Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «خداوند حرام‌ كرده‌ است‌ از مسلمان‌ خون‌ وي‌ را، آبروي‌ وي‌ را و اين‌كه‌ به‌ وي‌ گمان‌ بد زده‌ شود».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>روتاری

شماره مقاله : 1290              تعداد مشاهده : 412             تاریخ افزودن مقاله : 5/11/1388

تعريف:
روتاري يكي از گروه هاي ماسونيه ميباشد كه بالاي آن يهوديت جهاني تسلط دارد، وبه نام ( مجلس روتاري ) ROTARY  CLUB ياد ميشود، اين اسم براي گروه مذكور  از نام ديگري اخذ شده يعني از((IN ROTATION اين عبارت، باجماعت هاي اولي اين گروه، كه درمكاتب خويش جلسه هائي به شكل نوبتي تشكيل ميدانند، همراه بود.
تأسيس وافراد برازنده :
- سال 1905م اولين مجلس روتاري را، محامي [وكيل مدافع ] بول هاريس، درشهر شيكاغو، تأسيس نمود.
- بعد از سه سال شخص ديگري بنام شيرلي بري باوي يكجا شده وبه صورت چشمگيري حركت را توسعه بخشيده وبه حيث سكرتر حزب تعيين گرديد، ولي درسال 1942م از اين حزب استعفاء نمود.
- بول هاريس (مؤسس ) سال 1947م وفات نمود، و درآن وقت اين حركت به 80 دولت رسيده بود و 6800 مجلس و 327000 عضو داشت.
- حركت سال 1911م به دبلن ايرلند نقل داده شد ، بعد از آن توسط فعاليت شخصي بنام مستر مورو در بريطانيا منتشر گرديد، اين شخص از هر عضو جديد چند فيصد درآمدش را طلب ميكرد [ يعني از معاشش چند فيصد ميگرفت]. 
- سال 1921م درمادريد مجلس روتاري تأسيس شد، ولي بعدا دوباره بسته گرديد، و اجازهء فعاليت براي شان در تمام اسپانيا داده نشد.
- سال 1921م در فلسطين نيز مجلس روتاري تشكيل شد، وقتيكه صهيونيست ها دولت اسرائيل را در خواب ميديدند، اين شاخه اولين شاخه هاي اين گروه در مناطق عربي بشمار ميرود.
-در دهه هاي سي تأسيس مجالس روتاري در مراكش و الجزاير، زير نظر استعمار فرانسه، تكميل گرديد.
-در طرابلس غربي نيز شاخه اي از روتاري موجود است كه از اعضاء مجلس ادارهء آن مستر جون روبنسون و مستر فون كريچ بشمار ميروند.
-رئيس سال 1974م مجلس روتاري اسرائيل، يعقوب بارزيف به تاريخ 14/3/1974م اسرائيل را به قصد شهر(تاورمينا ) در صقليه ترك گفت، البته بخاطر اشتراك در مجلس شوراي روتاري كه تنظيم آنرا مجلس روتاري ايطاليائي به عهده داشت، شخص مذكور در آنجا ادعا نمود كه در آيندهء نزديك مجلسي از عربها واسرائيلي ها تشكيل خواهد شد، كه در آن همراه با وفد اسرائيل وفدهاي تعدادي از دولت هاي عربي نيز شركت خواهد كرد.
- اولين سخنگوي در آن مجلس مختار عزيز، نمايندهء مجلس روتاري تونس بود، بعد از آن يعقوب  بارزيف يهودي سخن را آغاز نمود.
افكار و معتقدات:
-عـدم اعتبار دين و بي ارزش شمـردن آن در پذيرفـتن عضو، و در روابط ميان
 اعضاء، مسئلهء وطن نيز هيچ ارزشي ندارد.
-مجالس روتاري براي افراد خويش تلقين مينمايد كه نزد خود جدولي تشكيل دهند و در آن جدول فهرست ادياني را كه به آنها مجلس روتاري اعتراف دارد [به رسميت مي شناسد] عادلانه، به ترتيب ابجدي، درج نمايند: بودائيه، مسيحيه، كونفوشيوسيه- هندويه، يهوديه، محمديه، … و در  آخر جدول تاويه قرار دارد، تاويه يك عقيدهء چيني است كه در قرن ششم قبل از ميلاد به وجود آمد، اين ديانت عقيده دارد كه طريق حصول سعادت و نيكبختي همانا پوره كردن خواهشات غريزهء بشري و آسان ساختن علاقه هاي اجتماعي و سياسي ميان تمام افراد بشر ميباشد.
-ساقط ساختن اعتبار دين حمايت از يهود را زياد ساخته، دخول شان را در تمام فعاليت هاي حياتي آسان ميسازد، و اينكه در هر مجلس [يعني در هر شاخهء گروه روتاري] حد اقل يك يا دو فرد يهودي بالضرور وجود ميداشته باشد ادعاي قبلي را روشن ميسازد.
-عمل خير نزد آنان بايد بدون در نظر داشت پاداش مادي و يا معنوي، انجام داده  شود، و اين فكر مصادم و مخالف است با نظر ديني كه ميگويد: هر عمل خير به طريق تطوع، پاداش دو چندان به نزد خداوند دارد.
-آنان اجتماع هفته وار دارند، و بالاي هر عضو لازم است كه حد اقل  60% در هر سال  در اين مجالس حاضر باشد.
-دروازهء عضويت براي هـركس باز نيست، ولي بالاي شخصي كـه ميخواهـد 
شامل گروه شود لازم است كه منتظر بماند تا مجلس مطابق قانون  پذيرش، اعلان پذيرفتن و شموليت را نمايد. 
-طبقه بندي ها به اساس وظائف عمده صورت ميگيرد وطبقه بندي شان (77) وظيفه را شامل ميباشد.
-كار گران از عضويت مجلس روتاري محروم هستند، وصرف همان كس پذيرفته ميشود كه مقام عالي داشته باشد.
-عمر اعضاء را نيزدر نظر ميگيرند، و در راه جوان نگهداشتن تنظيم خويش ، از طريق جذب نمودن افراد جوان ، كوشش به خرچ ميدهند .
-شرط است كه بايد از هر وظيفه وپيشه يك نماينده ( ممثل ) وجود داشته باشد، ولي گاهي اين قاعده بخاطر جذب نمودن يك عضو شايسته ويا دور ساختن عضو ناشايست، پايمال ميشود.
-لازم است كه در مجلس اداري، درهر شاخهء حزب، يك نفر ويادو نفر از بزرگان سابقه دار حزب وجود داشته باشد، يعني از ميراث بران راز روتاري و ياران ( بول هاريس ) باشد. 
-تشارلز ماردن كه به مدت سه سال عضو يكي از مجالس روتاري بود ، دربارهء روتاري به تحقيقات پرداخت وحقايقي را كشف نمود كه از آنجمله است: 
* درميان هر 421 عضو روتاري 159 عضو آن به ماسونيه منسوب ميباشند كه پيشتر وبيشتر از روتاري به ماسونيه مؤكدا تعلق دارند.
* در بعضي اوقـات عضويـت روتـاري مختص به ماسونيه بوده، چنانچه سـال 1921م در ادنبرهء بريطانيا همينطور بود.
* سال 1881م در محافل نانس در فرانسه چنين ذكر شده است: «وقتي ماسوني ها گروهي را با اشتراك ديگران تشكيل دادند، بر آنان لازم است كه سرپرستي را به دست ديگران نگذارند، و واجب است كه اداره هاي مراكز آن به دست افراد ماسونيه باشد، و مطابق تلقين اصول آن حركت كنند».
* مجالس روتاري داراي شعبات بزرگي است، و وقتي كه حركت  ماسونيه ضعيف و يا توقف ميكند فعاليت اين گروه، قوي ميشود، البته  اين بخاطري است كه ماسوني ها وقتي بالاي شان فشار و قيودات آمد فعاليت خويش را به اينسو نقل ميدهند، تا آنكه قيودات از سر شان رفع شود وبه حال خود باز گردند.
* حزب روتاري در اوائل شروع فعاليت ماسونيه، سال  1905م در آمريكا، تأسيس شد.
-چندين گروه ديگر هم است كه با روتاري، در فكر و روش مشابهت دارند،  مثل: ليونز- كيواني- اكستشانج- المائدة المستديرة- القلم- بناي برث ( فرزندان عصر)، اين گروه ها به عين شكل و به عين مقصود، با اندكي تعديلات كار ميكنند، البته اين تعديلات و تغييرات جزئي بخاطر زياد ساختن راه ها براي نشر نمودن افكار و جذب كردن مددگاران و همكاران است.
-در اين گروه ها بازديد هاي متقابل صورت ميپذيرد و در بعضي شهرها، براي رئيسان اين گروه ها، بخاطر تنظيم امور در ميان شان مجالس وجود دارد.
 
