Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابوالدرداء روایت است‌ كه ‌گفت‌: از پیامبر صلی الله علیه و سلم  شنیدم‌كه می‌گفت‌: " ابغونی فی الضعفاء، فإنما ترزقون وتنصرون بضعفائكم   [‌رضای مرا در میان ضعیفان بجوئید - با رسیدگی بحال ایشان رضای مرا بجوئید -‌بدرستی بسبب ضعیفانتان روزی داده می‌شوید و به نصرت و پیروزی می‌رسید]"‌. بروایت صاحبان سنن‌.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نماز > نحوه ذکر بعد از نماز طبق سنت نبوی

شماره مقاله : 1199              تعداد مشاهده : 352             تاریخ افزودن مقاله : 6/10/1388

نحوه ذكر بعد از نماز طبق سنت نبوي

 

تهيه: عبدالحي

مقدمه

در دوراني كه ما در آن زندگي مي كنيم مردماني وجود دارند كه غافل از حقيقت ايمانند؛ آنان ايمان را در تبعيت از چهار مذهب اهل سنت مي دانند در حاليكه از اين نكته غافلند كه اصلاً مذاهب اهل سنت از چه درست شده اند؟ آنان از اين نكته غافلند كه امامان بزرگواري چون امام ابوحنيفه، امام مالك، امام شافعي، امام احمد حنبل و ساير امامان اهل سنت خود تابع قرآن و سنت صحيح رسول‌الله صلي الله عليه وسلم بوده اند. اما متأسفانه كم‌كم اين مورد كه تنها تبعيت از رسول‌الله صلي الله عليه و آله و صحبه و سلم بدون كم و كاست واجب است را فراموش كرده اند. آنجا كه الله تعالي مي‌فرمايد:

*وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ*

«و اگر در چيزي دچار اختلاف شديد حكمش را به خداوند برگردانيد.» 

و در سوره آل‌عمران مي فرمايد:

*قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ*

«بگو اگر شما خدا را دوست داريد از من پيروي كنيد تا خداوند شما را دوست بدارد و از گناهانتان درگذرد.» 

و باز مي فرمايد:

*فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا*

«قسم به پروردگارت ايمان ندارند تا تو را در مشاجرات بين خود حاكم قرار ندهند آنگاه در دل خويش نسبت به قضاوت تو دلتنگي ننمايند و به آن تسليم باشند.» 

آيات در اين معني بسيار زيادند و نص صراحتاً به برگشت دادن مسائل اختلافي به كتاب و سنت و واجب بودن رضايت به حكم آن دو اشاره مي نمايد و اين كار مقتضاي ايمان است و در دنيا و آخرت براي بندگان موجب خير و سرانجام نيكو است. و اين شامل غير ايشان هر چند انسانهاي بزرگي باشند، نمي شود زيرا تا زماني كه رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم زنده بودند رابطه بين زمين و آسمان برقرار بود اما با فوت ايشان اين ارتباط قطع گرديد در نتيجه غير ايشان از اشتباه و خطا مصون نماندند. بر ما واجب است تابع رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم باشيم و اين تبعيت را به طور كامل تنها براي او قائل شويم و از قرار دادن آن براي ديگر بزرگان خودداري نماييم زيرا اگر اين كار را نكنيم آنها را به مانند رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم قرار داده و معتقديم كه آنها نيز مانند رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم از اشتباه و خطا معصومند و با اين كار دين جديدي را پايه‌گذاري كرده ايم بدون اينكه چنين قصدي را داشته باشيم زيرا قائل بودن عصمت براي آنان به منزله ارتباط مستقيم آنها با خداوند است و اين اصلي در اسلام ندارد:

*أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ*[1]

«آيا آنان شريکاني دارند تا چيزي را که خداوند به آن اجازه نداده برايشان تشريع نمايند». 

در پايان اميدوارم كه مسلمانان اين نكته را هيچ وقت به دست فراموشي نسپارند كه تبعيت از قرآن و سنت به فهم سلف صالح تنها راه نجات انسانها از افتادن در آتش الهي است:

*وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا*[2] 

«و هركس بعد از روشن شدن حق و هدايت با رسول خدا مخالف نمود و راه غير مؤمنان را براي پيروي برگزيد او را در همان جهت انتخابي قرار داده و سرانجام وارد جهنمش خواهيم كرد كه بد سرانجامي است».

 

|مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ| 

(هركس عملي را كه امر ما بر آن نباشد، انجام دهد آن كار مردود است.) 

|مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ|[3] 

(هركس در دين ما چيزي را كه در آن نيست به وجود آورد مردود است.) 

حال توجه شما را به اذكار بعد از سلام نماز كه برگرفته از سنت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم است جلب مي نمايم:

 

 

اذكار بعد از سلام نماز

1 * أَسْتَغْفِرُ اللهَ (ثلاثاً) | اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ وَمِنْكَ السَّلاَمُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ*[4].

(از الله طلب آمرزش مى كنم [سه مرتبه] الهى تو سلامى، و سلامتى از جانب تو است، تو بسيار با بركتى، اى صاحب عظمت و بزرگى).

 

2 * لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ*[5].

 

(معبودى «بحق» بجز الله، وجود ندارد. شريكى ندارد، پادشاهى از آنِ اوست، ستايش شايسته ى اوست، و او بر هر چيزى توانا است، الهى! آن چه تـو بـدهى، هيچ كس مانع آن نمى گردد، و آنچه تو منع كنى، هيچ كس نمى تواند آنرا بدهد. توانگر، او را ثروتش از عذاب تو نجات نمى دهد، و «تمامى شكوه و» ثروت از آنِ تو است).

