Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 08

----

04/03/1446

----

18 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

حديث: عن أبي مَالِكٍ الْحَارِثِ بْنِ عَاصِم الأشْعريِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَان، وَالْحَمْدُ للَّه تَمْلأَ الْميزانَ وسُبْحَانَ الله والحَمْدُ للَّه تَمْلآنِ أَوْ تَمْلأ مَا بَيْنَ السَّموَات وَالأَرْضِ وَالصَّلاَةِ نور، والصَّدَقَةُ بُرْهَان، وَالصَّبْرُ ضِيَاء، والْقُرْآنُ حُجَّةُ لَكَ أَوْ عَلَيْك. كُلُّ النَّاس يَغْدُو، فَبِائِعٌ نَفْسَهُ فمُعْتِقُها، أَوْ مُوبِقُهَا »

(روایت مسلم). 

ترجمه: از ابو مالک حارث بن عاصم الاشعري رضي الله عنه روايت است که رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود:
"پاکي نصف ايمان است، و الحمد لله ميزان را پر مي کند، و سبحان الله و الحمد لله هردو پر مي کنند و يا پر مي کند بين آسمانها و زمين را، و نماز نور و روشنائي است، و صدقه دليل است، و صبر روشني است، و قرآن دليل است بنفع يا به ضرر تو، هر انسان صبح ميکند، سپس خويشتن را مي فروشد، يکي نفسش را (از عذاب) آزاد مي کند و ديگري نفسش را هلاکش ميکند." 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>قصص قرآن>یارد بن مهلائیل

شماره مقاله : 10204              تعداد مشاهده : 546             تاریخ افزودن مقاله : 29/3/1390

سخن درباره يرد
گفته شده است كه مادر يارد بن مهلائيل، سمعن، دختر براكيل بن محويل بن حنوخ بن قين بن آدم بوده است.
يارد هنگامى زاده شد كه از عمر آدم چهار صد و شصت سال مى‏گذشت.
در روزگار او بت‏پرستى رواج يافت و گروهى از خداپرستى برگشتند.
بعد، يرد- به گفته ابن اسحاق- هنگامى كه صد و شصت و دو سال داشت با بركتا زناشوئى كرد كه دختر درمسيل بن محويل بن حنوخ بن قين بن آدم بود.
بركتا براى او حنوخ را زاد كه همان ادريس پيغمبر است و نخستين پيغمبر از فرزندان آدم است كه مقام پيامبرى و نويسندگى با قلم بدو بخشيده شد.
نخستين كسى است كه به دانش‏هاى ستاره شناسى و حساب روى آورد و فرزانگان يونان او را هرمس حكيم مى‏نامند. و او در نزدشان بسيار گرامى است.
يرد پس از ولادت ادريس هشتصد سال زيست. درين مدت‏ پسران و دخترانى آورد و عمر او بر رويهم نهصد و شصت و دو سال بود.
گفته شده است كه سى صحيفه بر ادريس فرود آمد. او نخستين كسى است كه در رهنمائى مردم به راه خدا كوشيد و جامه بريد و درزيگرى كرد. و نخستين كسى است كه فرزندان قابيل را ربود و گرفتار ساخت.
او وصى پدر خود يرد بود تا اندرزهائى را كه پدران يرد به او، يا برخى از آنان به برخى ديگر داده بودند، به كار برد.
آدم ابو البشر هنگامى درگذشت كه از عمر ادريس سيصد و هشت سال سپرى شده بود.
ادريس مردم خود را فرا خواند و پند داد و فرمود كه خدا را فرمان برند و از شيطان روى بگردانند و با فرزندان قابيل در نياميزند.
ولى آنان سخنان او را نپذيرفتند.
در تورات است كه خدا ادريس را هنگامى از جهان برد كه سيصد و شصت و پنج سال از عمرش گذشته و از عمر پدرش پانصد و بيست و هفت سال سپرى شده بود.
پس از درگذشت او، پدرش چهارصد و سى و پنج سال ديگر بزيست و بر رويهم نهصد و شصت و دو سال زندگى كرد.
پيامبر، صلى الله عليه و سلم، فرمود:
«اى ابو ذر، چهار تن از پيغمبران سريانى بودند: آدم و شيث و نوح و حنوخ. و اين حنوخ (ادريس) نخستين كسى است‏ كه با قلم نوشت و خداوند صحيفه بر او فرو فرستاد.» و گفته شده است كه خدا او را براى همه مردم روى زمين- كه در روزگار او مى‏زيستند- به پيامبرى برانگيخت و دانش گذشتگان را در او گرد آورد و سى صحيفه نيز بر آن افزود.
برخى گفته‏اند: بيوراسب در روزگار ادريس به فرمانروائى رسيد چون به جادوگرى شمه‏اى از سخنان آدم را به دست آورده بود و آنها را به كار مى‏بست.
   
