Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم  فرموده است: 
(لقد کان فیمن کان قبلکم من الأمم المحدثون؛ فان یک فی امتی احد فانه عمر)
«در میان امتهای گذشته، افرادی وجود داشتند که به آن‌ها الهام می‌شد و اگر در امت من، چنین کسی وجود می داشت، قطعاً عمر بود».
بخاری ش (3689)؛ مسلم، ش (2398)



 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رمضان > حکم ملاعبه روزه دار با همسرش

شماره مقاله : 10720              تعداد مشاهده : 452             تاریخ افزودن مقاله : 24/5/1390

اگر کسی در روز رمضان با همسرش بازی و ملاعبه کند و او گمان داشته که این ملاعبه او به انزال منجر نمی شود ولی سرانجام دچار انزال شود، آیا او گناهکار است و باید مانند جماع کفاره دهد؟

الحمدلله،
اگر کسی از خود مطمئن باشد که ملاعبه او با همسرش به جماع یا انزال نمی انجامد، در این شرایط ایرادی ندارد که مرد با همسرش بازی کند و اگر احیانا انزال کرد گناهی بر وی نیست. اما اگر از خود مطمئن نباشد نباید اقدام به بازی و ملاعبه کند تا مبادا ملاعبه او به جماع یا انزال بکشد و روزه اش باطل شود، که اگر او چنین اطمینانی از خود نداشته باشد ولی با همسرش بازی کرد و بر اثر آن انزال روی دهد، او گناهکار است و باید توبه نماید.
اما در هر دو حالت (چه از خود مطمئن باشد یا نباشد) چون انزال روی داده، روزه اش باطل است و باید آنروز را بعد از رمضان قضاء کند ولی کفاره ی جماع بر او لازم نیست، زیرا انزال بر اثر ملاعبه و بازی در حکم جماع (که همراه با دخول است) نیست، پس کفاره هم ندارد.
شیخ محمد بن صالح العثیمین می گوید: «هرگاه مردی به همسرش نزدیک شود حال چه با دست باشد یا بوسیدن یا فرج زن (بدون دخول)، اگر انزال کند روزه اش باطل است، و اگر انزال نکرد پس آن اعمال موجب باطل شدن روزه نیستند»."الشرح الممتع" (6/388) .
و امام نووی رحمه الله می گوید: «هرگاه روزه مردی بوسیله غیر جماع بشکند مانند خوردن یا نوشیدن یا استمناء و یا نزدیک شدن به همسر که منجر به انزال وی شود، در این حالتها کفاره ای وجود ندارد، زیرا نصوص شرعی بر (دادن کفاره بر) جماع وارد شده اند، و این اعمال مذکور هیچکدام در معنای جماع نیستند»."المجموع" (6/377).
نکته: اگر کسی با همسرش جماع کند بگونه ایکه دخول صورت پذیرد ولی انزال نکند، باز این عمل در حکم جماع است و بر او لازمست تا علاوه بر قضای روزه اش کفاره هم بدهد، که کفاره آن عبارتست از روزه گرفتن دو ماه متوالی..

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عمر بن خطاب رضی الله عنه و تشویق برای تحصیل علم و دانش:«موت الف عابد أهون من موت عالم بصير بحلال الله وحرامه». «مرگ هزار عابد آسان‌تر از مرگ یک عالم آگاه به حرام و حلال خدا است». "مفتاح دار السعاده" (1/121)‏.



تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 17122
دیروز : 3293
بازدید کل: 8252467

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010