Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم قَالَ: «فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ». (بخارى:14)
ترجمه: از ابو هريره رضي الله عنه روايت است كه رسول الله صلي الله عليه و آله وسلم فرمود:«سوگند به ذاتي كه جانم در دست اوست، كسي از شما نمي تواند مؤمن باشد، تا زماني كه من (پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم ) نزد او از پدر و فرزندش محبوب تر نباشم».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > خدم و موالی آن حضرت

شماره مقاله : 10810              تعداد مشاهده : 330             تاریخ افزودن مقاله : 19/6/1390

خدمتگزاران و بردگان رسول خدا صلى الله عليه وسلم
واقدى از محمد بن نعيم بن عبد الله مجمّر، از پدرش نقل مى‏كند كه مى‏گفته است از ابو هريره شنيدم كه مى‏گفت من، هند و اسماء دو پسر حارثه اسلمى را برده رسول خدا صلى الله عليه وسلم مى‏پندارم، واقدى مى‏گويد: آن دو خدمتگزار پيامبر صلى الله عليه وسلم و به اتفاق انس بن مالك همواره بر در خانه آن حضرت بودند.
واقدى از فايد آزاد كرده عبد الله، از عبد الله بن على بن ابو رافع نقل مى‏كند كه از قول مادر بزرگ خود سلمى مى‏گفته است كنيزان رسول خدا صلى الله عليه وسلم عبارت بودند از خود من و خضرة و رضوى و ميمونة دختر سعد كه همه را رسول خدا صلى الله عليه وسلم آزاد فرمود.
محمد بن عبد الله اسدى از سفيان ثورى، از جعفر بن محمد صلى الله عليه وسلم، از پدرش نقل مى‏كرد كه مى‏فرموده است كنيز رسول خدا صلى الله عليه وسلم موسوم به خضرة بوده است.
واقدى مى‏گويد، عتبة بن جبيرة اشهلى مى‏گفت عمر بن عبد العزيز براى ابو بكر بن حزم نوشت اسامى خدمت‏گزاران مرد و زن و بردگان رسول خدا را براى من تحقيق كن.
ابو بكر بن حزم براى او نوشت: ام ايمن كه نامش بركة و از پدر رسول خدا بود و آن حضرت او را به ارث برد و آزادش فرمود و با عبيد خزرجى در مكه ازدواج كرد و ايمن متولد شد.
ديگر زيد بن حارثه است كه نخست برده خديجه رضى الله عنها بود و او را حكيم بن حزام بن خويلد در بازار عكاظ به چهار صد درم براى خديجه خريده بود، پيامبر صلى الله عليه وسلم پس از ازدواج با خديجه از او خواست كه زيد را به ايشان ببخشد و او چنان كرد و پيامبر صلى الله عليه وسلم زيد را آزاد فرمودند، همچنين بركة همسر زيد را آزاد فرمود. ديگر ابو كبشة كه از بردگان متولد در مكه بود و پيامبر آزادش فرمود. ديگر انسة كه از متولدشدگان در سراة بود و ديگر صالح‏ شقران كه هر دو را آزاد فرمود. سفينه هم از غلامان پيامبر بود كه آزادش كرد. ثوبان هم از بزرگان يمنى بود كه در يمن داراى نسب بود و پيامبر او را در مدينه خريد و آزاد فرمود.
رباح هم برده سياهى بود كه او را هم آزاد فرمود. يسار برده‏يى از مردم نوبه بود كه در جنگ بنى عبد بن ثعلبه در سهم پيامبر قرار گرفت و آزادش ساخت. ابو رافع كه نامش اسلم بود از بردگان عباس عموى رسول خدا بود كه او را به آن حضرت بخشيد بود، هنگامى كه عباس مسلمان شد ابو رافع مژده مسلمانى او را به پيامبر صلى الله عليه وسلم داد و حضرت خشنود شد و آزادش فرمود. فضالة هم از بردگان يمانى آن حضرت بود كه پس از رحلت ايشان به شام رفت- يعنى آزاد بود است. ابو مويهبة هم از بردگان متولد در قبيله مزينة بود كه رسول خدا آزادش فرمود. رافع، غلام سعيد بن عاص بود كه به ارث به فرزندان او رسيد برخى از آنها در مورد سهم خود او را آزاد كردند و برخى از اين كار خوددارى كردند. رافع به حضور پيامبر آمد و در اين مورد يارى خواست. رسول خدا با وارثان گفتگو فرمود و او را به آن حضرت بخشيدند كه فورى آزادش فرمود، رافع همواره مى‏گفت من آزاد كرده رسول خدايم. مدعم هم از غلامان رسول خداست كه او را رفاعة بن زيد جذامى به آن حضرت بخشيده بود، واقدى در مورد مدعم از مالك بن انس، از ثور بن زيد ديلى، از ابو الغيث، از ابو هريره نقل مى‏كند كه مى‏گفته است: او را رفاعة بن زيد جذامى به رسول خدا بخشيده بود، پيامبر صلى الله عليه وسلم پس از جنگ خيبر به طرف وادى القرى حركت فرمود و چون فرود آمد و مشغول پياده كردن بارهاى آن حضرت شدند تير ناشناسى به مدعم اصابت كرد و كشته شد، برخى گفتند شهادت بر او مبارك و گوارا باد، پيامبر صلى الله عليه وسلم فرمود: نه سوگند به كسى كه جان من در دست اوست كه او همراه با ملافه‏يى كه روز خيبر از غنايم دزديد در آتش مى‏سوزد.
