Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
" من تشبه بقوم فهو منهم " (روايت ابو داوود – حديث صحيح) يعنى: " هر كسى كه خود را شبيه قوم ديگرى سازد از جزو آنان بشمار ميرود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

ادبیات>اشخاص>ابراهیم بن علی ابو اسحاق فارسی

شماره مقاله : 10178              تعداد مشاهده : 355             تاریخ افزودن مقاله : 25/3/1390

ابراهیم بن على ابو اسحاق فارسى [1]
از نحویان بود، از شاگردان ابو على فارسى. کتاب شرح الجرمى از آن اوست. کتابى است معروف و متداول در نزد مردم. ثعالبى [2] او را در شمار علماى بخارا ذکر کرده است. گوید او از فرهیختگان علم لغت و نحو بود. در روزگار سامانیان به بخارا شد و مورد تجلیل واقع گردید. فرزندان رؤسا و کاتبان از او علم آموختند و در دیوان رسایل شغلى به او دادند و او تا پایان زندگى در آن شغل بود. او را شعرهایى است ولى من بر آنها دست نیافته ام، جز قطعه اى که خطاب به یکى از رؤساى حضرت سروده و از او جبه خزّ سفیدى، که کسى آن را نپوشیده باشد، خواسته است [3].
و اعن على برد الشتاء بجبّة تذر الشتاء مقیدا مسجونا
سوسیة بیضاء یترک لونها الوان حسّادى شواحب جونا
ابو حیان در کتاب الوزیرین [4] در احوال ابن عمید گوید که ابو اسحاق فارسى نزد او آمد و ابو اسحاق از شاگردان ابو سعید سیرافى و در کتابت و شعر استاد بود. گاه کتابى تصنیف مى کرد و گاه املا مى نمود و یا به شرح اشعار مى پرداخت. در عروض و قوافى و معانى سخن مى گفت و بر شعر متنبى انتقاد مى کرد و بسیارى مطالب را از برداشت ولى ابن عمید نه درهمى در دست او نهاد و نه گرده نانى در دامنش؛ با آن که او را اجازت داده بود که بر او وارد شود و سخنش را شنیده بود و فضل و کمالش را شناخته بود و از رنجى که در طلب علم بر خود هموار کرده بود آگاه شده بود.

زیرنویس:
[1] انباه الرواة 1: 171، الوافى 6: 58، بغیة الوعاة 1: 420
[2] یتیمة الدهر، 4: 150.
[3] مرا در برابر سرماى زمستان به جبّه اى یارى کن که زمستان را در بند و زندانى کند. بافته شوشتر که از رنگ آن رنگ چهره حسودان من دگرگون و تیره شود.
[4] مراد کتاب اخلاق الوزیرین است. ص 352.


منبع: ترجمه معجم الادباء، اثر ياقوت حموى (وفات مؤلف: 626 هـ. ق)، مترجم عبد المحمد آيتى، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران، 1423 هـ ق.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال قتادة رحمه الله: «إن هذا القرآن يدلكم على دائكم ودوائكم، فأما داؤكم فالذنوب وأما دواؤكم فالاستغفار». "جامع العلوم والحكم " (ص : 415). و قتاده رحمه الله فرمود: «این قرآن برای شما درد و دوای شما را بیان کرده، درد شما گناه است و دوای آن استغفار و طلب مغفرت الهی است».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13550
دیروز : 3293
بازدید کل: 8248895

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010