Untitled Document
 
 
 
  2024 Oct 18

----

14/04/1446

----

27 مهر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلى الله عليه و سلم ميفرمايد:
"العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر" (ترمذى : 2621)،

يعنى: "عهد و پيماني كه بين ما مسلمانان و كافران است أداي نماز ميباشد، و كسيكه نماز را ترك كند كافر شمرده ميشود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>شبهات>شبهات > ائمه دوازده‌گانه شيعه بالاتر و افضل هستند يا خلفاي راشدين؟

شماره مقاله : 10888              تعداد مشاهده : 637             تاریخ افزودن مقاله : 11/8/1390

ائمه 12 گانه شيعه بالاتر و افضل هستند يا خلفاي راشدين؟

شماره فتوى 6455 

خلفاي راشدين يعني ابوبکر و عمر و عثمان و علي رضي الله عنهم اجمعين بعد از پيامبران الهي افضلترين انسانها بر روي زمين هستند؛ از اينرو از تمامي ائمه ي يازده‌گانه‌اي که شيعه ادعاي پيروي از آنها را دارد برتر و افضل هستند و جايگاه و مقام آنها نزد خداوند متعال رفيعتر مي باشد.
زيرا آنها از دو جهت مورد رضايت و خشنودي خداوند متعال قرار گرفته اند:
خداوند متعال مي فرمايد: « وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (توبه 100).
يعني: پيشگامان نخستين از مهاجرين و انصار، و کسانى که به نيکى از آنها پيروى کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نيز) از او خشنود شدند؛ و باغهايى از بهشت براى آنان فراهم ساخته، که نهرها از زير درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و اين است پيروزى بزرگ!
و مي فرمايد: « لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا» (فتح 18).
يعني: خداوند از مؤمنان -هنگامى که در زير آن درخت با تو بيعت کردند- راضى و خشنود شد؛ خدا آنچه را در درون دلهايشان (از ايمان و صداقت) نهفته بود مى‏دانست؛ از اين رو آرامش را بر دلهايشان نازل کرد و پيروزى نزديکى بعنوان پاداش نصيب آنها فرمود.
و خلفاي راشدين جزو مهاجرين و جزو کساني بودند که زير درخت با پيامبر صلي الله عليه وسلم بيعت دادند. البته چون بنا به دستور پيامبر صلي الله عليه وسلم عثمان رضي الله عنه به ماموريت رفته بود؛ لذا پيامبر صلي الله عليه وسلم خود شخصا دست خود را بجاي دست عثمان به نشانه‌ي بيعت جلو آورد.
و پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايد: « ابُو بَكْرٍ فِي الْجَنَّةِ وَعُمَرُ فِي الْجَنَّةِ وَعُثْمَانُ فِي الْجَنَّةِ وَعَلِيٌّ فِي الْجَنَّةِ وَطَلْحَةُ فِي الْجَنَّةِ وَالزُّبَيْرُ فِي الْجَنَّةِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِي الْجَنَّةِ وَسَعْدٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَعِيدٌ فِي الْجَنَّةِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ فِي الْجَنَّةِ ».( إمام أحمد، أبوداود، ترمذي 3680، وابن ماجه وغيره .)
يعني: ابوبکر در بهشت خواهد بود، و عمر در بهشت خواهد بود، و عثمان در بهشت خواهد بود و علي در بهشت خواهد بود و ...
و اين سند گواهي رسول خدا صلي الله عليه وسلم مبني بر بهشتي بودن خلفاي راشدين رضي الله عنهم است، و گواهي اين صداقت توسط پيامبري داده شده که خداوند متعال در باره‌ي او مي فرمايد: « وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى » (نجم)
يعني: و (محمد) هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد! آنچه مى‏گويد چيزى جز وحى که بر او نازل شده نيست.
درحاليکه اين نصوص در خصوص ائمه ي يازدگانه رضي الله عنهم اجمعين وارد نشده است؛ و بيشتر آنها جزو تابعين هستند و قطعا درجه‌ي صحابي از تابعي بيشتر است.
البته اين به معناي تنقيص شخصيت والاي اهل بيت نيست، بلکه اهل سنت و جماعت مومنان اهل بيت را دوست مي دارند و محبت آنها را نشانه ي ايمان دانسته و از خداوند متعال اميد و رجا دارند که همگي آنها را به بهشت خود داخل فرمايند.
و به‌مانند شيعه نيستند که در حق آن عزيزان ظلم کنند و صفات الوهيت و خدايي به آنها بدهند و در حقشان غلو و زياده روي نمايند. بلکه آنها را در جايگاهي قرار مي دهند که شايسته‌ي آنرا دارند نه بيشتر نه کمتر...
در خصوص عقيده اهل سنت پيرامون محبت اهل بيت به فتواي (5437) مراجعه کنيد.

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قيل للحسن رحمه الله: إن ناساً يقولون: من قال لا إله إلا الله دخل الجنة، فقال: «من قال لا إله إلا الله فأدى حقها وفرضها دخل الجنة». "جامع العلوم والحكم " (ص : 224). به امام حسن بصری رحمه الله گفته شد: بعضی از مردم می گویند که هرکس بگوید " لا إله إلا الله " وارد بهشت می شود، ایشان فرمودند: « (آری) هرکس بگوید " لا إله إلا الله " بشرطیکه حق آنرا اداء کند و فرضش را بجای آورد داخل بهشت خواهد شد».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1226
دیروز : 3856
بازدید کل: 8517472

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010