Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم ميفرمايد:
«سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ» (بخارى:48)
«فحش وناسزا گفتن به مسلمان، فسق است و جنگيدن با او، كفر مي باشد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

ادبیات>اشخاص>احمد بن ابراهیم بن محمد بن عبد الله فارسی

شماره مقاله : 10226              تعداد مشاهده : 383             تاریخ افزودن مقاله : 29/3/1390

احمد بن ابراهیم بن محمد بن عبد الله فارسى [1]
ابو حامد، مقرى و ادیب. ساکن نیشابور. در علم قراآت آثار بسیار گرد آورده. حاکم گوید:
از عابدان بود. سالها در سراى ابو اسحاق مزکى زیست تا فرزندانش را ادب آموزد. در شهر خود از اصحاب ابو الاشعث و عمر بن شبّه و اقران ایشان سماع حدیث کرد. در سال 346 در نیشابور در گذشت.
حاکم گوید، ابو حامد مرا حکایت کرد از قول ابو الحسین بن زکریا که گفت در نزد ابو بکر محمد بن داوود بن على اصفهانى فقیه بودم و او این ابیات را براى یکى از دوستانش مى نوشت [2]:
جعلت فداک قد طال اشتیاقى و لیس تزیدنى إلا مطالا
کتبت إلیک أستدعی نوالا فلم تکتب إلی نعم و لا لا
سأصبر إن أطعت الصبر حتّى یمل الصبر أو تهوى الوصالا

____
[1] الوافى 6: 211 (از یاقوت).
[2] حاصل معنى: جانم به فدایت اشتیاق من به دراز کشید و جز آن نیست که تو مرا به سر مى دوانى. به تو نامه اى نوشتم و چیزى خواستم و تو در جواب نه آرى نوشتى و نه، نه. باز هم صبر خواهم کرد تا صبر به جان آید یا وصال در رسد.

منبع: ترجمه معجم الادباء، اثر ياقوت حموى (وفات مؤلف: 626 هـ. ق)، مترجم عبد المحمد آيتى، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران، 1423 هـ ق.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«هدف استفاده از قرآن، فهم معانی و عمل به آنها می باشد و اگر غیر از این مقصود دیگری وجود داشته باشد، حافظ [آن قرآن] نه از اهل علم است و نه از اهل دین». [شیخ الإسلام ابن تیمیة: الفتاوی 23/54]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13349
دیروز : 3293
بازدید کل: 8248694

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010