كركرة هم از غلامان پيامبر صلى الله عليه وسلم است.
هاشم بن قاسم كنانى از عكرمة بن عمار، از اياس بن سلمة بن اكوع، از پدرش نقل مى‏كند پيامبر صلى الله عليه وسلم داراى غلامى به نام رباح بوده‏اند كه عهده‏دار نگهدارى شتران سوارى آن حضرت بوده است كه مورد هجوم و غارت عيينة بن حصن قرار گرفت.
*
متن عربی:
ذكر خدم رسول الله، صلى الله عليه وسلم، ومواليه
أخبرنا محمد بن عمر الأسلمي، أخبرنا محمد بن نعيم بن عبد الله المجمر عن أبيه قال: سمعت أبا هريرة يقول: ما كنت أظن هند وأسماء ابني حارثة الأسلميين إلا مملوكين لرسول الله، صلى الله عليه وسلم، قال محمد بن عمر كانا يخدمانه لا يريمان بابه هما وأنس بن مالك.
أخبرنا محمد بن عمر، أخبرنا فايد مولى عبد الله عن عبد الله بن علي ابن أبي رافع عن جدته سلمى قالت: كان خدم رسول الله، صلى الله عليه وسلم، أنا، وخضرة، ورضوى، وميمونة بنت سعد، أعتقهن رسول الله، صلى الله عليه وسلم، كلهن.
أخبرنا محمد بن عبد الله الأسدي، أخبرنا سفيان الثوري عن جعفر ابن محمد عن أبيه قال: كانت جارية النبي، صلى الله عليه وسلم، تسمى خضرة.
أخبرنا محمد بن عمر، حدثني عتبة بن جبيرة الأشهلي قال: كتب عمر ابن عبد العزيز إلى أبي بكر بن حزم أن افحص لي عن أسماء خدم رسول الله، صلى الله عليه وسلم، من الرجال والنساء ومواليه، فكتب إليه يخبره أن أم أيمن واسمها بركة كانت لأبي رسول الله، صلى الله عليه وسلم، فورثها رسول الله، صلى الله عليه وسلم، فأعتقها، وكان عبيد الخزرجي قد تزوجها بمكة فولدت أيمن، ثم إن خديجة ملكت زيد بن حارثة، اشتراه لها حكيم بن حزام بن خويلد بسوق عكاظ بأربعمائة درهم، فسأل رسول الله، صلى الله عليه وسلم، خديجة أن تهب له زيد بن حارثة، وذلك بعد أن تزوجها، فوهبته له، فأعتق رسول الله، صلى الله عليه وسلم، زيد بن حارثة، وأعتق بركة امرأته، وكان أبو كبشة من مولدي مكة فأعتقه، وكان أنسة من مولدي السراة فأعتقه، وكان صالح شقران غلاماً له فأعتقه وكان سفينة غلاما له فأعتقه، وكان ثوبان رجلا من أهل اليمن ابتاعه رسول الله، صلى الله عليه وسلم، بالمدينة فأعتقه، وله نسب في اليمن، وكان رباح أسود فأعتقه، وكان يسار عبدا نوبيا أصابه في غزوة بني عبد بن ثعلبة فأعتقه، وكان أبو رافع للعباس فوهبه لرسول الله، صلى الله عليه وسلم، فلما أسلم العباس بشر أبو رافع رسول الله، صلى الله عليه وسلم، بإسلامه، فسر به فأعتقه واسمه أسلم، وكان فضالة مولى له يمانيا نزل الشأم بعد، وكان أبو مويهبة مولدا من مولدي مزينة فأعتقه، وكان رافع غلاما لسعيد ابن العاص فورثه ولده فأعتق بعضهم نصيبه في الإسلام وتمسك بعض، فجاء رافع إلى النبي صلى الله عليه وسلم يستعينه فيمن لم يعتق حتى يعتقه فكلمه فيه فوهبه للنبي، صلى الله عليه وسلم، فأعتقه رسول الله، صلى الله عليه وسلم، فكان يقول: أنا مولى رسول الله، صلى الله عليه وسلم، وكان مدعم غلاما للنبي، صلى الله عليه وسلم، وهبه له رفاعة بن زيد الجذامي وكان من مولدي حسمى.
أخبرنا محمد بن عمر، أخبرنا مالك بن أنس عن ثور بن زيد الديلي عن أبي الغيث عن أبي هريرة قال: وهبه له رفاعة بن زيد الجذامي، فلما شهد رسول الله، صلى الله عليه وسلم، خيبر، انصرف إلى وادي القرى، فلما نزل يحط رحله بوادي القرى جاءه سهم غرب فقتله، فقيل هنيئا له الشهادة، فقال النبي، صلى الله عليه وسلم: لا والذي نفسي بيده إن الشملة التي أخذها عنا يوم خيبر تحرق عليه في النار. رجع الحديث إلى الأول، قال: وكان كركرة غلاما للنبي، صلى الله عليه وسلم.
أخبرنا هاشم بن القاسم الكناني، أخبرنا عكرمة بن عمار، حدثني إياس ابن سلمة بن الأكوع عن أبيه في حديث رواه أنه كان للنبي، صلى الله عليه وسلم، غلام له رباح، وكان في ظهر النبي، صلى الله عليه وسلم، الذي أغار عليه بن عيينة ابن حصن.


از کتاب: ترجمه الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

نصایح عمربن خطاب رضی الله عنه: «عليك بإخوان الصدق تعش في أكنافهم فإنهم زينة في الرخاء وعدة في البلاء». « برای خود برادران نیکی جهت مجالست برگزین، چرا که آنها باعث زینت تو در روزهای خوش و پشتوانه ات در روزهای ناگوار، خواهند بود». ‏منبع: "تاریخ دمشق" (44/359) و "التاریخ الاسلامی" (20/270)‏.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8841
دیروز : 3293
بازدید کل: 8244186

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010