Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مي‌فرمايد: « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ »
 (پيوسته گروهي از امتم بر حق بوده و پيروز هستند، كسي‌كه ترک یاریشان کند به آنان ضرری نمي‌رساند. تا این که قيامت برپا مي‌شود).
مسلم (1920) از حديث ثوبان رضی الله عنه. ومانند آن از دیگر صحابه روایت شده است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>ملک معظم عیسی بن ملک عادل > پیشروی فرنگیان به سوی شام و تصرف صیدا

شماره مقاله : 10462              تعداد مشاهده : 317             تاریخ افزودن مقاله : 10/5/1390

پيشروى فرنگيان به سوى شام و آباد ساختن صيدا
در اين سال [ششصد و بيست و پنجم هجرى قمرى]‏ بسيارى از فرنگيان از شهرهاى خود در غرب، مانند سيسيل و نواحى آن سوى سيسيل حركت كردند و به سوى شهرهايى كه در شام داشتند مانند عكا و صور و شهرهاى ديگرى در كرانه شام روانه شدند.
جمعيت ايشان رفته رفته افزايش يافت.
پيش از اينها گروه ديگرى هم در صدد حمله بر آمده ولى نتوانسته بودند كه به راه افتند و جنگ را آغاز كنند يكى به خاطر تأخير امپراتور آلمان كه فرمانرواى ايشان بود و فرماندهى لشكرشان را بر عهده داشت. ديگر براى اين كه ملك معظم عيسى زنده بود و او مردى دلاور و بيباك به شمار مى‏رفت.
وقتى ملك معظم، چنانكه پيش ازين گفتيم، درگذشت [در همین سال ششصد و بيست و پنجم هجرى قمرى]‏ و پسرش پس از او جانشينش شد و در دمشق به فرمانروائى نشست فرنگيان در انديشه تاخت و تاز برآمدند و از عكا و صور و بيروت به پيكار برخاستند و تا صيدا پيش رفتند.
نيمى از صيدا به فرنگيان و نيم ديگر به مسلمانان تعلق داشت.
باروى شهر نيز خراب بود. فرنگيان آن را ساختند و بر شهر دست يافتند.
اين پيروزى از آن رو بهره ايشان شد كه حصن‏هاى نزديك صيدا، مانند تبنين و هونين و غيره را، چنان كه پيش ازين به تفصيل گفتيم، قبلا ويران كرده بودند.
لذا همينكه توانائى و نيرومندى فرنگيان فزونى يافت، طمعشان به تصرف شهرهاى شام قوت گرفت و در راه خود بر جزيره قبرس چيره شدند و آن جا را گرفتند.
از آن جا روانه عكا شدند و مسلمانان ازين بابت به وحشت افتادند.
خداى بزرگ به حق محمد و آل محمد آنان را خوار گرداند و مسلمانان را يارى دهد.
سبب ديگر پيروزى فرنگيان نيز اين بود كه امپراطور آلمان به شام رسيده بود.

*
متن عربی:
ذكر خروج الفرنج إلى الشام وعمارة صيدا
وفي هذه السنة خرج كثير من الفرنج من بلادهم، التي هي في الغرب من صقلية وما وراءها من البلاد، إلى بلادهم التي بالشام: عكا وصور وغيرهما من ساحل الشام، فكثر جمعهم، وكان قد خرج قبل هؤلاء جمع آخر أيضاً إلا أنهم لم تمكنهم الحركة والشروع في أمر الحب لأجل أن ملكهم الذي هو المقدم عليهم هو ملك الألمان، ولقبه أنبرور، قيل: معناه ملك الأمراء، ولأن المعظم كان حياً، وكان شهماً شجاعاً مقداماً، فلما توفي المعظم، كما ذكرناه، وولي بعده ابنه وملك دمشق طمع الفرنج، وظهروا من عكا وصور وبيروت إلى مدينة صيدا، وكانت مناصفة بينهم وبين المسلمين، وسورها خراب، فعمروها، واستولوا عليها.
وإنما تم لهم ذلك بسبب تخريب الحصون القريبة منها، تبنين وهونين وغيرهما. وقد تقدم ذكر ذلك قبل مستقصى؛ فعظمت شوكة الفرنج، وقوي طمعهم، واستولى في طريقه على جزيرة قبرس، وملكها، وسار منها إلى عكا، فارتاع المسلمون لذلك، والله تعالى يخذله وينصر المسلمين بمحمد وآله؛ ثم إن ملكهم أنبرور وصل إلى الشام.


از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى و على هاشمى حائرى ، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حدثنا يحيى ابن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: «الأعمال السيئة داء، والعلماء دواء، فإذا فسد العلماء فمن يشفي الداء؟». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. یحیی بن یمان می گوید: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: «اعمال و کارهای بد و زشت درد هستند و علماء دوای آن دردها هستند، هرگاه علماء فاسد شدند پس چه کسی دردها را درمان کند؟».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7856
دیروز : 3293
بازدید کل: 8243201

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010