متن عربی:
ذكر يرد
وقيل يارد بن مهلائيل أمّه خالته سمعن ابنة براكيل بن محويل بن حنوخ بن قين بن آدم، ولد بعدما مضى من عمر آدم أربعمائة سنة وستون سنة، وفي أيامه عملت الأصنام وعاد من عاد عن الاسلام، ثم نكح يرد، في قول ابن اسحاق، وهو ابن مائة واثنتين وستين سنة، بركتا ابنة الدرمسيل بن محويل بن خنوخ بن قين بن آدم، فولدت له خنوخ، وهو إدريس النبيّ، فكان أول بني آدم أعطي النبّوة وخط بالقلم، وأول من نظر في علوم النجوم والحساب، وحكماء اليونانيين يسمونه هرمس الحكيم، وهو عظيم عندهم، فعاش يرد بعد مولد إدريس ثمانمائة سنة، وولد له بنون وبنات، فكان عمره تسعمائة سنة واثنتين وستين سنة، وقيل: أنزل على إدريس ثلاثون صحيفة، وهو أول من جاهد في سبيل الله وقطع الثياب وخاطها، وأوّل من سبى من ولد قابيل بن آدم فاسترقَّ منهم، وكان وصيّ والده يرد فيما كان آباؤه وصّوا به إليه وفيما أوصى بعضهم بعضاً، وتوفي آدم بعد أن مضى من عمر إدريس ثلاثمائة وثماني سنين، ودعا إدريس قومه وعظهم وأمرهم بطاعة الله تعالى ومعصية الشيطان وأن لا يلابسوا ولد قابيل، فلم يقبلوا منه.
قال: وفي التوراة أن الله رفع إدريس بعد ثلاثمائة سنة وخمس وستين سنة من عمره، وبعد أن مضى من عمر أبيه خمسمائة سنة وسبع وعشرون سنة، فعاش أبوه بعد ارتفاعه أربعمائة وخمساً وثلاثين سنة تمام تسعمائة واثنتين وستين سنة.
قال النبي، صلى الله عليه وسلم: يا أبا ذرّ من الرسل أربعة سريانيون: آدم وشيث ونوح وخنوخ، وهو أول من خط بالقلم، وأنزل الله عليه ثلاثين صحيفة، وقيل: إن الله أرسله إلى جميع أهل الأرض في زمانه، وجمع له علم الماضين وزاده ثلاثين صحيفة، وقال بعضهم: ملك بيوراسب في عهد إدريس، وكان قد وقع عليه من كلام آدم، فاتخذه سحراً، وكان بيوراسب يعمل به، يارد بياء معجمة باثنتين من تحتها، وراء مهملة، وذال معجمة، وحنوخ بحاء مهملة مفتوحة، ونون بعدها واو، وخاء معجمة، وقيل: بخائين معجمتين).

از کتاب: كامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.ُّّ



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امير مؤمنان علي رضی الله عنه می‌فرمايد: «دشمني با مردم توشه بسيار بدي براي قيامت است.»(نظام الحكم في عهد الخلفاء الراشدين /156.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1369
دیروز : 2171
بازدید کل: 8155693

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010