 

3 * لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ، وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحَسَنُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ* [6].

 

(معبودى بجز الله «بحق» وجود ندارد، يگانه اوست و شريكى ندارد، پادشاهى از آنِ اوست، و ستايش مخصوص اوست، و او بر هر چيز توانا است. هيچ نيروى بازدارنده از گناهان و توفيق دهنده به نيكى، به جز الله وجود ندارد. هيچ معبودى جز او «بحق» نيست. جز او كسى ديگر را عبادت نمى كنيم، نعمت و فضل از آنِ اوست، ستايش نيكو مخصوص اوست، معبودى بجز او وجود ندارد، همه ى ما با اخلاص او را بندگى مى كنيم هر چند كافران دوست نداشته باشند).

 

4 * سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَاللهُ أَكْبَرُ [33 سپس] لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ*[7].

 

(بجز الله يگانه، ديگر معبودى نيست، شريكى ندارد، پادشاهى از آنِ اوست، ستايش شايسته اوست، و او بر هر چيز تواناست).

 

5 * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ*.

 

(به نام خداوند بخشنده ى مهربان (بگو خدا يگانه است، خدا، بى نياز است، نه زاده، و نه زاده شده است، و نه همتايى دارد).

 

* قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ*.

 

(به نام خداوند بخشنده ى مهربان (بگو پناه مى برم به خداوند سپيده دم. از شرّ آنچه آفريده است، و از شرّ شب بدانگاه كه كاملاً فرامى رسد، و از شرّ كسانى كه در گره ها مى دمند، و از شرّ حسود بدانگاه كه حسد مى ورزد).

 

*قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ*8]].

 

(به نام خداوند بخشنده ى مهربان، (بگو پناه مى برم به پروردگار مردمان، به مالِك و حاكِم «واقعى» مردم، به معبودِ «بحقِ» مردم، از شرّ وسوسه گرى كه واپس مى رود، از وسوه گرى است كه در سنيه هاى مردم به وسوسه مى پردازد، «در سينه هاى مردمانى» از جن ها و انسان ها). [بعد از هر نماز خوانده شوند ].

 

6 * اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ *[9]. بعد از هر نماز خوانده شود.

 

(خداوند هيچ معبودى «بحق» جز او نيست، خداوندى كه زنده و قائم به ذات خويش است، هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمى گيرد، براى اوست آنچه در آسمان ها و زمين است، كيست كه نزد او جز به فرمانش شفاعت كند، آنچه را پيش روى آنها «بندگان» و پشت سر آنهاست مى داند، و از گذشته و آينده ى آنان آگاه است، آنها جز به مقدارى كه او بخواهد احاطه به علم او ندارند، كرسى او آسمان ها و زمين را دربر گرفته و حفظ و نگهدارى آسمان و زمين براى او گران نيست، و او بلند مرتبه و باعظمت است).

 

 7 * لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ*[10].

 

(معبودى بجز الله يگانه نيست، شريكى ندارد، پادشاهى از آنِ اوست و ستايش مر او راست، زنده مى كند و مى ميراند، و او بر هر چيز تواناست).

 

  *8 اللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً، وَرِزْقاً طَيِّباً وَعَمَلاًً مُتَقَبَّلاً*[11]. [پس از اتمام نماز صبح خوانده شود.] (الهى! از تـو علم سـودمنـد، روزى پاك و عمل مقبـول را مى خواهم).

 

وصلي الله علي محمد و علي آله و صحبه وسلم

 

-------------------------------------------------

[1] شوري 21

[2] نساء 115

[3] متفق عليه

[4] مسلم1/414

[5] البخارى 1/255 و مسلم 1/414

[6] مسلم 1/415

[7] مسلم 1/418 «كسي كه آن را بعد از هر نماز بگويد گناهش بخشوده مي شود! هر چند به اندازه ي كف دريا باشد».

[8] أبو داود2/86 والنسائي 3/ 68 ونگا: صحيح الترمذي 2/8، سوره هاي سه گانه را معوذات مى‌گويند. نگا: فتح الباري 9/62

[9] هر كس پس از هر نماز آنرا بخواند مانعي از ورود بهشت او نمى شود مگر مردنش. النسائي در كتاب: (عمل اليوم والليلة) شماره ى 100، وابن السني شماره ى 121 وألباني در صحيح الجامع 5/339 وسلسلة الأحاديث الصحيحة 2/697 شماره ى 972

[10] الترمذي 5/515 وأحمد 4/227 ونگا: تخريج آن در كتاب زاد المعاد 1/300

[11] ابن ماجه وغيره ونگا: صحيح ابن ماجه 1/152 ومجمع الزوائد 10/111

 

به نقل از سايت ايمان

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن رضی الله عنه  شب‌ها را به قیام و عبادت الله سبحانه و تعالی  سپری می‌کرد. وی، ابتدای شب را به عبادت می‌پرداخت و برادرش حسین رضی الله عنه  بخش پایانی شب، بر می‌خاست و عبادت می‌نمود.[ الزهد از ابن ‌حنبل، ص171؛ رهبان الليل از عفاني (1/403)]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 15618
دیروز : 3293
بازدید کل: 8250963

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010