ريشه هاي فكري و اعتقادي:
-ميان ماسونيه و روتاري، در مسئلهء دين و وطن، و بكار بردن اساس اختيار، مشابهت و مناسبت خيلي زياد وجود دارد، عضو نمي تواند كه خود را شامل حزب نمايد، بلكه منتظر باشد تا كه كارت شموليت در حزب برايش ارسال گردد.
-ارزشها و روحيه ايكه افراد بايد داراي آن باشند در ماسونيه و روتاري يكسان است، مثل : مفكورهء مساوات، برادري، روحيهء انسانيت، و تعاون جهاني، اين روحيه [ گرچه در ظاهر خوب مينمايد ولي] خيلي خطرناك است، زيرا هدف آن از بين بردن امتيازات و فرقها ميان ملت هاي مختلف، و دور كردن تمام انواع رشته هاي دوستي، است، تا تمام مردم افراد خود باخته و بي مفهوم گردند و بغير از يهود كه ميخواهند بر جهان سيطره  داشته باشند، ديگر قوت منظمي باقي نماند.
- روتاري و گروه هاي مشابه آن، داخل نقشه و پلان طرح شده از جانب يهود و تحت سيطرهء ماسونيه كار ميكنند  و ماسونيه نيز به نوبهء خود، در فكر، طرز عمل و هدف خويش با يهود جهاني مرتبط ميباشد، خلاصه كه اين گروه ها و تنظيم ها با فعاليت شان از اول تا آخر به يهود باز ميگردند.
-ماسونيه باروتاري فقط در اين اختلاف دارند كه رهبري و رئيس ما سوني ها مجهول ميباشد، ولي بر عكس ممكن است كه اصول و تأسيس كنندگان روتاري شناخته شوند، لكن تأسيس هيچ شاخه اي، بدون اجازهء رياست تنظيم جهاني جائز نيست، آنهم بايد تحت نظر حوزهء سابقه باشد.
-بـخاطر خوب شدن روابـط ميان طـوائف مختلف كارهاي بشر دوستانه را در  پيش ميگيرند، و چنين جلوه ميدهند كه فعاليت آنها منحصر در امور اجتماعي و ثقافتي بوده و اهداف آن از طريق محافل نوبتي، گفتگوها و مجالسي كه به سوي نزديكي اديان و از بين بردن اختلافات ديني دعوت ميكند، پياده ميشود.
-ولي هدف اصلي وحقيقي آنست كه يهود با ديگرملت ها، بنام دوستي و برادري، خلط شود و از اين طريق معلومات جمع آوري نمايند، معلوماتي كه ايشان را در بدست آوردن اهداف اقتصادي و سياسي شان، و در نشر عادات و رسومي كه باعث از بين رفتن قوام اجتماعي ميشود، ياري رساند، اين هدف وقتي واضح ميگردد كه بدانيم كه عضويت در حزب، جز به افراد بازر و عالي مقام در اجتماع به كس ديگر داده نمي شود.


