاق تمامي دانشمندان براي زن حائضه جائز مي باشد ؛ امام نووي مي گويد : اجماع علما بر اين است كه تسبيح و تهليل و ذكر هاي ديگر براي زني كه در عادت ماهانه و يا ... است درست مي باشد .



نا اميد مباش ! به اتفاق تمامي علما مي تواني از روي قرآن بشرطي كه به آن دست نزني و يا آنچه از قرآن كه در حفظ داري در دل و بدون تلفظ مرور كني ؛ امام نووي مي گويد : اختلافي در اين نيست كه نگريستن در قرآن و مرور آن در دل جائز است . بلكه حتی بعضي از علما – چنانكه شيخ محمد صالح المنجد – از علماء مملكت عربي سعودي مي گويد - : - قرائت قرآن را با زبان نيز جائز دانسته اند .ايشان مي فرمايند : بيشتر فقها اعلام داشته‌اند كه قرائت قرآن - مانند بسم الله الرحمن الرحيم ، إنا لله وإنا إليه راجعون ، ربنا آتنا في الدنيا حسنة … و ... - به قصد ذكر و دعا براي زن حائضه جائز است .



و در مذهب امام مالك و در روايتي از امام احمد كه شيخ الاسلام ابن تيميه نيز آنرا انتخاب كرده و شوكاني هم آنرا ترجيح داده آمده كه قرآن خواندن را براي زن حائضه جائز می داند .



نا اميد مباش ! راههاي خير فراوانند ، از جمله اينكه به عنوان معلم و يا متعلم به مسجد بروي ، زيرا چنانكه پيامبر مي فرمايد : فضل فراواني در اين اعمال نهفته‌ است ؛ (من غدا إلى مسجد لا يريد إلا أن يتعلم خيرا أو يعلمه، كان له كأجر حاج، تاما حجته) حسنه الشيخ الألباني في صحيح الترغيب والترهيب. كسي كه براي تعليم و يا تعلم به مسجد مي رود ، پاداش همان حاجي را دارد كه حجش را كاملا به جا آورده .



شايد بپرسيد آيا زن حائضه مي تواند به مسجدبرود ؟ براي جواب به دكتر يوسف قرضاوي گوش فرا مي دهيم كه مي گويد : حنبليها ماندن در مسجد را براي كسي كه جنابت دارد به شرطي كه وضو داشته باشد جائز مي دانند و به روايت سعيد بن منصور و اثرم از عطاء بن يسار استدلال مي كنند كه مي گويد : اصحاب پيامبر را مي ديدم كه بعد از وضو در مسجد مي ماندند با وجود اينكه جنابت داشتند . وبعضي از فقها ، ماندن در مسجد را با وضو و بدون وضو براي جنابت دار و زن حائضه و نفساء جائز دانسته اند و مي گويند : حديث صحيحي درمورد تحريم وجود ندارد و اين حديث ("إني لا أحل المسجد لحائض ولا جنب" ) را تضعيف كرده اند پس اصل در هر چيزي مباح بودن آن است . و امام احمد و مزني و ابوداود و ابن منذر و ابن حزم اين نظريه را قبول كرده اند و به حديث ابو هريره ( المسلم لا ينجس ) كه در صحيحين و غير آن نيز مي باشد استدلال مي كنند ؛ و همچنين با استفاده از قياس جنابت دار بر مشرك استدلال کرده‌اند ، اگر رفتن مشرك و غير مسلمان به مسجد جائز مي باشد ، چرا مسلماني كه جنابت دارد نمي تواند به مسجد برود ؟در حالي كه مسلمان جنابت دار بر مشرك امتياز بيشتري دارد .



دكتر يوسف قرضاوي مي گويد : دو چيز مرا بر پذيرش نظريه اخير وا مي دارد : يكي پيروي از ادله و ديگري همطراز بودن با منهج ما در تيسير و تخفيف ، خصوصا بر زن حائضه چون ايشان از جنب بيشتر به تخفيف نياز دارد ، زيرا انسان خود جنابت را به وجود مي آورد و خود نيز مي تواند آنرا با غسل دفع كند ، اما حيض چيزي است كه خداوند بر دختران آدم مقدر كرده است و نمي تواند جلو آنرا بگيرد و يا قبل از رسيدن آنرا دفع كند ، پس عذر موجهتري از جنب دارد و بعضي از زنان براي شركت در درس و يا سخنراني به مسجد نياز دارند ،پس نبايد به حجت وجود حيض مسجد را بر روي آنها بست .



بلكه اصلا شيخ ناصر الدين الباني دست زدن به قرآن را نيز براي زن حائضه جائز دانسته و ايشان در تفسير حديث ( لا يمس القران الا طاهر ) كه تنها دليل در اين موضوع مي باشد – مي گويد : طاهر همان مؤمن است ، خواه‌ فرق نمي كند بي وضو و يا جنب باشد و مؤمن هيچ وقت پليد نمي باشد و پيامبر ابو هريره را سرزنش مي كند آنگاه كه از دست دادن به پيامبر – به دليل وجود جنابت – مي ترسد و به ايشان مي فرمايد : اي ابو هريره انسان مؤمن پليد نخواهد شد ؛ و بيا به ابوهريره گوش فرا بده چنانكه بخاري و مسلم آنرا روايت مي كنند . ابوهريره مي گويد : در حالي كه جنابت داشتم به حضور پيامبر رسيدم دستم را گرفت و با اومي رفتم تا اينكه پيامبر نشست ، و من هم مخفيانه به سوي اقامتگاه رفتم ، و غسل كردم وقتي كه به نزد پيامبر برگشتم ديدم كه هنوز نشسته است ، فرمود : كجا بودي ، اي ابو هريره ؟ موضوع را برای پیامبر (ص) تعریف کردم ، پیامبر (ص) با تعجب فرمود : سبحان ا... اي ابو هريره ! انسان مؤمن هرگز پليد و نجس نخواهد شد .



و شيخ الباني در توضيح رأي خويش مي فرمايد :



به احتمال زياد – و خدا آگاه تر است – مراد از طاهر در آن حديث مؤمن است و فرقي ميان بي وضو و جنب و زن حائضه و يا بدن پليد نيست ، زيرا پيامبر در حديث صحيحين مي فرمايد : ( انسان مؤمن پليد و نجس نخواهد شد ) پس مراد از حديث لا يمس القران الا طاهر " اين است كه قرآن را نبايد در دسترس مشرك قرار بدهيم و اين مانند حديث " نهي عن السفر بالقرآن الي ارض العدو " متفق عليه پيامبر از بردن قرآن به سرزمين دشمن نهي فرمودند ، مي باشد و امام شوكاني اين مسأله را دركتاب { نيل الاوطار}خوب بررسي كرده اند .

 

به نقل از: سايت نوگرا



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

تابعى بزرگ و جليل القدر "مالك ابن دينار" را بخواب ديدند كه ميگفت: "از دو گروه دورى كن: دنيا دوست و بدعتى، زيرا دنيا دوست ضربه به دنيايت ميزند و بدعتى به دينت ضرر ميرساند."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16201
دیروز : 3293
بازدید کل: 8251546

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010