Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از عبدالله بن عمر رضي الله عنهما روايت است كه رسول خدا صلي الله عليه و سلم فرمودند: «مسلمان برادر مسلمان است و بر او ظلم نمي كند و تنهايش نمي گذارد ، و هركس به دنبال (برطرف كردن) نياز برادرش باشد خداوند نيز در پي بر طرف كردن نياز او خواهد بود و هر كس از مسلمان بلا و مصيبتي را رفع كند خداوند مصيبت روز قيامت را از او دور مي كند و هر كس (عيب) مسلماني را پنهان كند خداوند (عيوب و گناهان ) اورا در روز قيامت (از ديگران ) پنهان مي كند» (روايت از بخاري و مسلم).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

اسلام معاصر>اشخاص>ملا مسعود قادرمرزی

شماره مقاله : 1458              تعداد مشاهده : 529             تاریخ افزودن مقاله : 27/1/1389

 زندگی نامه و آثار مرحوم ملامسعود قادرمرزی

 
زندگینامه

مرحوم ملا مسعود قادرمرزی به سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در قریه ی قادرمرز واقع در منطقه ی ئیلاق کردستان در خانواده روحانی دیده به جهان گشود. پدرش حاج ملا محمد از ارادتمندان ماموستا ملا عبدالله باشماق مریوان و مرحوم شیخ حسام الدین بود و در حیات خویش بیش از ده بار به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف شدند.

 

ماموستا ملا مسعود قادرمرزی ابتدا قرآن را در خدمت ملا عبدالحمید قادرمرزی ختم کرد. او کتابهای عوامل جرجانی و شرح عوامل و اظهار و جامی در علم نحو و تصریف و شرح تصریف در علم صرف و استعاره و علم وضع را در خدمت ابوی و استاد ملا علی قادرمرزی در موطن خود در روستای قادرمرز و مرحوم استاد محقق ملا عزیز معاذی مفاخری در باشماخ تلمذ کرد. همچنین کتاب سیوطی و بخش های از کتاب عبدالله یزدی در منطق را در خدمت استاد سیدحسام قریشی در قریه حسینی دهگلان آموخت.

 

شرح عقایدتفتازانی و قسمتی از منهاج الطالبین را نیز در خدمت مرحوم استاد محقق ملا حسن خلیقی در روستای کوله ساره یاد گرفت و بقیه کتاب عبدالله یزدی را در خدمت استاد فاضل مرحوم علی شکیبا خواند. همچنین کتاب مختصر المعانی در بلاغه را در خدمت استاد ملا مجید اصولی در مسجد پیر عمر سنندج و کتاب شرح جمع الجوامع در اصول الفقه و قسمت های از کتاب تحفه المحتاج را به همراه مرحوم کاک احمد مفتی زاده و مرحوم ماموستا میانه صبری و مرحوم ملا احمد قادرمرزی در محضر علامه استاد ملا محمود مفتی دشه ای در مسجد دارالاحسان سنندج تحصیل و در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۳۱ هجری شمسی از محضر این استاد گرانمایه و مرحوم سیدمحمد شیخ الاسلام استاد ممتاز کرسی فقه شافعی دانشگاه تهران اجازه تدریس علوم مذبور و افتاء را دریافت کردو به عنوان پیش نماز به قادرمرز بازگشت.

 

تحصیلات اکادمیک

او در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی در امتحان دیپلم مدرسی شرکت و موفق به اخذ مدرک آن شد. او همچنین در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به قصد ادامه تحصیل و اخذ مدرک لیسانس به سنندج آمد و به دعوت مرحومه حاجیه فرنگیس خانم به عنوان طلبه و پیش نماز مسجد او به تبلیغ شریعت مشغول شد و تلاش همزمان وی به عنوان پیش نماز و معلم مدارس سنندج وی را تشویق کرد تا در کنکور دانشگاهها شرکت کرده و در رشته فلسفه و روانشناسی دانشگاه اصفهان پذیرفته شود تحصیل در دانشگاه و کار شبانه روزی مشقت وار در غربت دورانی سخت از زندگی مرحوم قادرمرزی را رقم زد. او سرانجام در سال ۱۳۵۳ مدرک لیسانس را اخذ و در دبیرستانها و دانشسراهای سنندج به تدریس مشغول شد .  