انتشار و جاهاي نفوذ :
-مجالس روتاري سال 1905م در امريكا شروع شد، و بعد از آن به تعدادي از دولت هاي اروپائي نقل داده شد، و از آنجا  در اكثر دولت هاي جهان شاخه هايش انتقال نمود.
-اين تنظيم شاخه اي در اسرائيل، و مجالسي هم در دولت هاي عربي چون: مصر، اردن، تونس، الجزائر، ليبيا،  المغرب و لبنان دارد، و بيروت مركز گروه هاي شرق ميانه بشمار ميرود.


مراجــع:
1-الماسونية في العراء               دكتور شيخ محمد علي الزعبي.
2-اسرار الماسونية                  جواد رفعت اتلخان.
3-الماسونية ( تحقيق انتقادي)       مصباح الاسلام الفاروقي.
به زبان انگليسي
4-خطر اليهودية  العالمية           عبد الله التل.
على الاسلام و المسيحية  
5-جذور البلاء                     عبد الله التل. 
6-گفتگوئي در مجالهء              شمارهء 4627 تاريخ 23ستمبر 1973م.
    انوار الأحد 
7-گفتگوئي در مجلهء               (بيروت) شمارهء اول- ذوالحجه 1393هـ
    الفكر الإسلامي                 جنوري 1974م.
8-جريدهء كويتي القبس           14/3/1974م.
9-ملحق به جريدهء                اغسطس  1969م. 
    ليبيايى العلم 
10-مجلهء فلسطين                  اكتوبر 1969م.
11-حقيقت مجالس روتاري        از رساله هاي جمعية اصلاح اجتماعي كويت.


ROTARY AND ITS BROTHERS,CHILDS F. Marden (Prinsebton) University Press-1963. 12-
13- O WARDS MY NEIGHBOUR.,G.R.N.Nitt.
14- MY RODE TO ROTARY RAVL .P HARRIS.
15- ROTARY SERVISE.
16- SERVISE IN LIFE  AND WARK.
 



به نقل از: موسوعه آسان در بيان فرقه ها و گروهها (به زبان فارسی)، نويسنده : دکتر حماد الجهني، مترجم : محمد طاهر (عطائي)، الناشر: مركز الثقافة الإسلامية " بخارى".




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از ابن عباس روايت شده كه گفته است: واي از پيروي لغزشهاي عالمان‌! گفتند: لغزش عالمان چگونه است‌؟ در جواب گفت: به اين شيوه است ‌كه یک دانشمند به رأي و نظرخود چيزي را مي گويد، و آنگاه تحت تاثير رأي و نظر شخص ديگري كه نسبت به سنت رسول خدا صلی الله علیه و سلم از او عالم تر است به استناد دليل و برهان از نظر و گفتار خود پشيمان گردد، در عين حال كساني باشند كه از قول اولي او باز نگردند، و به تقليد خود ادامه دهند!

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11393
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246738

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010