Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 

خداوند (تبارک وتعالی) در حدیثی قدسی می‌فرماید: « مَنْ عَادَىٰ لِي وَلِيّاً فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ». «هر کس با دوست من دشمنی کند همانا من با او اعلام جنگ کردم».
  قسمتى از حديث طولانى است كه در بخارى 5/2384 حديث (6137) آمده است، وابن حبان 2/58 حديث (347)، مسند أحمد 6/56 حديث (26236)، مسند أبي يعلى 2/520 حديث (7087)، وسنن بيهقي وغيره.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>ایام عرب>ایام عرب > جنگ سلیم و شیبان

شماره مقاله : 10381              تعداد مشاهده : 331             تاریخ افزودن مقاله : 4/5/1390

جنگ سليم و شيبان‏


ابو عبيده گفته است:
لشكرى از بنى سليم به فرماندهى نصيب سلمى براى حمله بر قبيله بكر بن وائل حركت كرد.
در راه، مردى از بنى شيبان، كه صليع بن عبد غنم نام داشت و بر اسب خود كه آن را بحراء مى‏ناميد، سوار بود، به آنان رسيد و پرسيد:
«به كجا مى‏رويد؟» پاسخ دادند:
«مى‏خواهيم بر بنى شيبان حمله كنيم.» گفت:
«پس بگذاريد شما را اندرزى بدهم: از بنى شيبان بپرهيزيد.
به خدا سوگند مى‏خورم كه اگر با آنان در افتيد، جنگاورانشان سوار بر سيصد اسب اخته بر شما خواهند تاخت، سواى آنان كه بر نريان و ماديان سوارند.» آنان به سخن وى گوش ندادند و انديشه حمله بر بنى شيبان را از سر بيرون نكردند.
صليع، همينكه از آنان دور شد، اسب خود را تازاند و شتابان‏ به نزد قوم خود رفت و آنان را از هجوم دشمن آگاه ساخت.
مردان شيبان به شنيدن اين خبر بيدرنگ سوار شدند و آماده كارزار گرديدند.
ديرى نگذشت كه لشكر بنى سليم رسيد و با شيبان كه چشم براه دشمن بود به جنگ پرداخت.
درين جنگ قبيله بنى سليم شكست خورد و بسيارى از ايشان كشته و بسيارى اسير شدند و جز گروهى اندك، رهائى نيافتند.
نصيب فرمانده لشكرشان نيز به بند اسارت در آمد.
او را عمران بن مره شيبانى اسير كرد و گردنش را زد.
صليع درين باره گفت:
         نهيت بنى زعل غداة لقيتهم ...           و جيش نصيب و الظنون تطاع‏
            و قلت لهم: ان الحريب و راكسا  ...          به نعم ترع المرار رتاع‏
            و لكن فيه الموت يرتع سريه ...           و حق لهم ان يقبلوا و يطاعوا
            متى تأته تلقى على الماء حارثا    ...        و جيشا له يوفى بكل بقاع‏

*
متن عربی:

حرب لسليم وشيبان
قال أبو عبيدة: خرج جيش لبني سليم عليهم النصيب السلمي وهم يريدون الغارة على بكر بن وائل. فلقيهم رجلٌ من بني شيبان اسمه صليع ابن عبد غنم وهو محرم على فرس له يسمى البحراء، فقال لهم: أين تذهبون ؟ قالوا: نريد الغارة على بني شبان. فقال لهم: مهلاً فإني لكم ناصح، إياكم وبني شيبان، فإني أقسم لكم بالله لتأتينكم على ثلاثمائة فرس خصي سوى الفحول والإناث. فأبوا إلا الغارة عليهم، فدفع صليع فرسه ركضاً حتى أتى قومه فأنذرهم. فركبت شيبان واستعدوا، فأتاهم بنو سليم وهم معدون فاقتتلوا قتالاً شديداً، فظفرت شيبان وانهزمت سليم وقتل منهم مقتلة كثيرة وأسر منهم ناس كثير، ولم ينج إلا القليل، وأسر النصيب رئيسهم، أسره عمران بن مرة الشيبان فضرب رقبته، فقال صليع:
نهيت بني زعل غداة لقيتهم ... وجيش نصيب والظنون تطاع
وقلت لهم: إنّ الحريب وراكساً ... به نعم ترعى المرار رتاع
ولكنّ فيه الموت يرتع سربه ... وحقّ لهم أن يقبلوا ويطاعوا
متى تأته تلقى على الماء حارثاً ... وجيشاً له يوفي بكلّ بقاع

از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com






 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن بن علی رضی الله عنه  بر اذکار، اوراد و دعاهایی که از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  به ثبوت رسیده، پایبندی می‌کرد و مردم را به ادای نماز در مساجد تشویق می‌نمود و می‌گفت: کسی که به رفتن به مسجد، عادت کند، خدای متعال، به او یکی از این ویژگی‌ها را ارزانی می‌دارد: محبتی سودمند و مهری پوشیده نسبت به او، یا علمی طرفه و برگزیده، یا سخنی که به سوی هدایت رهنمون می‌گردد، یا گناهان را از ترس و یا شرم و حیا، ترک می‌کند».[عيون الأخبار (3/5)؛ الحسن بن علي، ص27.]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 12022
دیروز : 3293
بازدید کل: 8247367

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010