 

فعالیتهای سیاسی

فعالیتهای سیاسی وی در رژیم پهلوي موجب شد تا سازمان امنیت ساواک وی را به جهت اظهاراتش در مورد قانون حجاب مورد فشار قرار دهد و مقاومت وی در برابر خواستهای ساواک آزار و اذیت وی را در پی داشت با آغاز انقلاب در ایران مرحوم ملا مسعود قادرمرزی به عنوان نخستین امام جمعه سنندج منصوب شد اما برخورد بی حد و حصر گروههای سیاسی وقت با وی موجب شد که ایشان از امامت جمعه استعفا و برای تربیت مدرسان دینی به تشکیل جامعه روحانیت در سرزمین مادریش راهی دهگلان شود. در مدت یکسال و اندی خدمت در این کسوت منشاء خدمات بسیاری شد که متاسفانه حسادت دوستان نا آگاه در این سالها موجبات بازداشت وی را در پی داشت . او از پس این سالها دوباره به سنندج بازگشت و در دبیرستانها و مراکز تربیت معلم و دانشگاهها فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرد. 

 

آثار مرحوم قادرمرزی

اهتمام وی در ترجمه ستودنی است . او یکی از نخستین مترجمان معاصر حوزه دین است که نخستین ترجمه او به نام حجاب یا زینت بانوان در ۱۳۶۳ منتشر شد. عشق وعلاقه وافر به فقه امام شافعی سبب آن شد که با اتکا به قدرت حضرت حق کتاب منهاج الطالبین تاءلیف امام نووی (رحمه الله) که یکی از معتبرترین کتابهای فقهی و مرجع در مذهب امام شافعی (رحمه الله) است و دهها کتاب و شرح بر آن نگاشته شده را ترجمه و با زبان روان در دسترس مردم قرار دهد. کتاب ارشادالمسلمین مختصری از فقه شافعی، کتاب گامی به سوی بیداری اسلامی ، کتاب عقاید اهل سنت، کتاب راه سعادت در تربیت فرزندان، ترجمه کتاب فقه السیره به نام خورشید حقیقت ترجمه اشعار شواهد بیضاوی و شرح مشکلات آن، کتاب رهنمودهای آیینی و کتابهای کوچکی به نام راهنمای حجاج، گلچین اذکار امام نووی ، از جمله آثار این دانشمند روحانی است. 

 

ماموستا ملامسعود قادرمرزی در سن ۶۳ سالگی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاهها شرکت نمود و در رشته فقه و مبانی حقوق پذیرفته شده و پس از دو سال پژوهش و تحقیق در سال ۱۳۷۵ موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد با درجه عالی فقه و حقوق در دانشگاه تهران شد. 

 

ابتلا به بیماری سرطان و درمانهای سخت و طاقت فرسا موجب شد توان این فقیه بزرگوار برای ترجمه و تالیف کاسته شود. با این حال عشق او به قرآن و حدیث نبوی در او چنان بود که او را بر آن داشت تفسیر جلالین را ترجمه و در دوران کسالت آن را به پایان برساند و آنرا به علاقمندان دین عرضه کند . 

 

ترجمه و نشر تفسیر جلالین یکی از آرزوهای او بود که در سال ۸۵ به طبع چاپ آراسته شد. او در ادامه حیات گرچه سختی های سرطان بر او مستولی شده بود اما همچنان تلاش کرد تا آخرین لحظات زندگی با ترجمه در اختیار دین باشد. او در این روزها نیز به ترجمه کتاب احتفال نبوی همت گماشت که انشاالله به زودی چاپ می شود. 

 

او سرانجام پس از مبارزه سخت با بیماری سرطان روز پنج شنبه ششم اردیبهشت ماه 8۶ دیده از جهان فرو بست و به رحمت خدا پیوست.

 

یادش گرامی

با تشکر از آقای علی قادرمرزی



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

ومر عمر بن الخطاب رضي الله عنه على قوم يسيئون الرمي، فقرعهم، فقالوا: إنا قوم " متعلمين " ، فأعرض مغضباً، وقال: والله لخطؤكم في لسانكم، أشد علي من خطئكم في رميكم. [عمر بن خطّاب رضي الله عنه بر جماعتى گذشت كه تير مى انداختند و خطا مى كردند. عمر آنان را سرزنش كرد. گفتند: انّا قوم متعلمين به جاى انّا قوم متعلمون، عمر به خشم روى گردانيد و گفت: خطاى شما در زبان بدتر از خطاى شما در تير انداختن است.] (ترجمه معجم الادباء ياقوت حموى، مترجم عبد المحمد آيتى)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11895
دیروز : 3293
بازدید کل: 8247240

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010